NAS چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

خود دستگاه NAS یک وسیله پرسرعت، کارآمد، تک*منظوره و اختصاصی است که در قالب یک ماشین یا جعبه عرضه می*شود. این دستگاه طوری طراحی شده که به تنهایی کار کند و نیازهای خاص ذخیره*سازی سازمان را با استفاده از سیستم عامل و سخت*افزار و نرم*افزار خود در بهترین حالت برآورده سازد. NAS را می*توان مثل یک
دستگاه plug-and-play در نظر گرفت که وظیفه آن تأمین نیازمندی*های ذخیره*سازی است. این سیستم*ها با هدف پاسخگویی به نیازهای خاص در کوتاه*ترین زمان ممکن (به صورت بلادرنگ) طراحی شده*اند. ماشین NAS برای به کارگیری در شبکه*هایی مناسب*تر است که انواع مختلف سرور و کلاینت در آنها وجود دارند و وظایفی چون پراکسی، فایروال، رسانه جریانی و از این قبیل را انجام می*دهند.

در این مقاله به معرفی دسته*ای از دستگاه*های NAS می*پردازیم به نام <فایلر> که امکان به اشتراک گذاشتن فایل*ها و داده*ها را میان انواع متفاوت کلاینت*ها فراهم می*سازند. در عین حال، مزایای NAS در مقایسه با SAN (شبکه*های موسوم به Storage Area Network) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

NAS در مقابل SAN
NAS
سرنام عبارت NetworkAttached Storage است در حالی که SAN مخفف Storage Area Network می*باشد. این دو تکنولوژی شباهت*های بسیاری به یکدیگر دارند، مثلاً این که هر دو بهترین حالت یکپارچگی (consolidation) را تأمین می*کنند، هر دو به محل ذخیره*سازی داده*ها مرکزیت می*بخشند، و هر دو دسترسی به فایل را در کارآمدترین حالت فراهم می*سازند. قابلیت به اشتراک گذاشتن انباره ذخیره*سازی میان چند میزبان، حمایت از سیستم عامل*های مختلف، و تفکیک محل ذخیره*سازی از محل اجرای برنامه*ها از دیگر مشترکات این دو تکنولوژی است. علاوه بر این، هر دو آن*ها می*توانند با استفاده از RAID و اجزای یدکی، آمادگی و یکپارچگی داده*ها را تضمین کنند.

اما تفاوت این دو تکنولوژی اصولاً در نحوه اتصال آنها به شبکه است. NAS محصولی مشخص و شناخته شده است که بین application Server و file system می*نشیند (شکل ۱)، در حالی که SAN یک معماری است که بر روی سیستم فایلی و ابزارهای فیزیکی ذخیره*سازی اعمال می*شود. (شکل۲ ) SAN در واقع خودش یک شبکه است، شبکه*ای که تمام مخازن ذخیره*سازی و سرورها را به هم متصل می*کند. بنابراین، هر یک از این دو فناوری، برای تأمین نیازهای ذخیره*سازی بخش*های متفاوت از یک سازمان مورد استفاده قرار می*گیرد.

*NAS برای کاربران شبکه
NAS
یک وسیله شبکه* محور است و عموماً به خاطر یکسان*سازی محل ذخیره*سازی داده*های کاربران در
شبکه LAN مورد استفاده قرار می*گیرد. NAS یک راه*حل مناسب ذخیره*سازی است که دسترسی سریع و مستقیم کاربران به سیستم فایلی را فراهم می*سازد. استفاده از NAS مشکل معطلی*هایی را بر طرف می*سازد که غالباً کاربران برای دسترسی به فایل*های موجود در سرورهای همه منظوره با آن مواجه هستند.

NAS ضمن تأمین امنیت لازم، تمام خدمات فایلی و ذخیره*سازی را از طریق پروتکل*های استاندارد شبکه*ای فراهم می*سازد: TCP/IP برای انتقال داده*ها، Ethernet و Giga Ethernet برای دسترسی میانی، و CIFS ،http، و NFS برای دسترسی به فایل از راه دور. علاوه بر این، با NAS می*توان به طور همزمان به کاربران یونیکس و ویندوز سرویس داد و اطلاعات را بین معماری*های متفاوت به اشتراک گذاشت. از نظر کاربران شبکه، NAS وسیله*ای است که دسترسی به فایل را بدون مزاحمت و ایجاد اختلال برای آن*ها مهیا می*سازد.

اگر چه NAS تا حدودی کارایی را فدای مدیریت*پذیری و سادگی می*کند، اما به هیچ وجه نمی*توان آن را یک فناوری که در ذات خود تأخیر دارد، پنداشت. NAS به کمک گیگابیت اترنت به کارایی بالا و تأخیر کوتاه دست یافته و هزاران کاربران را از طریق فقط یک اینترفیس سرویس می*دهد. بسیاری از سیستم*های NAS دارای چند اینترفیس هستند و می*توانند همزمان به چند شبکه متصل شوند. با رشد شبکه و نیاز بیشتر به سرعت بالا، NAS بهترین انتخاب برای پاسخ*گویی به برنامه*هایی خواهد شد که به کارایی بالایی احتیاج دارند.

SAN برای اتاق سرورها
SAN
دیتا محور است. شبکه*ای است که برای ذخیره*سازی داده*ها اختصاص داده شده است. SAN برخلاف NAS، جدای از LAN مرسوم است. بنابراین، SAN می*تواند از ایجاد ترافیک*های استاندارد شبکه، به عنوان یک عامل بازدارنده سرعت، جلوگیری کند. SANهای مبتنی برFiber Channel، با بهره*گیری از مزایایی کانال*های I/O در یک شبکه اختصاصی جداگانه، سرعت را بهتر و تأخیر را کمتر می*کنند.

SAN با استفاده از روتر، سوییچ و gateway، انتقال داده*ها بین محیط*های ناهمگن ذخیره*سازی و سروری را سهولت می*بخشد. از همین رو، ایجاد یک شبکه ذخیره*سازی نسبتاً دور (در حد ۱۰ کیلومتر) با SAN امکان*پذیر است.

معماری SAN برای انتقال داده*های بلوکی در بهترین حالت است. در اتاق کامپیوترها، SAN غالباً بهترین انتخاب برای بررسی مسائل پهنای باند، دسترسی به داده*ها، و یکپارچه*سازی است.

با توجه به تفاوت*های بنیادینی که بین تکنولوژی و اهداف SAN و NAS وجود دارد، برای انتخاب هر یک باید تصمیم اساسی گرفته شود. هر یک از این دو را می*توان برای رفع نیازهای ذخیره*سازی مورد استفاده قرار داد. البته در آینده ممکن است مرز بین دو تکنولوژی آن چنان روشن نباشد و در یک مجموعه از هر دو روش استفاده شود.
راه*حل*های NAS برای نیازهای امروز شرکت*ها
نیازهای شرکت*های ISP ،ASP و دات*کام به سیستم*های قابل اطمینان، کم*هزینه، و قابل نصب در رک به گسترش راه*حل*های NAS کمک خواهد کرد. کاهش هزینه*های کادر IT شرکت*ها نیز از دیگر دلایل مقبولیت این راه*حل*ها خواهد بود. از دید کاربر، این که دسترسی به انبوه اطلاعات به صورت بلادرنگ امکان*پذیر است، چیز خوشایندی است، و در سمت مدیریت، عدم نیاز به نیروی متخصص IT. مدیریت NAS از طریق یک رابط گرافیکی در مرورگر وب امکان*پذیر است.

از آن*جا که فایلر NAS از قبل برای تأمین نیازهای ذخیره*سازی تنظیم شده است، اداره آن کار ساده*ای است، و همین امر موجب کاهش خطاهایی می*شود که هنگام دستکاری و تنظیم سیستم*ها پیش می*آیند. به علاوه، از آنجا که با NAS ظرفیت بیشتری را (نسبت به سرورهای همه منظوره) به ازاء هر مدیر می*توان اداره کرد، هزینه کل مالکیت (TCO) نیز کاهش می*یابد.
توسعه سریع، بدون توقف سرویس
شرکت*های دات*کام و سایر شرکت*های رو به رشد، همواره در تلاشند تا زیرساخت*های IT خود را با فعالیت*های پویای کسب و کار خود همگام نگه دارند. اتکا به سرور یا سرورهای عمومی در بعضی فعالیت*های شرکت، شاید ضروری باشد، اما نباید این سرورها را با نیازهای رو به افزون ذخیره*سازی تحت فشار گذاشت. با اضافه کردن ظرفیت ذخیره*سازی در سرورهای عمومی، قطعاً با توقف سرویس (downtime) مواجه خواهید شد. وقتی سیستمی را خاموش می*کنید تا ظرفیت ذخیره*سازی آن را افزایش دهید، برنامه*های کاربردی شما از کار می*افتند و این یعنی کاهش بهره*وری.

از سوی دیگر، افزایش ظرفیت ذخیره*سازی با NAS نه تنها ساده است، بلکه بدون ایجاد اختلال در شبکه انجام می*شود. طی ۱۵ دقیقه می*توانید یک فایلر جدید به مجموعه اضافه کنید بدون این که مزاحم کار دیگران بشوید. بیشتر سیستم*های پیشرفته NAS می*توانند <درجا> ظرفیت ذخیره*سازی را افزایش دهند و نیازی به اضافه کردن node جدید به شبکه ندارند. این بدان معنی است که کاربران به محض نیاز به ظرفیت ذخیره*سازی بیشتر، به آن دست خواهند یافت.
رها شدن سرور
با استفاده از فایلر NAS، سرورهای شما از انجام عملیات پرمصرف و زمان*بر فایلینیگ خلاص شده و بدین ترتیب، می*توانند با توان بیشتر به پردازش داده*ها بپردازند. اگر سرور عمومی خود را برای انجام عملیات فایلینگ (علاوه بر اعمال دیگر) اختصاص داده باشید، خواهید دید که فشار زیادی روی آن وارد می*آید، به طوری که عملاً از انجام سایر وظایف خود (مثل ارسال و دریافت email یا اداره برنامه*ها) باز می*ماند.
اشتراک داده*ها و اتصال Multi-OS
شرکت*های رو به توسعه یا شرکت*هایی که در پی ادغام با شرکت*های دیگر هستند، بدون شک با وضعیت ناهمگن بودن محیط*ها و سیستم عامل*ها مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی، سیستم NAS می*تواند پاسخگوی این چالش باشد، چرا که توانایی کار با دو سیستم اصلی NFS و CIFS را دارد. یکی از توانایی*های غیر قابل
انکار NAS حمایت آن از این پروتکل*ها و قابلیت به اشتراک*گذاری داده*ها بین سکوهای مختلف است. با توجه به این که روز به روز استفاده شرکت*ها از فایل*های حجیم در برنامه*ها (نظیر فایل*های صوتی-تصویری) بیشتر می*شود، این ویژگی NAS اهمیت فوق*العاده*ای دارد.
بهبود زیرساخت*های موجود
با افزودن NAS به شبکه، دانش و مهارت مدیریتی خود را بالاتر برده و به ارتقا شبکه کمک می*کنید. به کار بستن NAS در هر کجا از شبکه که نیاز آن احساس می*شود امکان*پذیر است. NAS را می*توان با ابزارهای مدیریتی بزرگ*تری چون Microsoft Management Consol ،Tivoli و HP OpenView نیز تلفیق کرد. و دیگر این که NAS نیازی به مجوزهای پرهزینه سیستم عامل شبکه (NOS) ندارد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *