آموزش نحوه تغییر عنوان پروفایل شبکه‌های فعال در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰

شبکه‌های اترنت اغلب با برچسبی نظیر “Network” مورد ذخیره‌سازی قرار می‌گیرند، در حالی که انتساب اسم خودکار به شبکه‌های بیسیم نظیر وای‌فای بر اساس شناسه SSID آن‌ها صورت می‌پذیرد.

استراتژی مورد استفاده توسط ویندوز ۱۰ اگرچه در نوع خود بسیار کاربردی است، اما انتساب خودکار عناوین، به‌خصوص برای شبکه‌های اترنت اغلب غیرقابل قبول و کمی آزاردهنده تلقی می‌گردد که برخی ترجیح می‌دهند تا خود به برچسب‌گذاری شبکه‌های بیسیم و معمولی مبادرت ورزند، اما آیا این مهم امکان‌پذیر است؟ در پاسخ باید گفت که بله و ابزار ویرایشگر رجیستری سیستم‌عامل بستر انجام آن را به‌راحتی فراهم آورده است. با ما همراه باشید تا در قالب نوشته فعلی به بررسی نحوه چگونگی انجام آن بپردازیم.

اگر هم‌اکنون به منوی کنترل پنل و دسته‌بندی Network and Sharing Center مراجعه نمایید؛ مشاهده می‌کنید که تمامی شبکه‌های بیسیم و معمولی فعال رایانه شخصی تحت برچسب‌هایی همچون “Network 2” ،“Network 1” و … در زیرمجموعه بخش View your active networks قابل مشاهده می‌باشند که این مهم در عدم تمایز شبکه‌ها با یکدیگر تأثیرگذار است

ابتدا کلیدهای ترکیبی Windows + R را فشرده و سپس در کادر کوچک جدید نمایان شده عبارت regedit را تایپ نمایید؛ مشاهده می‌کنید که ابزار ویرایشگر رجیستری سیستم‌عامل نمایان می‌شود.

اکنون از طریق پنل موجود در سمت چپ صفحه دسته‌بندی HKEY_LOCAL_MACHINE را گشوده و سپس به آدرس زیر مراجعه نمایید

SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\Profiles

 

حال بر روی علامت فلش موجود در مجاورت کلید Profiles یک مرتبه کلیک نمایید تا محتویات موجود در بطن آن نمایان گردند

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هرکدام از فولدرها یا به عبارتی دیگر کلیدهای موجود در زیرمجموعه Profiles نمایانگر نمایه منتسب به یکی از شبکه‌های موجود می‌باشند که عنوان طولانی آن‌ها نیز با شناساگر ویژه عمومی مرتبط است. برچسب‌های اطلاق یافته به‌صورت خودکار از جانب سیستم‌عامل ویندوز به شبکه‌های فعال با عنایت به مقدار ویژه‌ای تحت عنوان ProfileName قابل تشخیص می‌باشند که موقعیت مکانی آن‌ها در هرکدام از نمایه‌های موجود متفاوت است.

فرض کنید که قصد داریم تا برچسب شبکه‌ای تحت عنوان “Network” را تغییر دهیم. برای این منظور کافی است تا بر روی هرکدام از کلیدها یا همان فولدرهای موجود در زیرمجموعه Profiles کلیک کرده و مقدار ProfileName را در قالب آن‌ها بیابید.

تشخیص برچسب منتسب به شبکه توسط کلید ProfileName با عنایت به مقدار موجود در ستون Data قابل شناسایی می‌باشد. جهت درک بهتر موضوع تصویر زیر را مدنظر قرار دهید

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مقدار موجود در زیرمجموعه ستون Data از کلید ProfileName نمایانگر عبارت Network می‌باشد که این مهم در حقیقت همان برچسب انتسابی توسط سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و پیشتر مشاهده شده در دسته‌بندی Network and Sharing Center است.

اکنون کافی است تا به‌منظور تغییر عبارت Network به برچسب پرمعنا و شخصی‌سازی آن، بر روی کلید ProfileName دو مرتبه کلیک کرده و سپس در کادر Value data، عنوان مورد نظر خود را تایپ نمایید.

در نهایت بر روی کلید OK کلیک کرده و پس از خروج از ابزار ویرایشگر رجیستری سیستم‌عامل، ویندوز را یک مرتبه جهت اطمینان از ذخیره‌سازی تغییرات راه‌اندازی مجدد نمایید. حال کافی است تا مجدداً به دسته‌بندی Network and Sharing Center مراجعه کرده و از تغییر برچسب شبکه خود لذت ببرید

در انتها ذکر این نکته نیز ضروری است که تعداد نمایه‌های موجود در زیرمجموعه کلید Profiles ممکن است بسیار زیاد باشند که علت آن نیز به اتصال شبکه‌های فراوان بازگردانی می‌گردد. معمولاً اغلب شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) در طی اتصال به سرورهای خود پروفایلی جدید را در بخش تنظیمات سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ ایجاد می‌کنند که مشاهده خصوصیات آن‌ها از طریق ابزار ویرایشگر رجیستری سیستم‌عامل و مسیر مذکور قابل انجام است.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *