چگونه آیتونز کار می کند


iTunes
یک قطعه نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد مجموعه ای از رسانه های دیجیتال خود را بر روی کامپیوتر خود اضافه، سازماندهی و پخش کنید و همچنین آن را با یک دستگاه قابل حمل همگام سازی کنید. این یک پخشکننده موسیقی در امتداد خطوط Songbird و Windows Media Player است و شما میتوانید از آن در یک دستگاه مک یا ویندوز استفاده کنید. مهمترین تفاوت بین iTunes و برخی دیگر از پخش کننده های رسانه ای، ساخته شده است iTunes Store (جایی که شما می توانید پادکست ها؛ برنامه های iPhone، iPad و iPod touch؛ فیلم های موسیقی، فیلم ها، کتاب های صوتی و تلویزیون نیز) و چند سطح ادغام با آی فون اپل و دستگاه پخش رسانه ای آی پاد آن.

اما یک دستگاه پخش رسانه ای قابل حمل تنها راهی برای لذت بردن از محتوای iTunes نیست. سیستم Mac OS X یا کامپیوتر ویندوز شما وجود دارد – اگر شما یک کارت صدا و مجموعه ای از سخنرانان (و احتمالا شما را)، این همه شما باید از iTunes استفاده کنید. ورودی محبوب اپل در بازار گوشی های هوشمند، آی فون نیز وجود دارد. یا شما می توانید کتابخانه iTunes خود را با یکی از چند تلفن اپل مجاز به دسترسی به سرویس، مانند تلفن موتورولا ROKR E1 بازی کند. برخی از هکرهای سازنده برنامه هایی را ایجاد کرده اند که به شما اجازه می دهد تا محصولات غیر Apple را با iTunes همگام سازی کنید، اما این اپل پشتیبانی نمی کند و ممکن است با هر نسخه ای از iTunes کار نکند. هاب شبکه بیسیم اپل، AirPort Express، به شما اجازه می دهد بدون نیاز به پخش موسیقی آیتونز از کامپیوتر خود به بلندگوهای صفحه اصلی تانک متصل شوید. با استفاده از این تنظیم، پخش را از طریق رایانه، iPhone، iPad یا آی پاد لمسی کنترل می کنید.

با یکی دیگر از گیرنده جریان iTunes، SoundBridge Network Music Player Roku، همه چیز را از طریق کنترل از راه دور SoundBridge کنترل می کند. بنابراین وقتی به پخش می رود، به هیچ گزینه ای محدود نمی شوید. اما شما ممکن است توسط نوع بازیکن شما و قابلیت های سیستم کامپیوتری شما محدود شود. شما همچنین ممکن است دچار مشکل در ردیابی یکی از این دستگاه ها باشید Roku دیگر واحدهای فروش نمی کند [منبع: Roku]

 

سازگاری iTunes

سازگاری iTunes در قلمرو پخش کننده های قابل حمل، کمی از بلایای طبیعی است، که بخشی از دلایلی است که برخی از افراد به طور کامل از iTunes اجتناب می کنند. شما می توانید نرم افزار iTunes Mac را با استفاده از، مثلا، پخش MP3 MP3 Creative Nomad (iTunes for Mac OS X: سازگار برای لیست کامل ببینید) استفاده کنید. اما iTunes برای ویندوز تنها از سری آی فون، اپل و آی پاد پشتیبانی می کند – اگر Nomad Creative Nomad را به یک ماشین ویندوز در حال اجرا iTunes متصل کنید، نرم افزار آن را نمی بیند. و هیچ نسخه iTunes برای دستگاه های لینوکس وجود ندارد. اما راه های زیادی وجود دارد – فقط جستجو Google برای “هک های آی پاد لینوکس” انجام دهید. علاوه بر این، اپل دیگر لیست پخش سازگار را به روز نمی کند، که ممکن است نشان دهد iTunes از بازیکنان جدید غیر اپل پشتیبانی نمی کند.

از زمان معرف آی فون، اپل دیگر از سایر تولیدکنندگان پشتیبانی نمی کند. استراتژی اپل برای متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید محصولات اپل و استفاده از آنها از خدمات اپل است. این شرکت برای شما آسان نیست که از iTunes با هر وسیله غیر اپل استفاده کنید. بعضی از شرکت ها مانند پالم سعی داشتند سیستم بسته ی اپل را فقط در به روز رسانی iTunes بعدی خاموش کنند.

بنابراین iTunes (یا حداقل نسخه مک) از سایر بازیکنان علاوه بر iPod پشتیبانی می کند. اما در اینجا آن را حتی پیچیده تر می کند: موسیقی قدیمی تر که از iTunes Store دانلود کردید، توسط فرمت مدیریت حقوق دیجیتال Apple FairPlay محافظت شده است که یک فرمت فایل AAC محافظت شده است که اپل به هیچ کس مجوز نداده است. تنها دستگاه هایی که می توانند این فایل ها را بازی کنند، توانایی رمزگشایی DRM Apple را دارند که شامل رایانه شما در حال اجرا iTunes، iPod، iPad، iPhone، iTunes و بلندگوهای شما است که به AirPort Express متصل هستند. (شما نمیتوانید آنها را در SoundBridge Roku بازی کنید، زیرا اپل با استفاده از نرم افزار آیتونز Roku منهای رمزگشایی DRM را مجوز داد.)

برای پخش فایل های iTunes Store با DRM بر روی یک دستگاه قابل حمل علاوه بر یک iPod، ابتدا باید آنها را به یک CD یا DVD به عنوان فایل MP3 بسوزانید. رمزگذاری DRM آن را به دیسک نمی کند. پس از آن فایل های که اکنون محافظت نشده اند را به کتابخانه iTunes خود رها کنید و آنها را به بازیکن پخش کنید. همچنین می توانید آهنگ ها را با قیمت پایین خریداری کنید تا نسخه بدون Fairplay دریافت کنید. آهنگ هایی که از فروشگاه iTunes در فرمت iTunes Plus خریداری شده اند، DRM را حمل نمی کنند، بدین معنا که شما نباید از طریق این مرحله بروید.

بنابراین اکنون می دانیم که چه دستگاه هایی با نرم افزار iTunes کار خواهند کرد و با آن کار نخواهند کرد. بعدا، اگر شما سخت افزار مناسب (یا سخت افزار غلط را با هک کردن حق) داشته باشید، متوجه خواهید شد که چه کاری می توانید با نرم افزار انجام دهید.

 

iTunes نرم افزار

حتی اگر هرگز از فروشگاه iTunes Store خریداری نکنید، هنوز می توانید از ویژگی های اساسی iTunes استفاده کنید. iTunes ارائه می دهد تمام ویژگی های که ما انتظار داریم از دستگاه پخش موسیقی جک موزیک سطح بالا انتظار:

    
پخش فایل صوتی: iTunes از پشتیبانی از AAC، AIFF، Apple Lossless، MP3، WAV، فرمت Ava Audible.com و فرمت های صوتی WMA بدون حفاظت پشتیبانی می کند.
    
موسیقی جریان: شما می توانید یک جریان را در iTunes با وارد کردن نشانی اینترنتی در کادر گفتگوی “Open Stream” باز کنید.
    
رادیو اینترنتی: می توانید ایستگاه های رادیویی اینترنتی را تنظیم کنید.
    
گرافیک: شما می توانید گرافیک هماهنگ صوتی بر روی صفحه نمایش و چاپ جواهرات مورد هنر برای سی دی سوزان خود را مشاهده کنید.
    
اطلاعات ردیابی سی دی: iTunes به طور خودکار تمام اطلاعات موجود در CD را هنگامی که یک دیسک را در درایو قرار می دهید، نشان می دهد. شما همچنین می توانید اطلاعات را ویرایش کنید اگر ناقص یا نادرست باشد.
    
ابزار سازمان و مدیریت: iTunes گزینه های مدیریت خودکار و دستی برای کتابخانه شما را ارائه می دهد.
    
تبدیل فایل: iTunes AAC، AIFF، Apple Lossless، MP3، WAV یا فایل های WMA محافظت نشده را به AAC، AIFF، Apple Lossless، MP3 یا WAV تبدیل می کند.
    
ایجاد لیست پخش
    
سوزاندن و کپی کردن سی دی ها
    
دانلود فایل ها به یک دستگاه قابل حمل
    
اشتراک گذاری موسیقی در یک شبکه

 

ویژگی های پیشرفته در iTunes

علاوه بر توابع معمولی جک بوکس، iTunes ویژگی های پیشرفته ای را ارائه می دهد:

    
پینگ: جدیدترین ویژگی اصلی iTunes Ping، تلاش اپل برای قرار دادن یک عنصر شبکه اجتماعی به iTunes است. با Ping، شما می توانید هنرمندان مورد علاقه خود را دنبال کنید و ببینید که چه موسیقی آنها دوست دارند و یا کلمه اولیه در آلبوم ها، انتشار و کنسرت. دوستان شما می توانند از شما پیروی کنند و بیشتر در مورد موسیقی که لذت می برید یاد بگیرید. اپل شامل پیوندهایی است که برای خرید موسیقی شما کشف کرده است.
    Autosyncing: iTunes
نه تنها آی پاد، آی فون یا iPad را تشخیص می دهد، بلکه همچنین تمام مطالب را که از آخرین همگام سازی به iTunes اضافه کرده اید، به صورت خودکار دانلود می کند (اگر شما نمی خواهید iTunes همه چیز را انتقال دهید، می توانید آن را به حالت دستی تنظیم کنید). آی پاد شما همچنین به iTunes هر رتبه بندی آهنگ های جدید و یا لیست های پخش شما را به طور مستقیم بر روی آی پاد خود را آپلود (و نه هر آهنگی که شما اضافه کرد – اگر یک آهنگ در آی پاد خود را که در کتابخانه iTunes شما وجود ندارد، به خداحافظی آن را هنگامی که شما همگام سازی خودکار). مشکل Autosync این است که آن را به صورت کورکورانه همگام سازی می کند – اگر، مثلا، شما به دلایلی از کتابخانه iTunes خود پاک کنید و پس از آن iPod خود را به رایانه خود وصل کنید، Autosync همه چیز را از iPod خود پاک می کند تا آن را درست شبیه کتابخانه iTunes شما. برای جلوگیری از این، فقط autosync را خاموش کنید.
    
لیست های پخش هوشمند: شما می توانید پارامترهای iTunes را برای ایجاد یک لیست پخش برای استفاده از آهنگ ها از کتابخانه خود تنظیم کنید. پارامترها می توانند سبک ژانر، تاریخ انتشار یا رتبه بندی باشند. هنگامی که شما یک آهنگ جدید به iTunes اضافه می کنید که با پارامترهای Smart Playlist شما منطبق است، نرم افزار به طور خودکار آن را به لیست پخش اضافه می کند.
    
نابغه: یکی از ویژگی های اخیر در iTunes، تابع Genius است. نابغه لیست های پخش را برای شما جمع می کند – فقط یک آهنگ انتخاب کنید و Genius یک لیست پخش در اطراف آن ایجاد می کند. در حالت ایده آل، آهنگ ها باید همه مکمل یکدیگر باشند. همچنین آهنگها و برنامه هایی را برای شما برای ساختن کتابخانه خود پیشنهاد می کند.
    
اشتراک خانه: اگر چندین کامپیوتر در خانه دارید، ممکن است چندین کتابخانه موسیقی داشته باشید. ویژگی اشتراک خانه به شما اجازه می دهد تا موسیقی را در چندین کامپیوتر در شبکه خانگی خود به اشتراک بگذارید. تمام رایانه ها باید به همان حساب کاربری برای به اشتراک گذاری خانه برای کار به iTunes وارد شوند.
    
فیلم ها: شما می توانید فیلم ها، فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی را از فروشگاه iTunes برای تماشای آنها در iTunes و دانلود آنها به یک ویدیو آی پاد دانلود کنید. شما همچنین می توانید دی وی دی های خود را به فرمت های ویدئویی iTunes تبدیل کنید با استفاده از یکی از بخش های زیادی از نرم افزار های خارجی که برای این منظور در دسترس هستند. Engadget را ببینید: HOW-TO: تبدیل DVD به iPod (با ویدئو) در ویندوز و AfterDawn Forums: تبدیل DVD به iPod، iPod Video Converter تبدیل کنید.
    
کتاب های صوتی: شما می توانید به کتاب های صوتی (فرمت فایل Audible .aa) از طریق iTunes گوش کنید.
    
ویرایش برچسب های ID3: برچسب های ID3 بیت هایی هستند که داده های مربوط به یک آهنگ را می توانند شامل نام هنرمند، عنوان آلبوم، تاریخ انتشار، سبک موسیقی، آلبوم و سایر موارد مرتبط باشند. شما می توانید برچسب ها را ویرایش کنید و داده های تگ را به آهنگ های خود اضافه کنید از طریق iTunes.
    iTunes Store: iTunes Store
یک تابع یکپارچه از نرم افزار است. با کلیک بر روی نماد فروشگاه در رابط اصلی iTunes برای مرور و خرید محتوا آنلاین و یا با کلیک بر روی آیکون در کنار هر آهنگ، آلبوم یا هنرمند در کتابخانه خود را به مستقیم به آن محتوا در فروشگاه موسیقی بروید.

بنابراین این چیزی است که نرم افزار می تواند انجام دهد. در بخش بعدی، ما متوجه خواهیم شد که چگونه با iTunes در رایانه شما شروع به کار می کنیم.

 

رابط iTunes
کتابخانه موسیقی iTunes گزینه های متعددی برای سازماندهی و گوش دادن به مجموعه موسیقی فراهم می کند.
کتابخانه موسیقی iTunes گزینه های متعددی برای سازماندهی و گوش دادن به مجموعه موسیقی فراهم می کند.
تصویری از HowStuffWorks.com

در اینجا یک مرور کلی از رابط اصلی iTunes (نسخه ۱۰) در یک دستگاه ویندوز (رابط مک تقریبا یکسان است).

فقط چند مرحله برای شروع با iTunes وجود دارد:

    
دانلود و نصب نرم افزار: به www.apple.com/itunes/ بروید و روی “دانلود رایگان” کلیک کنید. هنگامی که شما نرم افزار را نصب می کنید، می پرسد آیا می خواهید که کتابخانه موسیقی فعلی خود را به iTunes منتقل کنید. آن را پیدا خواهد کرد و آن را وارد یک بار همه، سازماندهی فایل های خود را در پوشه ها با نام هنرمند و سپس در سطح دوم با عنوان آلبوم. اگر نمی خواهید موسیقی خود را در طول فرآیند نصب وارد کنید، زیرا شما می خواهید کنترل بیشتری بر آنچه که در جایی منتقل می شود، انجام دهید، پس از نصب، می توانید آن را به صورت دستی انجام دهید (مرحله ۲ را ببینید).
    
موسیقی خود را وارد کنید: دو گزینه در منوی “File” در بالای رابط iTunes وجود دارد. شما می توانید یک فایل را به کتابخانه iTunes خود اضافه کنید، یک پوشه را به کتابخانه iTunes اضافه کنید یا «وارد کردن». اگر شما “واردات، iTunes برای موزیک شما جستجو می کند و به شما امکان می دهد همه آن را به صورت همزمان وارد کنید، که اساسا فرایند مشابهی است که اجازه iTunes موسیقی خود را در هنگام نصب نصب می کند. هنگامی که برخی از موسیقی ها را وارد می کنید، کتابخانه iTunes به نظر می رسد چیزی شبیه به این است:

    
ایجاد یک لیست پخش – با کلیک بر روی دکمه “+” در پایین سمت چپ رابط iTunes. یک لیست پخش جدید در ستون منبع ظاهر می شود.



لیست پخش خود را بنویسید ما “crmit” را به ما میگفتیم. سپس بر روی هر آهنگ موجود در کتابخانه خود کلیک راست کنید که در لیست پخش آن می خواهید و گزینه «افزودن به لیست پخش» را از لیست گزینه ها انتخاب کنید. لیست پخش که به تازگی نام گذاشته اید به نظر می رسد که آن را انتخاب کنید.

این لیست پخش جدید ما است:
 

    
لیست پخش را به سی دی یا دی وی دی رایت کنید: فقط CD-R یا DVD-ROM را درایو خود قرار دهید و نرم افزار iTunes آن را تشخیص دهد. در حال حاضر دکمه Browse / Burn در گوشه سمت راست بالای رابط iTunes برای سوزاندن است. روی آن کلیک کنید انجام شده. چند دقیقه زمان می برد CD یا DVD جدید (بسته به اینکه تعداد آهنگ ها در لیست پخش شما و سرعت رایت دیسک شما وجود دارد).
    
موسیقی خود را به آی فون یا آی پاد دانلود کنید – آی فون، آی پاد یا آی پد خود را به پورت USB 2.0 کامپیوتر خود وصل کنید. انجام شده. iTunes بازیکن را می بیند و تمام کتابخانه iTunes شما را دانلود می کند. اگر می خواهید فایل ها را به صورت دستی انتقال دهید یا تنها انتقال لیست های خاصی را انتقال دهید، می توانید تنظیمات همگام سازی را در Edit / Preferences / Devices تغییر دهید.

هنگامی که شما احساس می کنید برای نرم افزار، بررسی زبانه پیشرفته و زمینه های تنظیمات و نمایش تنظیمات در زیر ویرایش زبانه در بالای صفحه. از اینجا، شما می توانید با برخی از ویژگی های مانند تنظیمات نمایش، تبدیل نوع فایل، سرعت بوت، کنترل والدین و تنظیمات پادکست بازی. و ممکن است بخواهید فروشگاه داخلی iTunes را کشف کنید تا به کتابخانه محتوا اضافه شود. در بخش بعدی، از iTunes Store بازدید خواهیم کرد.

 

فروشگاه آیتونز.

در iTunes Store، می توانید میلیون ها آهنگ، هزاران کتاب های صوتی، هزاران ویدیو موسیقی، ده ها هزار پادکست، فیلم های ویژه، برنامه های تلویزیونی، برنامه های iPad، آیپاد و آیفون و همچنین آلبوم CD را پیدا کنید. همه کارهایی که می کنید برای رسیدن به فروشگاه روی یک دکمه در صفحه اصلی iTunes کلیک کنید. شما از طریق یک مرورگر وب نیستید – نرم افزار Jukebox رابط کاربر برای فروشگاه است.

اپل با آهنگ های ضبط شده برای آهنگ های موسیقی منحصر به فرد iTunes از هنرمندان انتخابی معاملات می کند. علاوه بر محتوای خالص، توابع نوع جامعه مانند بررسی های منتشر شده توسط کاربر، رتبه بندی و لیست های پخش وجود دارد، و پس از آن headshaker پاپ فرهنگی است که “لیست پخش مشهور” وجود دارد. این لیستی از آهنگ ها (با یک دکمه “خرید آهنگ” کمی در کنار هر آهنگ است) گزارش شده توسط ستاره مانند Quentin Tarantino، RuPaul و Lady GaGa مونتاژ شده است. در مورد شما کنجکاو، Lady GaGa شامل آهنگ هایی مانند “هیجان انگیز” توسط مایکل جکسون، “کریسمس آبی” توسط الویس پریسلی و “رادیو Ga Ga” توسط ملکه. او همچنین سه آهنگ خود را در فهرست خود قرار داد. اگر میخواهید به آنچه غریب و مشهور گوش میدهید، به یک پیکسل اختصاص یافته به لیست پخش مشهور وجود داشته باشد.

در اینجا یک شکست در مورد محتویات محتویات فروشگاه و آنچه شما می توانید آن را انجام دهید:
موسیقی

    
محدوده وسیع قیمت برای آلبوم ها
    
مرور بر اساس سبک

 
نماهنگ

    $ ۱٫۴۹
یا $ ۱٫۹۹ هر کدام
    
مرور بر اساس سبک موسیقی (سطح اول) و هنرمند (سطح دوم)

کتاب های صوتی

    
محدوده وسیع قیمت
    
مرور بر اساس طبقه بندی (سطح اول) و نویسنده (سطح دوم)

برنامه های تلویزیونی

    $ ۰٫۹۹
برای اجاره قسمت به مدت ۳۰ روز – شما باید ۲۴ ساعت به پایان بخش زمانی که شما آن را شروع کنید.
    ۱٫۹۹
دلار برای خرید بیشتر قسمت ها، ۲٫۹۹ دلار برای قسمت های HD و محتوای انتخاب شده، یا نرخ گروه برای یک فصل کامل
    
مرور بر اساس عنوان (سطح اول) و فصل (سطح دوم)

فیلمهای بلند

    $ ۴٫۹۹
تا $ ۱۹٫۹۹ هر کدام، بعضی از آنها در HD در دسترس هستند
    $ ۰٫۹۹
تا $ ۳٫۹۹ برای اجاره فیلم به مدت ۳۰ روز – هنگامی که شما شروع به مشاهده آن، شما باید ۲۴ ساعت آن را به پایان برساند
    
مرور بر اساس طبقه بندی

پادکست ها

    
اکثر آنها آزاد، قیمت متغیر در دیگران است
    
مرور بر اساس طبقه بندی
    
دانلود در هر episode یا مشترک شدن به سری
    
پادکست خود را برای نمایش در کتابخانه پادکست iTunes ارسال کنید

آی فون و آی پاد نرم افزار

    
بسیاری از آنها آزاد، قیمت متغیر برای دیگران هستند
    
مرور بر اساس نام، سبک، قیمت و بهترین فروش

تریلر فیلم

    
رایگان (فرمت جریان، برای دانلود نیست)
    
مرور بر اساس استودیو فیلم یا ژانر فیلم

علاوه بر مرور هر قسمت محتوا، می توانید یک جستجو انجام دهید. جعبه جستجو در صفحه اصلی فروشگاه که در آن شما فقط یک کلمه کلیدی را وارد کنید وجود دارد، و iTunes نتایج مطابق با تمام مناطق فروشگاه را بازمی گرداند. شما همچنین می توانید “جستجوی قدرت” را با آهنگ، هنرمند، آلبوم، ژانر یا آهنگساز انجام دهید. اگر شما وارد “Adam Sandler” در زمینه “هنرمند” شوید و “کمدی” را به عنوان ژانر انتخاب کنید، لیستی از آهنگ ها و آلبوم های آدم سندلر موجود در iTunes خواهید یافت. اگر مادر شما کنترل های والدین را تنظیم کرده است تا دسترسی شما به محتوای صریح را محدود کند، نتایج بسیار کمی خواهید دید که ما انجام دادیم.

اپل همچنین دارای یک لینک به محتوای رایگان موجود برای iTunes است. این می تواند شامل نمونه هایی از همه دسته های ذکر شده ما باشد. گاهی اوقات محتوای رایگان فقط برای مدت محدودی در دسترس است، بنابراین توصیه می شود این بخش را به صورت منظم بررسی کنید اگر علاقه مند هستید.

برای محتوا، شما باید یک حساب پرداخت iTunes را راه اندازی کنید. برای تنظیم یک حساب کاربری iTunes، شماره کارت اعتباری یا حساب پی پال را که برای تمام خرید های خود استفاده می کنید، ارائه می دهید. شما همچنین می توانید با استفاده از iTunes Allowance (مانند یک حساب debit، معمولا توسط پدر و مادر برای بچه های خود تنظیم) و یا با کارت موسیقی و یا هدیه گواهی پرداخت.

برای خرید در فروشگاه iTunes، همه چیزهایی که باید انجام دهید، روی دکمه «خرید» در کنار آهنگ، ویدیو یا برنامه کلیک کنید. اپل حساب شما را بارگیری می کند و دانلود آغاز خواهد شد. اگر شما مجبور به تعطیل کردن کامپیوتر خود را در وسط دانلود خود، روند پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر شما و ورود به iTunes ادامه خواهد داد. مهم است که یک پشتیبان از کتابخانه iTunes خود را ایجاد کنید. آهنگ ها، فیلم ها و بازی های آی پاد (نه برنامه ها) را می توان تنها یک بار برای هر خرید دانلود کنید. برنامه ها متفاوت هستند – هنگامی که یک برنامه را خریداری می کنید، می توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید. شما فقط باید از همان حساب کاربری iTunes همانطور که برای خرید اولین برنامه استفاده می شود استفاده کنید.

 

امنیت در iTunes

تمام خرید ها از طریق SSL (لایه سوکت امن) انجام می شود که داده ها را رمزگذاری می کند. مبادلات مربوط به محتوای در حال دیدن سایت و آهنگهای نمونه گیری در HTTP ساده (پروتکل انتقال پرونده های hypertext) از طریق یک پروکسی سرور اتفاق می افتد که یک سرور سطح پایین است که بین کامپیوتر شما و سرورهای اصلی iTunes قرار دارد. این کاهش درخواست های ارسال شده به معماری اصلی سیستم است. در اینجا چیزی است که ما در مورد زیرساخت فناوری فروشگاه می دانیم:

فروشگاه موسیقی iTunes متشکل از صفحات مبتنی بر XML است، تعداد زیادی از آنها با استفاده از AES 128 بیتی در حالت CBC رمزگذاری شده اند. AES-CBC یک نوع رمزنگاری کلید متقارن است. AES (برای استاندارد رمزگذاری پیشرفته) اساسا یک بلوک ۱۲۸ بیتی از کد را می گیرد و آن را با استفاده از یک کلید خاص (یک الگوریتم رمزنگاری) به یک بلوک ۱۲۸ بیت از متن رمزنگاری می کند. حالت CBC (زنجیره بلوک رمز) یک روش مخفی کردن هر گونه الگوهای رمزنگاری است که ممکن است کلیدی را نشان دهد. در CBC، چه اتفاقی می افتد، مانند یک طرح رمزگذاری دو لایه است. در طول فرایند رمزگذاری، هر بلوک متوالی ۱۲۸ بیتی از متن رمزنگاری شده (ما این را “بلوک اصلی” نامیده ایم) XORed با بلوک قبلا، قبلا رمزگذاری شده از متن رمزنگاری برای تولید یک بلوک ۱۲۸ بیت از متن است که نشان دهنده بلوک اصلی عملیات “XOR” یک قطعه کد کامپیوتری است که مقادیر را بر اساس یک فرمول “منحصر به فرد OR” به ارمغان می آورد – مثلا یک عملیات XOR ممکن است بیان کند که اگر اولین بیت در بلوک اصلی یا اولین بیت در بلوک رمزنگاری “۱” (اما تنها یکی یا دیگری)، سپس مقدار نتیجه “۱٫” این “۱” در حال حاضر اولین بیت در بلوک بازنمایی جدید، ۱۲۸ بیتی است. این بلوک نماینده است که با استفاده از کلید رمزگذاری می شود. به این ترتیب، اگر شما یک صفحه را رمزگذاری کردید که دارای دو بلوک متوالی ۱۲۸ بیتی بود، آنها به عنوان بلوک های کاملا متفاوت از متن رمزنگاری می شدند.

همان کلید برای رمزنگاری و رمزگشایی متن رمز شده استفاده می شود – این قسمت متقارن فرآیند است. هنگامی که هر بلوک با استفاده از کلید رمزگشایی می شود، عملیات XOR برای تولید بلوک اصلی از متن متوقف می شود. الگوریتم های رمزنگاری و RFC 3602 را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رمزنگاری AES-CBC ببینید.

همانطور که قبلا ذکر شد، فروشگاه iTunes یک بار از روش رمزنگاری اختصاصی به نام FairPlay برای طرح مدیریت حقوق دیجیتال استفاده کرد. هنگامی که یک آهنگ خریداری کردید، فایل به عنوان بخشی از فرآیند دانلود رمزگذاری شد. در ادامه، نگاهی دقیق تر به FairPlay و بحث هایی که آن را احاطه کرده ایم، خواهیم دید.

 

چگونه آیتونز کار می کند
توسط جولیا لیتون و جاناتان استریکلند

iTunes
و FairPlay
فروشگاه iTunes حاوی یک کتابخانه بزرگ کتاب های صوتی است.
فروشگاه iTunes حاوی یک کتابخانه بزرگ کتاب های صوتی است.
تصویری از HowStuffWorks.com

FairPlay
یک برنامه رمزگذاری اختصاصی اپل بود که تعیین کرد چه کاربران می توانند پس از دانلود آن فایل را با یک فایل انجام دهند. FairPlay به شما اجازه می دهد:

    
مجوز تا پنج رایانه مختلف برای پخش فایل های محافظت شده FairPlay
    
یک آهنگ محافظت شده را به عنوان CD بارگیری کنید
    
یک لیست پخش خاص شامل یک آهنگ محافظت شده تا هفت بار رایت کنید

برای مجوز دادن به کامپیوتر، همه چیزهایی که شما باید انجام دهید این بود که سعی کنید یک آهنگ محافظت شده در آن بازی کنید. هنگامی که شما انجام دادید، کامپیوتر یک شناسه منحصر به فرد ایجاد کرد و آن را به سرور iTunes فرستاد، درخواست مجوز کرد. اگر در حسابتان کمتر از پنج مجوز وجود داشته باشد، سرور این شناسه منحصر به فرد را به حساب خود اضافه کرد و کلید رمزگشایی را برای ذخیره در کامپیوتر ارسال کرد. کلید خود رمزگذاری شده است، بنابراین شما نمی توانید آن را فقط به فرد دیگری برای استفاده ارسال کنید. سپس این رایانه مجاز به پخش آهنگهای محافظت شده FairPlay ثبت شده در آن حساب بود. دفعه بعد که روی یک آهنگ محافظت شده کلیک کردید، نرم افزار iTunes از شناسه مجاز کامپیوتر برای رمزگشایی کلید استفاده کرد و سپس از کلید برای رمزگشایی آهنگ استفاده کرد. آهنگ های جدیدتر در فروشگاه iTunes رایگان از رمزگذاری FairPlay هستند، اما این تکنولوژی هنوز هم کار می کند اگر شما سعی در پخش یک مسیر رمزگذاری شده تر داشته باشید.

اکثر بحث های پیرامون FairPlay در مورد امتناع اپل از مجوز آن بود، نه محدودیت های آن اعمال – تا آنجا که به برنامه های DRM می رفت، FairPlay بیش از حد محدود نبود. اما از آنجا که اپل FairPlay را به هیچ کس مجوز نگذاشت، شما فقط می توانید یک فایل محافظت شده با استفاده از نرم افزار iTunes را بازیابی کنید و فقط می توانید آن را با iPod، iPhone یا iTunes همراه داشته باشید. با حفظ FairPlay در داخل، اپل به طور موثری یک حلقه وابستگی بین iTunes و iPod ایجاد کرد که بعضی از آنها به عنوان یک انحصار بر روی سرگرمی های دیجیتال به حساب می آمدند. در ژانویه ۲۰۰۵، یک نفر در این دادگاه علیه اپل به دادگاه دعوت شد و ادعا کرد که این شرکت قوانین ضد حکومت فدرال را نقض می کند.

مشکل دیگر با FairPlay این بود که لینوکس را خاموش کرد. از آنجایی که آهنگ های محافظت شده تنها در iTunes بازی خواهند کرد و iTunes تنها با Mac OS X و ویندوز XP یا بالاتر سازگار است، افرادی که از سیستم عامل لینوکس بدون اجرای سیستم عامل مجازی ویندوز استفاده می کنند نمی توانند محتوای را در iTunes Store خریداری کنند (در واقع آنها می توانید آن را خریداری کنید – آنها نمیتوانند آن را بازی کنند). این منجر به جنگ مداوم بین هکرها لینوکس و اپل شد. معروف ترین نمونه این نبرد، پشت و روها بین یک تیم هکرها به رهبری “DVD Jon” یوهانسن (که رمزگذاری DeCSS را بر روی دی وی دی های محافظت شده در سال ۲۰۰۲ انجام داد) و برنامه نویسان اپل [منبع: Borland] بود.

در ماه ژانویه سال ۲۰۰۴، یوهانسن یک تکه کد را منتشر کرد که برنامه نرمافزار Apple DRM را در پایان کاربر غیرفعال کرد، و به مردم امکان داد که فایلهای محافظت شده FairPlay را در دستگاه لینوکس بازی کنند. در ماه مارس سال ۲۰۰۵، یوهانسن یک تکه نرم افزاری را به نمایش گذاشت که FairPlay را در پایان Apple غیرفعال ساخت، و در نتیجه فرایند دانلود را متوقف کرد و رمزگذاری را متوقف کرد تا از یک فایل استفاده شود. چند روز بعد، اپل نسخه جدیدی از نرم افزار iTunes را منتشر کرد که این خطا را غیرفعال کرد. یک روز بعد، یوهانسن یک تکه کد دیگر را منتشر کرد که از بین رفت. و از آنجا هم همینطور ادامه داشت.

 

iTunes و مدیریت حقوق دیجیتال

کسب و کار دیجیتال رسانه در دهه گذشته پیچیده تر شده است. هنگامی که شبکه های اشتراک فایل ها یک حفره خالی در توانایی صنعت سرگرمی برای کنترل توزیع محتوای آن باز کردند، جنگ میان صاحبان حق نسخه برداری و مصرف کنندگان بوجود آمد. تظاهرات جاری این جنگ، هک کردن DRM و DRM است. FairPlay تنها یک نمونه از DRM بود – بسیاری از شرکت هایی که با محتوای مجاز دیجیتال برخورد می کردند، طرح های DRM را تصویب کرده اند که محدود کردن آنچه که مصرف کنندگان می توانند با فایل های قانونی خریداری کنند را محدود می کند. ببینید چگونه مدیریت حقوق دیجیتال کار می کند برای کسب اطلاعات بیشتر.

واقعیت این است که کار با صنعت سرگرمی برای مجوز محتوای یک فرایند ساده نیست. هنگامی که اپل در معامله برای فروش محتوای مجاز قرار می گیرد، هر کس بخواهد برش بگیرد. به محض این که iTunes شروع به ارائه برنامه های تلویزیونی کرد، اپل با شبکه های تلویزیونی که این نشان ها را در اختیار دارد، معاملات را انجام داده است، پنج اتحادیه صنفی سرگرمی تصمیم گرفت که آنها را نیز به یک برش نیاز داشته باشند. پس از آن ۱٫۹۹ دلار برای هر بار نشان می دهد، اپل پرداخت حق امتیاز به تعداد زیادی از مردم است. از این مبلغ هزینه ساخت و نگهداری زیرساخت های تکنولوژی iTunes، پرداخت هزینه کارت اعتباری و تبلیغ خدمات را برطرف کنید و به نظر می رسد فروشگاه iTunes اپل بیشتر از یک ژنرال درآمد برای شرکت ۸ میلیارد دلاری است. به طور خلاصه: iTunes Store به فروش iPods، iPhones و iPads کمک می کند.

واکنش علیه DRM نادیده گرفته شد. در سال ۲۰۰۷، ناشر موسیقی EMI اعلام کرد که موسیقی بدون حفاظت را در iTunes به فروش می رساند. هر آهنگ از EMI بدون DRM FairPlay می آید. در اوائل سال ۲۰۰۹، اپل اعلام کرد که تکنولوژی FairPlay را در فروشگاه آیتونز به طور مداوم حذف می کند. امروزه هر آهنگی که از iTunes خریداری می کنید نباید هیچ تکنولوژی DRM مرتبط با آن باشد. ترانه های قدیمی تر که در طول دوره FairPlay خریداری شده اند، دارای کد DRM هستند. اپل به کاربران اجازه می دهد تا به نسخه ۳۰ سنت برای هر آهنگ به نسخه غیر DRM ارتقا دهند. همچنین می توانید فایل های موسیقی قدیمی را به یک CD بسپارید، که DRM Fairplay را از مسیر حذف می کند. سپس می توانید آهنگ ها را به iTunes رول کنید.

 

آینده iTunes
آینده iTunes قطعا شامل جنگ های هکری مداوم است. فقط می توانید تعجب کنید که آیا اپل نسخه ای از iTunes برای لینوکس را منتشر خواهد کرد یا نه فقط برای از بین بردن شکایت قانونی که کاربران لینوکس نمی توانند از فروشگاه iTunes استفاده کنند.

معرفی آی فون، اپل و آی پاد لمسی تقاضا برای سرویس iTunes، به ویژه فروشگاه App افزایش یافته است. اما این بدان معنی است که اخبار بد برای محصولات شخص ثالث. اکنون که اپل در بازی گوشی هوشمند است، دیگر با سایر سازندگان تلفن همکاری نمی کند تا از اجرای iTunes پشتیبانی کند. از دیدگاه تجاری این موضوع معقول است – اپل معروف است برای تلاش برای کنترل بیشتر تجربه مشتری در صورت امکان. با حذف پشتیبانی از محصولات شخص ثالث، اپل مشتریان بیشتری را به خطوط دستگاه خود متصل می کند.

اپل همچنین اپل تلویزیون را معرفی کرد، دستگاهی است که می تواند محتوای iTunes را بر روی تلویزیون پخش کند. در سپتامبر ۲۰۱۰، اپل برخی از ویژگی های جدید برای Apple TV را باز کرد، از جمله مشارکت با Netflix. اپل همچنین محتوای خود را در مسیرهای غیر منتظره ای مانند iTunesU گسترش می دهد – یک سرویس رایگان برای دانشگاه ها برای ارسال سخنرانی ها و سایر مطالب برای دانش آموزان خود برای دانلود از طریق نرم افزار iTunes. این امر باعث شد تا دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه میسوری در سال ۲۰۰۹ یک الزام جدید برای همه دانشجویان تازه وارد دریافت کند: هر دانش آموز باید یک آی پاد لمسی یا آی فون را برای دسترسی به مواد کلاس خریداری کند. منبع: ریورا. اگر چه کلمه “الزام” ممکن است به نظر برسد که دانش آموزان در صورتی که خود آی پاد یا آی فون ندارند، خود را در معرض دشواری قرار می دهند، حقیقت در پشت این تنظیم، کمتر شدید است – با ساخت دستگاه های مورد نیاز، دانش آموزان می توانند قیمت دستگاه را به درخواست های تامین مالی دانشجویی خود. مدرسه اظهار داشت که دانش آموزان برای داشتن یک محصول مارکدار اپل مجازات نمی شوند.

گام منطقی بعدی ممکن است ارائه یک سرویس مشابه به کسب و کار باشد – آنها می توانند از iTunes برای ارائه جلسات ثبت شده یا آموزش سخنرانی به کارگران راه دور و مسافران مکرر استفاده کنند. آینده ممکن است آیتونز را به عنوان نرم افزار استاندارد در رایانه های اداری (و بلندگو های کوچک آی پادی که در لابلای لباس های آبی تیره در همه جا جاسازی شده اند) ببیند.


دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *