علت بروز خطای ۴۰۰ Bad Request چیست و چگونه می‌توان به رفع آن پرداخت؟

اما علت بروز خطای فوق چیست و چگونه می‌توان به رفع آن پرداخت؟

خطای فوق اغلب هنگامی بروز پیدا می‌کند که درخواست ارسالی از جانب کاربر به‌منظور دسترسی به محتویات وب‌سایت مربوطه و منابع آن از جانب سرویس‌دهنده میزبان به دلایل مختلفی همچون وجود نواقص، خرابی و … غیرقابل فهم بوده و سرور نیز با عنایت به آن از بازگردانی پاسخ مناسب و مطلوب عاجز بماند.

همان‌طور که مستحضر هستید بسیاری از وب‌سایت‌های اینترنتی با استفاده از مدل مشتری سرویس‌دهنده یا به عبارتی دیگر کلاینت سرور به مشترکان و مراجعه‌کنندگان خود خدمات‌رسانی می‌نمایند. بستر فوق به‌گونه‌ای توسعه یافته است که فرد کاربر به‌منظور مشاهده محتویات وب‌سایت مورد نظر باید در ابتدا درخواستی قابل درک و فهمی را از جانب خود به سرویس‌دهنده ارسال کرده و سرور مربوطه نیز در هنگام دریافت درخواست و پردازش آن، پاسخ مناسبی را مجدداً به نرم‌افزار مرورگر مورد استفاده فرد بازگردانی می‌نماید تا تشکیل پل ارتباطی در فیمابین مشتری (کاربر) و سرویس‌دهنده (سرور) با موفقیت شکل گرفته و منابع بستر برای فرد به نمایش درآیند. درخواست ارسالی از جانب کاربر برای سرور و پاسخ مناسب آن باید توسط هر دو سمت قابل فهم باشد، بر همین اساس هنگامی‌که درخواست مشتری برای دسترسی به منابع بنا به دلایل مختلفی همچون نویز، بروز اختلال واز شکل اولیه خود خارج شده و با ناهنجاری‌های ساده و یا پیچیده غیرقابل درکی برای سرویس‌دهنده ارسال گردد، سرور برخلاف قبل از توانایی تحلیل و تفسیر صحیح آن بازمانده و خطای ۴۰۰ Bad Request را در برابر دیدگان فرد نمایان می‌سازد.

نمایش خطای ۴۰۰ Bad Request اغلب موارد از وجود مشکلاتی در قالب وب‌سایت مربوطه نشأت می‌گیرد که خود به‌صورت خودکار و یا از جانب مدیریت مجموعه مورد رفع قرار می‌گیرند، اما این بدان معنی نیست که فرد کاربر نیز در این بین سهمی را به خود اختصاص نداده و تمامی مشکلات متوجه بستر وب‌سایت و یا سرویس‌دهنده آن می‌باشند، بر همین اساس ادامه نوشته را با پرداختن به برخی از مهم‌ترین راه‌حل‌های موجود جهت مرتفع‌سازی این مهم از سمت کاربر به پیش می‌بریم.

بارگذاری مجدد وب‌سایت

خطای ۴۰۰ Bad Request در بسیاری از مواقع ناشی از مشکلات داخلی وب‌سایت بوده و به‌صورت موقتی بروز پیدا می‌نماید، بنابراین بارگذاری مجدد وب‌سایت با استفاده از کلید میانبر F5 (در بسیاری از نرم‌افزارهای مرورگر) و یا آیکون مربوط به این مهم در نوار درج آدرس ممکن است به رفع مشکل و نمایش محتویات درخواست شده منتهی شود. امتحان این مهم به‌عنوان اولین از راه‌حل موجود پیشنهاد می‌شود، اما مفید واقع گشتن آن به هیچ عنوان نمی‌تواند مورد تضمین قرار گیرد.

اطمینان از تایپ صحیح لینک نشانی

عدم دقت کافی و تایپ نادرست لینک‌های نشانی از جمله دیگر دلایل بروز خطای نامبرده به شمار می‌رود که رفع آن به‌سادگی بررسی آدرس و اطمینان از درج صحیح آن صورت می‌پذیرد. این مهم اغلب در هنگام درج نشانی‌های اینترنتی به‌صورت دستی بروز پیدا می‌کند که وجود حتی کوچک‌ترین اشتباه در آن به نمایش خطا منتهی می‌شود، بنابراین بررسی این مهم به‌عنوان دومین راه‌حل احتمالی موجود نیز پیشنهاد می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که تایپ ناصحیح لینک‌های گوناگون ممکن است به نمایش خطای ۴۰۴ Not Found نیز منجر شود


جستجوی مطالب

برخی از وب‌سایت‌های مختلف به‌منظور افزایش ضریب امنیت و دیگر دلایل مربوطه لینک‌های داخلی مطالب خود را به‌صورت توصیفی و بعضاً بسیار طولانی به نمایش در می‌آورند که بررسی نشانی در این‌گونه موارد به‌عنوان یک گزینه دیگر نمی‌تواند مطرح باشد. علاوه بر آن تغییر لینک‌های داخلی وب‌سایت‌ها و عدم ارتباط نشانی جدید با قدیم در نمایش خطای نامبرده نیز تأثیراتی را به خود اختصاص می‌دهد.

درصورتی‌که نمایش خطای ۴۰۰ Bad Request  ناشی از مشکلات اشاره شده در بخش فعلی می‌باشد، انجام جستجویی ساده با استفاده از موتور داخلی وب‌سایت جهت دسترسی به مطلب مورد نظر پیشنهاد می‌شود؛ علاوه بر آن استفاده از عملگر :site موتور جستجوگر بسیار قدرتمند گوگل جهت معطوف نمودن نتایج جستجو به وب‌سایت مورد نظر (در صورت ضعف قابلیت جستجوی محتوا توسط وب‌سایت و یا عدم برخورداری از آن) نیز جهت جلوگیری از اتلاف زمان می‌تواند بسیار مفید واقع گردد

پاک‌سازی اطلاعات کش و فایل‌های کوکی نرم‌افزار مرورگر

بسیاری از سرویس‌دهندگان قدرتمند نظیر گوگل، یوتیوب و … به‌منظور خدمات‌رسانی صحیح و بلادرنگ به مشترکان خود اغلب به تغییر فایل‌های کوکی و منقضی نمودن نمونه‌های قدیمی مبادرت می‌ورزند؛ علاوه بر آن دگرگونی اطلاعات ثبت شده در کوکی‌ها توسط افزونه‌های نرم‌افزارهای مرورگر و یا آسیب به آن‌ها نیز به عنوان گزینه‌هایی تأثیرگذار می‌باشند، لذا در صورتی که فایل‌های کوکی خوانده شده توسط وب‌سایت مربوطه از قدمت بسیار طولانی مدتی برخوردار بوده و یا به دلایلی دچار خرابی‌های متعدد باشند، ارسال ناصحیح درخواست از جانب کاربر و جلوگیری از نمایش خطای ۴۰۰ Bad Request دیگر به امری اجتناب‌ناپذیر مبدل می‌گردد.

در این‌گونه مواقع پیشنهاد می‌شود تا نرم‌افزار مرورگر مورد استفاده خود را تغییر داده و یا در صورت امکان با استفاده از دستگاه و شبکه دیگری مجدداً به وب‌سایت مورد نظر مراجعه نمایید، اگر این مهم در مرتفع‌سازی خطا و دسترسی به محتویات مفید واقع گشت، لذا احتمال حفظ اطلاعات کش و فایل‌های کوکی ناقص توسط مرورگر با قوت بیشتری همراه می‌گردد که در این صورت پیشنهاد می‌شود تا نسبت به پاک‌سازی آن‌ها اقدام نمایید.

پاک‌سازی اطلاعات DNS

انقضای اطلاعات DNS ثبت شده توسط رایانه شخصی نیز در زمینه نمایش خطای مذکور تأثیراتی را متوجه خود می‌سازد. بروز این مهم در بسیاری از مواقع با سمت مشتری مرتبط می‌باشد، زیرا سرورهای تبدیل دامنه شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و یا سوم شخص مورد استفاده این مهم را به‌صورت خودکار به انجام رسانده و حفظ اطلاعات تاریخ گذشته توسط رایانه و استفاده از آن‌ها جهت دسترسی به برخی از وب‌سایت‌ها به بروز خطای ۴۰۰ Bad Request منتهی می‌شود، بنابراین پاک‌سازی محتویات در رفع مشکل ممکن است تأثیرگذار باشد.

بررسی اندازه فایل

بسیاری از وب‌سایت‌های مختلف به‌منظور حفظ فضای ذخیره‌سازی ارزشمند سرورهای میزبان خود و جلوگیری از آپلود محتویات بسیار حجیم توسط کاربران محدودیت‌هایی را در این بین پیاده‌سازی می‌نمایند، بر همین اساس در صورتی که تنظیمات پیکربندی سرویس‌دهنده مربوطه به‌درستی تدارک نپذیرفته باشند، نمایش خطای ۴۰۰ Bad Request در هنگام ارسال فایل‌های بزرگ به امری غیرقابل اجتناب تبدیل می‌شود (در صورت پیکربندی صحیح سرور، پیغام خطایی نظیر “فایل حجیم” و … باید برای کاربر به نمایش درآید)، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا عملیات خود را با استفاده از فایل کوچک‌تری مجدداً به انجام رسانید


در انتها ذکر این نکته نیز ضروری است که وب‌سایت‌های مختلف با توجه به نحوه طراحی و توسعه بخش ارور هندلینگ بستر خود ممکن است صفحات دربردارنده اشکال و توضیحات مختلفی را برای فرد مراجعه‌کننده در هنگام بروز خطا به نمایش در آورده و این مهم به‌صورت کلی از استاندارد ثابتی برخوردار نمی‌باشد، بر همین اساس مشاهده عبارات و عناوینی همچون Bad Request – Invalid URL ،۴۰۰ Bad Request ،HTTP Error 400 ،Bad Request: Error 400 ،HTTP Error 400 – Bad Request و … به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، اما کد خطای ۴۰۰ در قالب تمامی آن‌ها یکسان می‌باشد. علاوه بر آن علت نمایش کد ۴۰۰ در خطای فوق، مقدار پیش‌فرضی است که از جانب پروتکل انتقال داده فرامتنی (HTTP) جهت نمایش مشکل ایجاد شده منتسب گشته است، در صورت تغییر پروتکل ممکن است کد خطا نیز دگرگونی‌هایی را به خود نظاره نماید.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *