چگونه آمازون کار می کند


Amazon.com
مقدار زیادی و چیزهای زیادی را به فروش می رساند. رویکرد مستقیم فروش آمازون به خرید واقعا از آنچه در اکثر فروشگاه های بزرگ دیگر، به جز طیف وسیعی از محصولات، اتفاق می افتد، متفاوت نیست. شما می توانید لوازم آرایشی، لباس، جواهرات، غذای لذیذ، کالاهای ورزشی، لوازم حیوان خانگی، کتاب ها، سی دی ها، دی وی دی ها، کامپیوتر، مبلمان، اسباب بازی ها، لوازم باغ، تخت خواب و تقریبا هر چیز دیگری که می خواهید بخرید را پیدا کنید. آنچه که آمازون غول پیکر است، جزئیات است. آمازون علاوه بر طیف وسیعی از محصولات خود، هر تلاش ممکن برای سفارشی کردن تجربه خریدار را انجام می دهد.

هنگامی که شما در صفحه اصلی وارد میشوید، نه تنها پیشنهادات خاص و محصولات برجسته را پیدا خواهید کرد، بلکه اگر قبلا نیز به Amazon.com شده اید، بعضی از توصیهها را فقط برای شما پیدا خواهید کرد. آمازون به نام شما را می شناسد و تلاش می کند تا خریدار شخصی شما باشد.
Courtesy Amazon.com

تکنیک های بازاریابی تعبیه شده ای که آمازون برای شخصی سازی تجربه خود استفاده می کند، احتمالا بهترین نمونه از رویکرد کلی شرکت به فروش است: مشتری خود را بسیار خوب بدانید. ردیابی مشتری یک قلعه آمازون است. اگر شما اجازه دهید وب سایت کوکی را در هارد دیسک خود قرار دهد، در پایان دریافت همه نوع ویژگی های مفید که تجربه خرید خود را بسیار خوشحال می کند، مانند توصیه های مربوط به خرید گذشته و لیستی از بررسی ها و راهنماهای نوشته شده توسط کاربرانی که محصولات مورد نظر شما را خریداری می کنند.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی که Amazon.com را در سطح دیگری قرار می دهد، استراتژی تجارت الکترونیکی چند لاین است که آن را استخدام می کند. Amazon.com اجازه می دهد تقریبا هر کسی تقریبا هر چیزی با استفاده از پلت فرم خود را. شما می توانید فروش مستقیم کالاهای فروش مستقیم توسط آمازون، مانند کتاب هایی که در اواسط دهه ۹۰ از گاراژ Jeff Bezos فروخته شد، پیدا کنید – فقط از یک انبار بسیار بزرگ حمل می شود. از سال ۲۰۰۰، شما همچنین می توانید کالاهای لیست شده توسط فروشنده های شخص ثالث – افراد، شرکت های کوچک و خرده فروشان مانند Target و Toys ‘R Us پیدا کنید. شما می توانید کالاهای مورد استفاده، کالاهای مرمت شده و مزایده ها را پیدا کنید. شما می توانید بگویید که آمازون به سادگی محور نهایی برای فروش کالاها در وب است، به جز اینکه اخیرا این شرکت زاویه ای پیچیده تر به استراتژی خود اضافه کرده است.

علاوه بر برنامه وابسته که به کسی امکان می دهد که لینک های آمازون را به فروش برساند، یک برنامه را فراهم می کند که به آن وابستگان (آمازون آنها را “همکاران” نامیده اند) کل سایت های وب را بر اساس پلت فرم آمازون ایجاد می کنند. آنها می توانند به معنای واقعی کلمه وب سایت های کوچک Amazon را ایجاد کنند، اگر بخواهند، با استفاده از پایگاه داده عظیمی از محصولات و برنامه های کاربردی آمازون برای اهداف خودشان ایجاد کنند. تا زمانی که هر گونه خرید از طریق آمازون، شما می توانید یک سایت به نام Amazonish.com را بسازید، محصولات خود را مستقیما از سرورهای آمازون بکشید، راهنمایی ها و توصیه های خود را بنویسید و درآمد هر گونه فروش را بدست آورید. آمازون تبدیل به یک زمین بازی توسعه دهنده نرم افزار شده است.

قبل از اینکه ما به روش های تجارت الکترونیک آمازون عمیق بکشیم، بیایید نگاهی سریع به زیرساخت های فناوری داشته باشیم که همه چیز را ممکن می سازد.

 

فناوری آمازون

هسته تکنولوژی عظیم که آمازون را نگه می دارد، کاملا مبتنی بر لینوکس است. از سال ۲۰۰۵، آمازون دارای سه پایگاه بزرگترین پایگاه های لینوکس جهان است که ظرفیت کل آن ۷/۸ ترابایت (TB)، ۱۸٫۵ TB و ۲۴٫۷ TB است [ref]. انبار داده های مرکزی آمازون از ۲۸ سرور Hewlett Packard تشکیل شده است که دارای چهار پردازنده در هر گره هستند و نرم افزار پایگاه داده اوراکل ۹i را اجرا می کنند.

انبار داده تقریبا به سه دسته تقسیم می شود: پرس و جو، داده های تاریخی و ETL (عصاره، تبدیل و بار – یک تابع پایگاه داده اولیه است که داده ها را از یک منبع می کشد و آن را به یک دیگر متصل می کند). سرورهای پرس و جو (ظرفیت ۲۴٫۷ TB) حاوی ۱۵ TB داده خام در سال ۲۰۰۵ است؛ سرورهای تاریخچه کلیک (ظرفیت ۱۸٫۵ بایت) دارای ۱۴ بایت اطلاعات خام است. و خوشه ETL (ظرفیت ۷٫۸ TB) حاوی ۵ TB داده خام است. معماری فن آوری آمازون هر روز میلیون ها عملیات پشت سر هم را انجام می دهد و همچنین بیش از نیمی از فروشندگان شخص ثالث را نمایش می دهد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط اوراکل پس از آن که مهاجرت انبار داده آمازون به لینوکس در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴، فرایند کار اصلی به نظر می رسد چیزی شبیه به این:

در فصل تعطیلات سال ۲۰۰۳، آمازون یک میلیون نسخه حمل و نقل و ۲۰ میلیون نسخه بهروزرسانی را در یک روز پردازش کرد. حجم فروش Amazon به این معنی است که صدها هزار نفر هر روز از کارت های اعتباری خود به سرورهای آمازون ارسال می کنند و امنیت یک نگرانی عمده است. علاوه بر اینکه به صورت خودکار رمزنگاری شماره کارت اعتباری را در طول فرآیند پرداخت، آمازون به کاربران اجازه می دهد که هر نوع اطلاعاتی را که وارد می کنند، رمزگذاری کنند، مانند نام، آدرس و جنسیتشان.

آمازون سرور Netscape Secure Commerce را با استفاده از پروتکل SSL (لایه سوکت امن) کار می کند (به نحوه کارکرد رمزگذاری برای یادگیری در مورد SSL نگاه کنید). این شماره تمام کارت های اعتباری را در یک پایگاه داده جداگانه ذخیره می کند که دسترسی به اینترنت ندارد و نقطه ورود ممکن برای هکرها را قطع می کند. مشتریانی که بسیار محتاط هستند می توانند شماره کارت اعتباری جزئی را از طریق اینترنت وارد کنند و پس از ارائه سفارش آنلاین بقیه را با تلفن ارائه دهند. علی رغم نگرانی های امنیتی معمول در مورد خرید آنلاین اعتباری آنلاین، آمازون از یک مشکل فیشینگ که از eBay و PayPal برخوردار است، رنج می برد، بنابراین مراقب جعلی ایمیل های درخواست اطلاعات Amazon.com خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شناسایی جعلی، از گروه کاری Anti-Phishing مطلع شوید: Amazon.com.

حالا بیایید به کسب و کار فروش مواد ادامه بدهیم. رویکرد آمازون به تجارت الکترونیک یکی از آن است که هیچ سنگی را از بین نمی برد.

 

آمازون تجارت الکترونیک
فروشگاه مبتنی بر Amazon.com Target است
Courtesy Amazon.com

Amazon.com
همواره کالا را از انبارهای خود فروخت. این کتاب به عنوان یک کتابفروشی خالص و ساده آغاز شده است و طی دهه گذشته، به بخش های دیگری از محصول و فروش های شخص ثالث که اکنون بخش مهمی از درآمد آنها را تشکیل می دهد، تخمین زده شده است (بعضی تخمین ها آن را ۲۵ درصد).

هر دو خرده فروشان و فروشندگان فردی از پلت فرم Amazon.com برای فروش کالاها استفاده می کنند. خرده فروشان بزرگ مانند Nordstrom، Land End و Target از Amazon.com استفاده می کنند تا محصولات خود را به فروش برساند و از طریق وب سایت های خود آنها را به فروش برسانند. فروش از طریق Amazon.com و در Nordstrom.com، Land’s End.com یا Target.com به منظور پردازش و تحویل سفارش انجام می شود. آمازون اساسا فضا را برای این خرده فروشان اجاره می کند، که از Amazon.com به عنوان یک فروشگاه مکمل برای فروش آنلاین خود استفاده می کنند.

فروشندگان کوچک کالاهای مورد استفاده و کالاهای جدید به بازار آمازون، zashops آمازون یا مزایده آمازون می روند. در بازار، فروشندگان کالا را با قیمت ثابت عرضه می کنند، و در مزایده ها، کالاهای خود را به بالاترین قیمت ارائه می دهند. فروشگاههای آمازون zShops تنها کالاهای مورد استفاده را با قیمت های ثابت مورد استفاده قرار می دهند. اگر یک آیتم در zShops، Marketplace یا Auctions نیز در Amazon.com اصلی فروخته شود، آن را در جعبه کنار آیتم Amazon.com نشان می دهد، بنابراین خریداران می توانند ببینند که آیا شخص دیگری محصول کمتری را در یکی از فروش های دیگر فروخته است کانال ها
Courtesy Amazon.com

سطح یکپارچه سازی که در آمازون اتفاق می افتد، یک برنامه نویسی است که تعداد کمی از سایت های فروش آنلاین (در صورت وجود) می توانند مطابقت داشته باشند.

یکی دیگر از کانال های تبلیغاتی Amazon Advantage یک مکان است که مردم می توانند از کتابخانه ها، فیلم ها و فیلم ها به طور مستقیم از انبار آمازون به جای خانه یا فروشگاه خود به فروش برساند. فروشندگان تعدادی از واحدهای را به آمازون می رسانند و آمازون کل عملیات فروش را از ابتدا تا انتهای مسدود می کند. در تمامی این برنامه ها، آمازون برش هر فروش (معمولا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد) را کاهش می دهد و گاهی اوقات هزینه اضافی یا هزینه اشتراک را می پردازد. در مورد مزایای آمازون، این کمپانی هر گونه فروش را ۵۵ فیصد می گیرد. کانال مزایا چیزی شبیه یک راهانداز حمل و نقل است، راه فروش برای افرادی که سی دی های موسیقی خود را ایجاد می کنند یا کتاب خود را منتشر کرده اند و به دنبال راه هایی برای گرفتن آن هستند.

یکی از آخرین آپدیت های موجود در Amazon’s Repertoire یک شرکت تابعه به نام Amazon Services است. از طریق آمازون خدمات، آمازون پلت فرم فروش خود را فروخت، بسته کامل تجارت الکترونیک آمازون را به شرکت هایی که به دنبال ایجاد یا اصلاح تجارت الکترونیک خود بودند، ارائه می داد. آمازون وب سایت ها و کلیدهای فن آوری را برای دیگر شرکت های تجارت الکترونیک با استفاده از نرم افزار و تکنولوژی آمازون راه اندازی می کند. به عنوان مثال، هدف، به علاوه داشتن یک فروشگاه در Amazon.com، همچنین از خدمات آمازون برای ایجاد و مدیریت سایت تجارت الکترونیکی خود، Target.com استفاده می کند.

اما فروش کالاها تنها راه برای پول با Amazon.com نیست. برنامه وابسته به وب سایت یکی از معروف ترین وب سایت هاست. از طریق برنامه همکارش آمازون، هر کسی که با یک وب سایت می تواند یک لینک به Amazon.com ارسال کند و پولی کسب کند. لینک می تواند یک محصول واحد انتخاب شده توسط همکار را نمایش دهد، یا می تواند چندین محصول “بهترین فروشنده” را در یک ژانر خاص فهرست کند، در این صورت آمازون این لیست را به صورت خودکار در فواصل پیش تعیین شده به روز می کند. متخصص می تواند هر نوع فروش را به طور مستقیم از طریق آن پیوند ایجاد کند. این کاهش از ۴ درصد به ۷٫۵ درصد بستگی دارد که کدام هزینه را تشکیل می دهد، متصدی ثبت نام می کند (برای جزئیات کامل برنامه Amazon Associates را ببینید). همکاران همچنین می توانند از وب سرویس های آمازون استفاده کنند که برنامه ای است که به مردم امکان می دهد از خدمات آمازون برای اهداف خود استفاده کنند. API وب سرویس آمازون (رابط برنامه نویسی برنامه) به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا زیرساخت های فن آوری آمازون را برای ایجاد برنامه های کاربردی خود برای وب سایت های خودشان به دست بیاورند. فروش تمام محصولات تولید شده توسط این وب سایت ها باید از طریق Amazon.com انجام شود و معاون مالیات کمی در هر فروش می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که می توانید با پلت فرم تجارت الکترونیک آمازون انجام دهید، از Web Services Amazon دیدن کنید.

در بخش بعدی، ما نگاهی خواهیم داشت که چگونه همه این برنامه ها و کانال ها برای ایجاد یک نیروگاه فروش و بازاریابی با یکدیگر هماهنگ می شوند.

 

آمازون ابزار، بازاریابی و جامعه
آلن تیلور برای Amazon.com کار نمی کند. او به برنامه وابسته پیوست، برای سرویس وب آمازون ثبت نام کرد، API را دانلود کرد و آمازون نور را ساخت.
آلن تیلور برای Amazon.com کار نمی کند. او به برنامه وابسته پیوست، برای سرویس وب آمازون ثبت نام کرد، API را دانلود کرد و آمازون نور را ساخت.

هدف این بسیار ساده است: “برای شرکتی که بیشتر مشتری محور زمین است، مردم بتوانند هر چیزی را که می خواهند برای خرید آنلاین پیدا کنند و کشف کنند.” پیاده سازی پیچیده، گسترده و پویا است. ساختار بازاریابی آمازون یک درس در هزینه بهره وری و خودکفایی درخشان است. همکاران آمازون به محصولات آمازون لینک می دهند تا ارزش خود را به وب سایت های خود اضافه کنند و مردم را به خرید آمازون ارسال کنند. این هزینه آمازون تقریبا هیچ هزینه ای ندارد. برخی از همکاران سایت های مینی آمازون را ایجاد می کنند – سایت های ماهواره ای که چیزهای جدیدی را با اطلاعات آمازون انجام می دهند و زمانی که آنها آماده خرید هستند، افراد را به مادران خود می فرستند. آمازون نور، ساخته و نگهداری شده توسط توسعه دهنده نرم افزار آلن تیلور، یکی از آن سایت های ماهواره ای است.

سطح ردیابی مشتری در Amazon.com یکی از بهترین سیستم های موجود در بازار است. با استفاده از داده های جمع آوری شده در هر کاربر ثبت شده در هر بازدید از وب سایت، آمازون کاربران را به محصولاتی که در واقع می توانند از کشف و خرید لذت ببرند، اشاره می کند. آمازون محصولاتی را پیشنهاد می کند که عبارتند از:

    
مشابه آنچه که شما در حال حاضر برای جستجو انجام می دهید (توصیه های پروازی که از توان پردازشی استفاده می کنند)
    
مربوط به آنچه که شما در هر زمان در گذشته جستجو کرده اید یا کلیک کرده اید
    
افرادی که دیگران را جستجو کرده اند و یا خریداری کرده اند، خریداری شده اند

شما حتی می توانید توصیه های خود را با دادن اطلاعات بیشتر در مورد خود و منافع شما و ارزیابی محصولات که قبلا خریداری کرده اید، سفارشی کنید.

توسعه اخیر در ردیابی مشتری در واقع جمع آوری اطلاعات در مورد افرادی که ممکن است از Amazon.com بازدید نکنند. توصیه های هدیه آمازون جمع آوری اطلاعاتی درباره چیزهایی که برای دیگران خریداری می کنید. به عنوان مثال، اگر یک قطار اسباب بازی را در ماه دسامبر خریداری کرده و آن را به برادرزاده خود بفرستید، آمازون می داند که به پسر چهار تا ده ساله ای که در اوهایو زندگی می کند و دوست دارد قطار را هدیه می دهد. ممکن است خواهرزاده خود را از آخرین علاوه بر آن سری قطار لذت ببرید؟ شاید او نیز علاقه مند به ماشین RC است؟ آمازون به شما انواع ایده هایی درباره آنچه را که خواهرزاده شما را در طول فصل تعطیلات رول می دهد، به شما ارائه می دهد.

این نوع جمع آوری اطلاعات منجر به بحث و جدل زیادی شده است. بعضی ها می گویند آمازون اطلاعات زیادی را برای راحتی فراهم می آورد و مرکز اطلاعات الکترونیکی حفظ حریم خصوصی گزارش می دهد که در سال ۲۰۰۰ آمازون اطلاعات مشترکان خود را با شرکای خود و شرکت های تابعه خود به اشتراک گذاشت. نگرانی با ردیابی “عادت های هدیه دادن” افزایش یافته است، زیرا اطلاعات هدیه ای که آمازون جمع آوری می کند می تواند در مورد افراد زیر سن قانونی باشد، که علیه قانون است و چون گیرنده های هدیه حتی نمی دانند که نام، سن، جنسیت، موقعیت و منافع ممکن است در پایگاه اطلاعات آمازون اطلاعات مشتری ذخیره شود.

علیرغم نگرانی در مورد برادر بزرگ آمازون، تن از افراد دوستانه تجربه شخصی آمازون را دوست دارند. این فقط پیشنهادات فروش نیست – یک انجمن در Amazon.com وجود دارد که بر اساس افرادی است که حتی اطلاعات بیشتری در مورد خودشان را به سایر کاربران آمازون ارائه می دهند. افرادی نظرسنجی ها، توصیه های خود را “بنابراین شما می خواهم به …” و فهرست “Listmania” لیست بر اساس پیشنهادات محصول آمازون ارسال و آنها را با همه Amazon.com به اشتراک بگذارید. یک لیست Listmania “25 عجیب و غریب ترین آیتم های شما می توانید از طریق آمازون خرید!” توسط Sheila Chilcote-Collins از ون ورت، اوهایو، شامل یک شیشه از S.E.P. (توقف غذا خوردن) که باید سگ خود را متوقف غذا بخورید. خوراک پرنده به شکل کریپورهای زنده به آستانۀ شما حمل می شود؛ و یک کتاب تحت عنوان “جغد جغد” که همراه با یک پلت واقعی از غذای جغد پخته شده است. شما می توانید لیستی را که می خواهید ایجاد کنید و هر عضو آمازون آن را می توانید مشاهده و امتیاز دهید. (اینجا را کلیک کنید تا فهرست ۱۰۰ فهرست Listmania را ببینید.)

فراتر از تجارت الکترونیک و ویژگی های آن، برخی از تازه ترین تلاش های آمازون، این شرکت را به قلمروهای جدیدی تقسیم می کنند. پروژه Mechanical Turk آمازون به دنبال ترکیب جامعه، تکنولوژی و جبران است. با استفاده از سیستم مکانیک ترک، نرم افزار و توسعه دهندگان وب می توانند کارهایی را که نیاز به کمک دارند ارسال کنند، معمولا وظایف مربوط به چیزهایی هستند که کامپیوترها نمیتوانند انجام دهند، اما انسانها می توانند مانند مجموعه ای از عکس ها به سرعت سرصف شوند. هر کس می تواند یک کار را ارسال کند، و فردی که آن را تکمیل می کند، مقدار کمی پول به دست می دهد. آمازون یک معامله در هر معامله تکمیل می کند. آمازون در یک سفر قابل توجه تر به ناشناخته، موتور جستجو A9 را تامین کرده است. این قابلیت جستجو کامل، توابع نقشه برداری، یک نوار ابزار با مسدود کردن پاپ آپ و یک سابقه جستجوی شخصی به راحتی در دسترس است. A9 همچنین “خاطراتی” را فراهم می کند که در آن می توانید یادداشت های خود را در مورد صفحات وب خاص و لیست هایی از لینک های توصیه شده برای چک کردن بر اساس جستجو های قبلی خود ایجاد کنید. با توجه به تکنیک های بازاریابی همه جا حاضر آمازون، می توانید ثبت نام کنید تا تخفیف Amazon.com برای استفاده از A9 به طور منظم دریافت کنید و هنگامی که در یک عبارت جستجو تایپ می کنید، نمایش نتایج کتابی آمازون مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد .

از “آمازون کجاست؟” نقطه نظر، شاید قابل توجه ترین پروژه قبلا ذکر شده است شرکت خدمات آمازون خدمات. آمازون خدمات کامل راه حل های تجارت الکترونیک را برای شرکت هایی که رقبای بالقوه آمازون هستند، ایجاد می کند، و این امکان را فراهم می کند که آمازون در نهایت در جهت خدمات فن آوری بیش از خرده فروشی قرار گیرد.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *