رفع مشکل عدم ناپدید شدن نوار وظیفه (تسک‌بار) ویندوز ۱۰ هنگام ورود به حالت تمام صفحه

یکی از رفتارهای آزاردهنده موجود که معمولاً پس از آپدیت ویندوز به آخرین بسته‌های به‌روزرسانی منتشره نمایان و ساختار خود را گاهی اوقات حتی پس از راه‌اندازی مجدد ویندوز نیز حفظ می‌نماید گیرکردن نوار وظیفه به‌گونه‌ای ثابت و عدم ناپدید گشتن آن در هنگام ورود به حالت تمام صفحه (فول اسکرین) در زمان اجرای دیگر اپلیکیشن‌های موجود می‌باشد. به‌عنوان مثال نوار اشاره شده در هنگام اجرای فایل‌های ویدئویی توسط نرم‌افزارهایی همچون ویندوز مدیا پلیر، کم‌ام پلیر و پس از ورود به حالت فول اسکرین باید به‌صورت کاملاً خودکار از مقابل دیدگان فرد ناپدید گردد تا حاشیه‌های موجود در اطراف صفحه به حداقل ممکن کاهش یافته و فرد از تماشای محتوا لذت ببرد، اما رخداد رفتار فوق که علت آن نیز به دلایل مختلفی بازگردانی می‌گردد چهارچوب نرم‌افزاری سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را از انجام این مهم باز داشته و نوار وظیفه همچنان در اطراف صفحه به چشم می‌خورد؛ حال چگونه باید به مرتفع‌سازی مشکل اشاره شده پرداخت؟

خوشبختانه این سطح از مشکلات اغلب با انجام اقدامات ساده‌ای همچون راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل و … به‌صورت کاملاً خودکار مرتفع و آیتم مربوطه مجدداً رفتار پیش‌فرض خود را از سر می‌گیرد، اما از آنجایی که انجام این مهم گاهی اوقات امکان‌پذیر نبوده و روند مشکل ممکن است پس از ریستارت نیز همچنان پا بر جا باشد، لذا در ادامه به آشنایی با دو ترفند دیگر جهت مرتفع‌سازی آن می‌پردازیم.

فعال نمودن قابلیت پنهان‌سازی خودکار نوار وظیفه (تسک‌بار)

همان‌طور که مستحضر هستید منوی استارت جزئی از نوار وظیفه بوده و بروز مشکلات در قالب آن گاهاً به تغییر کلی رفتار آیتم فوق منتهی می‌گردد، لذا انجام اقدامات مربوط به تسک‌بار ممکن است در مرتفع‌سازی موارد پیش آمده بتواند مفید واقع شود.

برای این منظور کافی است تا یک مرتبه بر روی نوار وظیفه کلیک راست کرده و سپس بر روی گزینه Taskbar settings در منوی به نمایش درآمده کلیک نمایید.

حال در صفحه جدید نمایان شده، گزینه Automatically hide the taskbar in desktop mode را فعال نمایید


 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با فعال‌سازی گزینه فوق نوار وظیفه به‌صورت کاملاً خودکار از دید خارج گشته و تنها هنگام قرارگیری نشانگر ماوس بر روی آن مجدداً نمایان می‌گردد. این مهم خود ممکن است در قالب یکی از راه‌حل‌های موجود مطرح باشد، زیرا با غیرفعالسازی دوباره گزینه اشاره شده، مشکلات منتسب به نوار نامبرده گاهی اوقات مرتفع و رفتار پیش‌فرض آن از سر باز گرفته می‌شود، اما تضمین صد در صد آن به هیچ عنوان میسر نیست.

راه‌اندازی مجدد ابزار کاوشگر ویندوز (Windows Explorer)

ابزار کاوشگر سیستم‌عامل ویندوز در حالت کلی وظیفه جستجوی محتویات موجود در سخت‌افزارهای ذخیره‌ساز اطلاعات و اعطای دسترسی کاربر به منابع حاضر در آن را بر عهده داشته و عملکرد صحیح کلیه آیتم‌هایی همچون نوار وظیفه، آیکون‌های میانبر صفحه دسکتاپ و … را به انجام می‌رساند، بر همین اساس از آنجایی که تضمین رفتار تسک‌بار و منوی استارت نیز از جمله وظایف ابزار فوق به شمار می‌رود، لذا راه‌اندازی مجدد یا به‌عبارتی دیگر ریستارت نمودن آن در مرتفع‌سازی مشکل ممکن است تأثیرگذار باشد.

برای این منظور ابتدا کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc را بفشارید؛ مشاهده می‌کنید که پنجره مدیریت وظایف (Task Manager) نمایان می‌گردد.

حال منابع موجود در پنجره مدیریت وظایف را جستجو و پس از یافتن فرآیند Windows Explorer و انتخاب آن، بر روی کلید Restart کلیک نمایید (در صورت اجرای پنجره در نمای دید اندک و عدم مشاهده جزئیات، بر روی گزینه Fewer details در قسمت پایینی سمت چپ پنجره کلیک نمایید


اکنون با انتخاب فرآیند ابزار فوق و راه‌اندازی مجدد، کلیه المان‌ها و آیتم‌های منتسب به آن نیز دستخوش ریستارت دوباره قرار گرفته و در اجرای خودکار آتیه که چند ثانیه بعدتر انجام می‌پذیرد، رفتارهای تغییر یافته نیز به حالت پیش‌فرض خود بازگردانی می‌گردند.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *