کپچا چیست ؟ و جه کاربردی دارد

استفاده مناسب از کپچا

دانشگاه کارنگی ملون که در زمینه کپچا تحقیقات زیادی انجام داده بود می خواست واژه کپچا را به نام خود به ثبت برساند که این اقدام مورد پزیرش واقع نشد . به همین دلیل آن ها از واژه ReCAPTCHA  برای اقدامات خود استفاده کردند .

 در کجا از کپچا استفاده می شود ؟

کپچا کاربرد زیادی دارد ولی بیشتر برای افزایش امنیت استفاده می شود :

جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در سایت و وبلاگ

بیش تر آن هایی که وب سایت دارند با استفاده از اسکریپت های خودکار اقدام به انتشار نظرات اسپم می کنند ، با قرار دادن کپچا در قسمت نظرات شما می توانید از ارسال نظرات اسپم در سایت خود جلوگیری کنید .

در عضویت سایت

برای جلوگیری از ثبت نام ربات ها در سایت از کپچا استفاده می شود ، چون ربات های اینترنتی می توانند در عرض چند ساعت چندین اکانت ایجاد کنند . هم چنین در گوگل و یاهو برای جلوگیری از ایجاد ایمیل توسط ربات ها از کپچا استفاده می شود تا فقط انسان ها قادر به ثبت نام نهایی فرم باشند .

در هنگام ورود به سایت

اگر هکری با هر راهی نام کاربری شما را به دست آورد و با آزمون و خطا می تواند پسورد شما را نیز برای ورود به سایت به دست آورد . برای جلوگیری از این کار از کپچا استفاده می کنیم که اگر مثلاً رمز عبور یا نام کاربری بیش از ۵ با زده شد IP کاربر را مسدود کند .

در کل از کپچا استفاده های زیادی می شود که ما در این پست به چندتای اون اشاره کردیم که در واقع مزیت های اون بود حالا معایب اون رو هم بررسی می کنیم .

معایب استفاده از کپچا

اگر از کپچا به صورت درست استفاده نشود و کاربران احساس راحتی نداشته باشند می تواند باعث خروج کاربران از سایت شود و ارتباط شما و کاربران کم رنگ می شود . مثلاً به تصویر زیر نگاه کنید تشحیص عبارت برای کاربران خیلی وقت گیر و سخت است و همین باعث خروج کاربران از سایت شما می شود .

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *