PageRank چیست؟

برای افزایش رتبه خود در گوگل باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه در مورد آن بحث می‌کنیم.  حتی اگر بالا رفتن امتیاز گوگل برایتان مهم نیست، نکات کلیدی را به‌کار گیرید، زیرا گوگل سایت‌هایی را که این نکات را رعایت نکرده‌اند از لیست جست‌وجویش حذف می‌کند و دیگر در هیچ یک از سایت‌های شرکای گوگل نیز نام شما نشان داده نمی‌شود.
 
مکانیزم عملکرد PageRank
مکانیزم کلی امتیازبندی صفحات به صورتی عمل می‌کند که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر، که در یک سایت دیگر است، به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد محسوب می‌شود و منطق این مکانیزم این است که وب‌مسترها، لینک سایت‌هایی را در سایت خود قرار می‌دهند که فکر می‌کنند برای بازدیدکنندگان سایتشان جالب و باارزش باشد. گوگل از تعداد این لینک‌های ورودی به صفحات سایت‌های دیگر، برای قضاوت درباره امتیازدهی به آنها و نیز مرتب کردن آنها در هنگام جست‌وجو (ترتیب صعودی – نزولی لینک‌ها در نتیجه جست‌و‌جو) استفاده می‌کند.  برای مشاهده لینک‌های ورودی به سایت خود و صفحاتی که در سایت‌های دیگر از لینک شما استفاده کرده‌اند، می‌توانید link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد کنید تا لیست سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند را مشاهده کنید

PageRank
چگونه محاسبه می‌شود؟
همانطور که قبلاً ذکر شد، بطور کلی  PageRank با استفاده از اشتراک گرفتن از تمامی لینک‌های ورودی به سایت شما محاسبه می‌شود. البته این مکانیزم برای محاسبه دقیق PageRank صحیح نیست، زیرا گوگل لینک‌های داخلی (لینک‌هایی که صفحات مختلف وب‌سایت شما را به هم متصل می‌کند) را نیز در امتیازدهی محاسبه می‌کند.  همچنین PageRank صفحه‌ای که به شما لینک داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما مؤثر است. مثلاً اگر یک سایت با بازدیدکننده بالا به شما لینک بدهد، امتیاز بیشتری نسبت به لینک شما در یک سایت با بازدیدکننده کم دارد. به‌علاوه تعداد لینک‌های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز، در رتبه سایت مقصد تأثیر دارد.

بطور کلی می‌توان گفت، ۸۵ درصد از رتبه سایت مبداء، همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می‌شود. بنابراین یک صفحه وب با رتبه ۵ و فقط با یک لینک خارجی در صفحه‌اش (که همان لینک سایت شماست)  باید ۸۵ درصد از اعتبار رتبه ۵ را برای صفحه‌ای که به آن لینک داده است، ارسال کند. ولی در واقع هیچ صفحه‌ای فقط یک لینک ندارد – به یاد آورید که لینک‌های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه به‌حساب می‌آیند – پس میزان PageRank ارسالی عبارت است از ۸۵ درصد از PageRank همان صفحه تقسیم بر تعداد لینک‌های خارجی و این بدان معناست که اگر یک صفحه به غیر از سایت شما، لینک ۹ سایت دیگر را نیز داشته باشد، میزان PageRank ارسالی به سایت شما چیزی معادل ۵/۸ درصد از PageRank آن سایت است.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که تفاوت رتبه‌های PageRank چقدر است و مثلاً رتبه ۴ با ۵ چقدر تفاوت دارد؟  اعداد گوگل در PageRank فقط یک عدد ثابت نیستند بلکه نشان دهنده یک بازه عددی می‌باشند. بنابر این تمام پیج رنک‌های ۵ با هم مساوی نیستند. طبق جدول رتبه ۶ ممکن است فقط یک درجه از ۵ بیشتر باشد و ممکن است فقط کمی از ۷ کمتر باشد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *