آموزش نحوه غیر فعالسازی قابلیت چرخش خودکار صفحه نمایشگر در ویندوز ۱۰

 

قابلیت چرخش خودکار صفحه نمایشگر در حالت کلی تنها در قالب دستگاه‌های تبلت و یا رایانه‌های شخصی قابل تبدیل (از حالت لپ‌تاپ به تبلت و بالعکس) که از حسگر شتاب‌سنج یا به عبارتی دیگر accelerometer در بطن خود بهره می‌جویند قابل استفاده است؛ بر همین اساس امکان استفاده از قابلیت فوق در کامپیوترهای رومیزی میزبان سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و یا لپ‌تاپ‌های معمولی به هیچ عنوان میسر نبوده و گزینه منتسب به آن نیز ممکن است در منوی تنظیمات قابل مشاهده نباشد، زیرا وضعیت این دسته از دستگاه‌ها اغلب ثابت بوده و ساختار فیزیکی آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که معمولاً دستخوش تغییر موقعیت‌های نیازمند چرخش صفحه قرار نمی‌گیرند.

فعال‌سازی قابلیت فوق به‌راحتی هرچه تمام‌تر و با مراجعه به بخش میانبرهای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ قابل انجام می‌باشد. برای این منظور کافی است تا یک مرتبه بر روی آیکون اعلان‌ها در گوشه سمت راست پایین نوار وظیفه (تسک‌بار) کلیک کرده و سپس از طریق منوی به نمایش درآمده گزینه Rotation Lock را انتخاب نمایید (دسترسی به منوی فوق با استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows + A نیز امکان‌پذیر می‌باشد

 

تغییر رنگ کاشی فوق به آبی بیانگر فعال بودن آن و قفل شدن قابلیت چرخش خودکار صفحه نمایشگر و عدم حرکت آن در صورت تغییر موقعیت دستگاه می‌باشد. در صورت نیاز می‌توانید با کلیک نمودن مجدد بر روی گزینه مذکور و غیرفعالسازی آن دو مرتبه به استفاده از امکان فوق بپردازید. ذکر این نکته نیز ضروری است که عدم مشاهده گزینه Rotation Lock در میان میانبرهای منوی اطلاعیه‌های ویندوز به معنای عدم پشتیبانی دستگاه از حسگر شتاب‌سنج و یا غیرفعالسازی قابلیت نمایش آن در هنگام شخصی‌سازی ورودی‌های منو می‌باشد.

فعال‌سازی و یا غیرفعالسازی قابلیت اشاره شده از طریق منوی تنظیمات سیستم‌عامل نیز امکان‌پذیر می‌باشد. برای این منظور کافی است تا در ابتدا منوی استارت را گشوده و سپس به بخش تنظیمات ویندوز مراجعه نمایید (امکان فشردن کلیدهای ترکیبی Windows + I نیز میسر می‌باشد.

حال در صفحه جدید نمایان گردیده، ابتدا به دسته‌بندی System مراجعه و سپس از طریق پنل موجود در سمت چپ سربرگ Display را بگشایید.

صفحه را اندکی به سمت پایین هدایت و سپس با توجه به نیاز خود دستگیره گزینه Rotation Lock را به سمت مناسب تغییر وضعیت دهید

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، دسترسی به قابلیت چرخش خودکار صفحه نمایشگر و گزینه Rotation Lock منتسب به آن تنها هنگامی امکان‌پذیر می‌باشد که دستگاه مربوطه از حسگر شتاب‌سنج در بطن خود برخوردار باشد، اما گاهی اوقات با وجود بسترهای مناسب و مشاهده گزینه اشاره شد، امکان فعال‌سازی و یا انتخاب آن از طریق منوی اعلان‌های ویندوز امکان‌پذیر نمی‌باشد. این مهم اغلب در رایانه‌های شخصی قابل تبدیل بروز پیدا می‌نماید.

همان‌طور که مستحضر هستید برخی از رایانه‌های مختلف نظیر مایکروسافت سرفیس و … به‌گونه‌ای توسعه پیدا می‌نمایند که امکان استفاده از آن‌ها در دو حالت تبلت و لپ‌تاپ با چرخش ۳۶۰ درجه آن به‌وسیله بسط‌های لولایی قرار گرفته در میان صفحه نمایشگر و صفحه‌کلید و یا اتصال آن‌ها به داک‌های همراه (و یا صفحه‌کلیدهای قابل پشتیبانی) امکان‌پذیر می‌باشد. اگر به خاطر داشته باشید در پاراگراف‌های پیشین گفته شد که ساختمان لپ‌تاپ‌های معمولی اغلب به‌گونه‌ای توسعه پیدا می‌کنند که شدت تغییر موقعیت آن‌ها نیازمند چرخش صفحه نمایشگر نمی‌باشد، بر همین اساس گزینه Rotation Lock نیز در قالب رایانه‌های شخصی قابل تبدیل هنگام قرار داشتن دستگاه در حالت لپ‌تاپ به حالت خاکستری کم‌رنگ تغییر یافته و امکان انتخاب آن جهت فعال‌سازی و یا غیرفعالسازی قابلیت میسر نمی‌باشد که به‌محض تغییر وضعیت دستگاه و تبدیل آن به حالت تبلت مجدداً قابل استفاده می‌گردد؛ بنابراین دقت به این مهم در جلوگیری از بروز آزار و اذیت‌های مختلف می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

در انتها ذکر این نکته نیز ضروری است که سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ با وجود قدمت تقریباً طولانی خود هنوز هم به‌نوعی در مراحل طراحی و توسعه قرار داشته و از مشکلات گوناگونی رنج می‌برد، لذا عدم قابلیت انتخاب گزینه Rotation Lock حتی با وجود پشتیبانی دستگاه از حسگر شتاب‌سنج و قرار داشتن آن در حالت تبلت بیانگر وجود باگی کوچک است که با راه‌اندازی مجدد (ریستارت) دستگاه به احتمال فراوان رفع می‌گردد.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *