چگونه مانیتور کامپیوتر کار می کند


رزولوشن به تعداد نقاط جداگانه ای از رنگ، شناخته شده به عنوان پیکسل، در یک صفحه نمایش اشاره می کند. قطعنامه با شناسایی تعداد پیکسل ها در محور افقی (ردیف) و تعداد در محور عمودی (ستون ها)، مانند ۸۰۰x600 بیان می شود. قطعنامه توسط تعدادی از عوامل، از جمله اندازه صفحه نمایش، تحت تاثیر قرار می گیرد.

همانطور که اندازه مانیتور در طول سالها افزایش یافته است، استانداردهای نمایش و قطعنامه تغییر کرده است.

استانداردهای معمول نمایش و قطعنامه

    XGA (
گرافیک آرایه Extended) = 1024×768
    SXGA (Super XGA) = 1280×1024
    UXGA (Ultra XGA) = 1600×1200
    QXGA (Quad XGA) = 2048×1536
    WXGA (Wide XGA) = 1280×800
    WSXGA + (Wide SXGA plus) = 1680×1050
    WUXGA (Wide Ultra XGA) = 1920×1200
    WQHD = 2560 x 1440
    WQXGA = 2560 x 1600
    QSXGA = 2560 x 2048

علاوه بر اندازه صفحه نمایش، استانداردهای نمایش و قطعنامه مربوط به چیزی به نام نسبت ابعاد است. بعد، ما در مورد نسبت ابعاد و اندازه اندازه صفحه نمایش بحث خواهیم کرد.

 

نسبت ابعاد و دیدگاه
دو اندازه گیری اندازه صفحه نمایش شما را نشان می دهد: نسبت ابعاد و اندازه صفحه نمایش. از لحاظ تاریخی، رایانه نمایش، مانند اکثر تلویزیون ها، دارای نسبت تصویر ۴: ۳ بوده است. این به این معنی است که نسبت عرض صفحه نمایش به ارتفاع ۴ تا ۳ است.

برای مانیتورهای LCD عریض، نسبت ابعاد ۱۶: ۹ (یا گاهی اوقات ۱۶:۱۰ یا ۱۵: ۹) است. نمایشگرهای صفحه نمایش با رزولوشن بالا برای مشاهده فیلم های دی وی دی در فرمت عریض، بازی ها و نمایش چندین پنجره کنار یکدیگر مفید هستند. تلویزیون با کیفیت بالا (HDTV) نیز از یک نسبت عرض پهن نسبتا بزرگ استفاده می کند.

همه انواع صفحه نمایش شامل یک سطح طرح بندی است که معمولا به عنوان صفحه نمایش شناخته می شود. اندازه صفحه نمایش به طور معمول در اینچ از یک گوشه به گوشه مورب از آن اندازه گیری می شود. این سیستم اندازه گیری دیجیتال در واقع به این دلیل اتفاق افتاده است که تولید کنندگان تلویزیون های اولیه می خواستند اندازه صفحه نمایش تلویزیون های خود را به میزان چشمگیر افزایش دهند.

جالب توجه است که اندازه صفحه نمایش برای مانیتورهای CRT و LCD متفاوت است. برای مانیتورهای CRT، اندازه صفحه نمایش به صورت مورب از لبه های خارجی پوشش نمایش داده می شود. به عبارت دیگر، پوشش بیرونی در اندازه گیری که در زیر دیده می شود، شامل می شود.

برای مانیتورهای ال سی دی، اندازه صفحه نمایش به صورت مورب از داخل لبه نازک اندازه گیری می شود. اندازه گیری شامل پوشش نیست که در تصویر زیر نشان داده شده است.
اندازه صفحه نمایش ال سی دی

از آنجا که تفاوت در نحوه اندازه گیری مانیتورهای CRT و LCD، یک صفحه نمایش ۱۷ اینچی با صفحه نمایش CRT 19 اینچی قابل مقایسه است. برای نمایش دقیق تر اندازه CRT، اندازه صفحه نمایش قابل مشاهده آن را بیابید. این اندازه گیری یک صفحه نمایش CRT بدون پوشش خارجی آن است.

اندازه صفحه نمایش محبوب ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۱ اینچ است. اندازه صفحه نمایش نوت بوک کوچکتر است، معمولا از ۱۲ تا ۱۷ اینچ است. همانطور که فن آوری ها در هر دو صفحه نمایش دسکتاپ و نوت بوک بهبود می یابند، اندازه صفحه های بزرگتر نیز در دسترس می باشد. برای برنامه های حرفه ای مانند تصویربرداری پزشکی یا نمایش اطلاعات عمومی، برخی از مانیتورهای LCD 40 اینچ یا بزرگتر هستند!

بدیهی است، اندازه صفحه نمایش به طور مستقیم بر روی رزولوشن تاثیر می گذارد. همان رزولوشن پیکسل در یک مانیتور کوچکتر و فازیری بر روی یک مانیتور بزرگتر واضح تر است، زیرا همان تعداد پیکسل ها بیش از یک اینچ بیشتر است. یک تصویر روی یک مانیتور ۲۱ اینچی با رزولوشن ۸۰۰x600 تقریبا به اندازه صفحه نمایش در صفحه نمایش ۱۵ اینچی ۸۰۰x600 ظاهر نخواهد شد

 

آنالوگ و اتصالات DVI
برای نمایش اطلاعات روی یک مانیتور، کامپیوتر شما مانیتور را سیگنال می فرستد. سیگنال می تواند در فرمت آنالوگ یا دیجیتال باشد.
آنالوگ (VGA) اتصال

از آنجا که اکثر مانیتورهای CRT نیاز به اطلاعات سیگنال در آنالوگ (سیگنال های الکتریکی یا امواج مداوم) را تشکیل می دهند و نه دیجیتال (پالس های معادل ارقام دودویی ۰ و ۱)، معمولا از یک اتصال آنالوگ استفاده می کنند.

با این حال، رایانه ها در دنیای دیجیتال کار می کنند. آداپتور رایانه و تصویری داده های دیجیتال را به فرمت آنالوگ تبدیل می کند. یک آداپتور ویدئویی یک کارت یا جزء گسترش است که توانایی تبدیل اطلاعات صفحه نمایش به یک سیگنال را که به مانیتور ارسال می شود را فراهم می کند. همچنین می توان آن را آداپتور گرافیکی، کارت گرافیک یا کارت گرافیک نامید.

هنگامی که اطلاعات صفحه نمایش به شکل آنالوگ است، از طریق یک کابل VGA به مانیتور فرستاده می شود. این کابل در پشت کامپیوتر به یک اتصال آنالوگ وصل می شود (همچنین به عنوان یک اتصال دهنده D-Sub شناخته می شود) که دارای ۱۵ پین در سه ردیف است (نگاه کنید به نمودار بالا):

    
قرمز کردن
    
سبز کردن
    
آبی بیرون
    
استفاده نشده
    
زمین
    
بازگشت سرخ (زمین)
    
بازگشت سبز (زمین)
    
بازگشت آبی (زمین)
    
استفاده نشده
    
بازگشت همگام (زمین
    
مانیتور ID 0 در
    
مانیتور ID 1 یا داده از نمایشگر
    
همگام سازی افقی
    
تطابق عمودی
    
مانیتور ID 3 یا ساعت داده

شما می توانید ببینید که یک کانکتور VGA مانند این دارای سه خط جداگانه برای سیگنال های رنگ قرمز، سبز و آبی و دو خط برای سیگنال های همگام افقی و عمودی است. در یک تلویزیون معمولی، تمام این سیگنال ها به یک سیگنال ویدیویی کامپوزیت ترکیب می شوند. جداسازی سیگنال یکی از دلایلی است که یک مانیتور کامپیوتر می تواند پیکسل های بیشتری از یک تلویزیون داشته باشد.

از آنجا که یک اتصال VGA (آنالوگ) از استفاده از مانیتورهای دیجیتال پشتیبانی نمی کند، استاندارد دیجیتال ویدئو (DVI) توسعه یافته است.
اتصال DVI

DVI
اطلاعات را به صورت دیجیتال از کامپیوتر به مانیتور نگه می دارد. نیاز به تبدیل داده ها از اطلاعات دیجیتال به اطلاعات آنالوگ وجود ندارد. مانیتورهای ال سی دی در یک حالت دیجیتال کار می کنند و از فرمت DVI پشتیبانی می کنند. (گرچه بعضی نیز اطلاعات آنالوگ را می پذیرند و سپس به فرمت دیجیتال تبدیل می شوند.) در یک زمان، یک سیگنال دیجیتال کیفیت تصویر بهتر نسبت به تکنولوژی آنالوگ ارائه می دهد. با این حال، تکنولوژی پردازش سیگنال آنالوگ در طول سالها بهبود یافته و تفاوت کیفیت در حال حاضر حداقل است.

مشخصات DVI بر اساس سیگنال تصویر انتقال سیگنالینگ دیفرانسیل مینیاتوری (TMDS) و فراهم می کند یک رابط دیجیتال با سرعت بالا است. یک فرستنده در آداپتور تصویری اطلاعات دیجیتال را به گیرنده در مانیتور می فرستد. TMDS سیگنال را از آداپتور ویدئویی می گیرد، میزان وضوح و بازخوانی را که مانیتور از آن استفاده می کند، تعیین می کند و سیگنال را از طریق پهنای باند موجود به منظور بهینه سازی انتقال داده از کامپیوتر به مانیتور پخش می کند.

کابل DVI می تواند یک کابل پیوسته باشد که از یک فرستنده TMDS یا یک کابل دوگانه با دو فرستنده استفاده می کند. یک کابل DVI و اتصال یک اتصال یک تصویر ۱۹۲۰x1080 را پشتیبانی می کند و یک کابل اتصال دوگانه / اتصال تا یک تصویر ۲۰۴۸x1536 پشتیبانی می کند.
کانکتور های DVI-D دارای یک سیگنال دیجیتال هستند و DVI-I چهار پین را برای قابلیت آنالوگ اضافه می کند. هر دو کانکتور را می توان با یک کانال تک لینک یا یک کابل دوگانه، بسته به شرایط صفحه نمایش، مورد استفاده قرار داد.

دو نوع اصلی از اتصالات DVI وجود دارد:

    DVI-digital (DVI-D)
یک فرمت دیجیتال است. این نیاز به یک آداپتور ویدئویی با یک اتصال DVI-D و یک مانیتور با ورودی DVI-D دارد. این کانکتور شامل ۲۴ پین / مخزن در ۳ ردیف از ۸ به همراه یک اسلات زمینی برای حمایت دو لاین است. برای پشتیبانی تک لینک، این کانکتور شامل ۱۸ پین / ظرف است.
    DVI-Integrated (DVI-I)
پشتیبانی از هر دو انتقال دیجیتال و آنالوگ است. این به شما امکان می دهد که یک مانیتور را که ورودی دیجیتال یا ورودی آنالوگ را می پذیرد، وصل کنید. علاوه بر پین ها / ظرف های موجود در کانکتور DVI-D برای پشتیبانی دیجیتال، یک اتصال دهنده DVI-I دارای ۴ پین / سینی اضافی برای حمل سیگنال آنالوگ است.

اگر یک مانیتور با یک اتصال DVI (دیجیتال) خریداری کنید، مطمئن شوید که یک آداپتور ویدئویی با یک اتصال DVI-D یا DVI-I دارید. اگر آداپتور ویدئویی شما فقط یک اتصال آنالوگ (VGA) داشته باشد، برای یک مانیتور که از فرمت آنالوگ پشتیبانی می کند نگاه کنید.

 

عمق رنگ
ترکیبی از حالت های نمایشگر پشتیبانی شده توسط آداپتور گرافیکی و قابلیت رنگ مانیتور شما، میزان رنگ آن را نشان می دهد. به عنوان مثال، یک نمایشگر که در حالت SuperVGA (SVGA) عمل می کند، می تواند تا ۱۶،۷۷۷،۲۱۶ (معمولا به ۱۶٫۸ میلیون) رنگ را نمایش دهد، زیرا می تواند یک توضیح ۲۴ بیتی طولانی از یک پیکسل را پردازش کند. تعداد بیت های مورد استفاده برای توصیف یک پیکسل به عنوان عمق بیت آن شناخته می شود.

با عمق بیت ۲۴ بیتی، هشت بیت به هر کدام از سه رنگ اولیه اضافه شده – قرمز، سبز و آبی اختصاص یافته است. این عمق بیت همچنین رنگ واقعی نامیده می شود زیرا می تواند ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ رنگ قابل تشخیص برای چشم انسان تولید کند در حالی که صفحه نمایش ۱۶ بیت تنها قادر به تولید ۶۵،۵۳۶ رنگ است. نمایش از رنگ ۱۶ بیتی به رنگ ۲۴ بیتی پرید، زیرا کار با افزایش هشت بیتی باعث می شود که همه چیز برای برنامه نویسان و برنامه نویسان بسیار ساده باشد.

به سادگی، عمق بیت رنگ به تعداد بیت های مورد استفاده برای توصیف رنگ یک پیکسل واحد اشاره دارد. عمق بیتی تعداد رنگهایی را که می توان در یک زمان نمایش داد، تعیین می کند. در اینجا شما می توانید تعدادی از رنگ های مختلف بیت عمق را ببینید:
بیت عمق ۱

رنگ: ۲ (تک رنگ)
بیت عمق ۲

رنگ: ۴ (CGA)
بت عمق ۴

رنگ: ۱۶ (EGA)
عمق بیت ۸

رنگ: ۲۵۶ (VGA)
بیت عمق ۱۶

رنگ: ۶۵،۵۳۶ (رنگ بالا، XGA)
بیت عمق ۲۴

رنگ: ۱۶،۷۷۷،۲۱۶ (رنگ واقعی SVGA)
بیت عمق ۳۲

رنگ: ۱۶،۷۷۷،۲۱۶ (رنگ واقعی + کانال آلفا)

توجه داشته باشید که آخرین ورودی برای ۳۲ بیت است. این حالت گرافیکی ویژه ای است که توسط ویدیو های دیجیتالی، انیمیشن و بازی های ویدئویی برای رسیدن به اثرات خاص استفاده می شود. اساسا ۲۴ بیت برای رنگ استفاده می شود و هشت بیت دیگر به عنوان یک لایه جداگانه برای نشان دادن سطوح نیمه شفاف در یک شی یا تصویر استفاده می شود. تقریبا هر مانیتور فروش می تواند با استفاده از یک رابط استاندارد VGA 24 بیتی را اداره کند.

برای ایجاد یک پیکسل رنگی، یک صفحه LCD با سه زیر پیکسل با فیلترهای قرمز، سبز و آبی استفاده می کند. از طریق کنترل دقیق و تغییر ولتاژ اعمال شده، شدت هر یک از زیر پیکسل ها می تواند بیش از ۲۵۶ سایه باشد. ترکیب Subpixels یک پالت ممکن است از ۱۶٫۸ میلیون رنگ (۲۵۶ سایه رنگ قرمز ۲۵۶ سایه سبز x 256 سایه آبی) تولید کند.

اکنون که شما یک ایده کلی از فناوری پشت مانیتورهای کامپیوتر دارید، بیایید نگاهی دقیق تر به مانیتورهای ال سی دی، مانیتورهای CRT و ملاحظات خرید عمومی برای هر دو را بیابیم.

 

 

مانیتور ال سی دی
تکنولوژی صفحه نمایش کریستال مایع با مسدود کردن نور کار می کند. به طور خاص، یک ال سی دی از دو قطعه شیشه قطبی شده (همچنین به نام substrate) ساخته شده است که حاوی مواد بلوری مایع بین آنها است. یک نور پس زمینه نور را ایجاد می کند که از طریق اولین سوبسترا عبور می کند. در عین حال، جریان الکتریکی مولکولهای کریستال مایع را به هم می ریزد تا سطوح مختلف نور را بتواند به سوبستر دوم منتقل شود و رنگ ها و تصاویری را که می بینید ایجاد کنید.

اکثر صفحه نمایش LCD از تکنولوژی ماتریس فعال استفاده می کنند. ترانزیستور فیلم نازک (TFT) ترانزیستورهای کوچک و خازن ها را در یک ماتریس روی شیشه ای از صفحه نمایش تنظیم می کند. برای آدرس یک پیکسل خاص، ردیف مناسب فعال می شود، و سپس یک ستون درست می شود. از آنجایی که تمام ردیف های دیگر که ستون متقاطع هستند خاموش می شوند، تنها خازن در پیکسل تعیین شده یک بار دریافت می کند. خازن قادر به نگه داشتن شارژ تا چرخه تازه کردن بعدی است.

نوع دیگری از تکنولوژی ال سی دی ماتریس منفعل است. این نوع صفحه نمایش LCD با استفاده از شبکه ای از فلز هدایت می شود تا هر پیکسل شارژ شود. اگرچه آنها برای تولید ارزان تر هستند، مانیتورهای ماتریس منفعل به ندرت به علت زمان پاسخ آهسته تکنولوژی و کنترل ولتاژ نامناسب نسبت به تکنولوژی ماتریکس فعال استفاده می شوند.

اکنون که شما درک شده اید که چگونه تکنولوژی ال سی دی کار می کند، اجازه دهید به ویژگی های خاصی که به مانیتورهای LCD منحصر بفرد نگاه کنیم.

 

ویژگی ها و ویژگی های ال سی دی

برای ارزیابی مشخصات مانیتورهای ال سی دی، در اینجا چند چیز دیگر لازم است که بدانید.

 

رزولوشن بومی
بر خلاف مانیتورهای CRT، مانیتورهای ال سی دی به خوبی نمایش داده می شوند فقط در رزولوشن طراحی شده اند که به عنوان رزولوشن بومی شناخته می شود. صفحه نمایش دیجیتال به هر پیکسل فردی با استفاده از یک ماتریس ثابت از نقاط افقی و عمودی. اگر تنظیمات رزولوشن را تغییر دهید، ال سی دی تصویر را تضمین می کند و کیفیت رنج می برد. قطعنامه های بومی به طور معمول:

    ۱۷
اینچ = ۱۰۲۴x768
    ۱۹
اینچ = ۱۲۸۰x1024
    ۲۰
اینچ = ۱۶۰۰x1200

زاویه دید

هنگامی که شما به یک مانیتور ال سی دی از یک زاویه نگاه می کنید، تصویر می تواند کم نور تر شود یا حتی ناپدید شود. رنگ نیز می تواند اشتباه باشد. برای جبران این مشکل، سازندگان LCD مانیتور زاویه دید گسترده تر را طراحی کرده اند. (این را با صفحه نمایش پهنای باند اشتباه نگیرید، بدین معنی که صفحه نمایش فیزیکی گسترده تر است.) تولید کنندگان اندازه گیری زاویه دید را در درجه بندی می کنند (تعداد بیشتری از درجه بهتر است). به طور کلی، بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ درجه نگاه کنید. از آنجا که تولید کنندگان زاویه دید متفاوت را اندازه گیری می کنند، بهترین روش برای ارزیابی آن این است که خودتان را به نمایش بگذارید. زاویه را از بالا و پایین و همچنین طرفها را بررسی کنید، توجه داشته باشید که چگونه معمولا از صفحه نمایش استفاده می کنید.
روشنایی یا روشنایی

این اندازه گیری میزان نور تولید مانیتور ال سی دی است. این در nits یا یک candelas در هر متر مربع (cd / m2) داده می شود. یک نیت برابر با cd / m2 است. رگرسیون های معمولی در حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ cd / m 2 برای مانیتورهایی که وظایف عمومی را انجام می دهند. برای نمایش فیلم ها، یک درجه روشنایی روشنایی مانند ۵۰۰ cd / m2 مطلوب است.
نسبت کنتراست

نسبت کنتراست، میزان تفاوت میزان توانایی مانیتور LCD در تولید سفیدپوستان روشن و سیاه پوستهای سیاه را می دهد. این رقم معمولا به عنوان یک نسبت، به عنوان مثال، ۵۰۰: ۱ بیان می شود. به طور معمول، نسبت کنتراست در محدوده ۴۵۰: ۱ تا ۶۰۰: ۱ می باشد و می توان آنها را به ۱۰۰۰: ۱ رساند. با این حال، نسبت بیش از ۶۰۰: ۱، بهبود کمی نسبت به نسبت پایین تر را فراهم می کند.
نرخ پاسخ

نرخ پاسخ نشان می دهد که چگونه سریع پیکسل های مانیتور می توانند رنگ ها را تغییر دهند. سریع تر بهتر است، زیرا هنگامی که یک تصویر حرکت می کند، اثر محو شدن را کاهش می دهد، محاکمه ضعیفی را در برنامه های کاربردی مانند فیلم ها یا بازی ها می گذارد.
قابل تنظیم

بر خلاف مانیتورهای CRT، مانیتورهای LCD انعطاف پذیری بیشتری برای قرار دادن صفحه نمایش به طریقی که شما می خواهید. مانیتور ال سی دی می تواند چرخش، شیب بالا و پایین و حتی از چشم انداز (با افق افقی طولانی تر از هواپیما عمودی) به حالت عمودی (با هواپیما عمودی طولانی تر از افقی صفحه) چرخش. علاوه بر این، چرا که آنها سبک و نازک هستند، اکثر مانیتورهای LCD دارای براکت های داخلی برای نصب دیوار یا بازو هستند.

علاوه بر ویژگی های اساسی، برخی از مانیتورهای LCD دارای امکانات دیگر مانند بلندگوهای یکپارچه، پورت های Universal Serial Bus (USB) و قفل های ضد سرقت هستند.

 

مانیتورهای CRT
یک مانیتور CRT حاوی میلیون ها نقاط قرمز، سبز و آبی فسفری کوچک است که هنگامی که توسط یک پرتو الکترونی که در سراسر صفحه نمایش می دهد، برای نشان دادن یک تصویر قابل مشاهده حرکت می کند. تصویر زیر نشان می دهد چگونه این کار در داخل یک CRT کار می کند.

اصطلاح آند و کاتد در الکترونیک به عنوان مترادف برای پایانه های مثبت و منفی استفاده می شود. به عنوان مثال، شما می توانید به ترمینال مثبت باتری به عنوان آند و ترمینال منفی به عنوان کاتد مراجعه کنید.

در یک لوله اشعه کاتدی، کاتد یک رشته گرم است. رشته های گرم شده در خلاء ایجاد شده در داخل یک لوله شیشه ای قرار دارند. “پرتو” یک جریان الکترونی تولید شده توسط یک تفنگ الکترون است که به طور طبیعی کاتد گرم را به خلاء می کشد. الکترونها منفی هستند آنود مثبت است، بنابراین الکترونها که کاتد را ریختند جذب می کند. این صفحه با فسفر، یک ماده ارگانیک که زمانی که توسط پرتو الکترون تحت تأثیر قرار می گیرد، پوشش داده می شود.

سه روش برای فیلتر کردن پرتو الکترونی وجود دارد که برای گرفتن تصویر صحیح روی صفحه نمایش مانیتور: ماسک سایه، کوره دیافراگم و ماسک اسلات. این فنآوری همچنین بر شدت صفحه نمایش مانیتور تاثیر می گذارد. بیایید نگاهی دقیقتری به اینها داشته باشیم.

 

ویژگی های CRT و ویژگی ها
برای ارزیابی مشخصات مانیتورهای CRT، در اینجا چند چیز دیگر لازم است بدانید:
سایه ماسک

یک ماسک سایه یک صفحه فلزی نازک است که با حفره های بسیار کوچک پر شده است. سه پرتو الکترونی از طریق سوراخ عبور می کنند تا نقطه ی فشرده ی یک صفحه نمایش CRT را تمرکز کنند. ماسک سایه به کنترل پرتوهای الکترون کمک می کند به طوری که پرتوهای فسفری صحیح فقط با شدت مناسب برای ایجاد رنگ های دلخواه و تصویر روی صفحه نمایش می کنند. پرتوهای ناخواسته مسدود شده یا “سایه” هستند.
دیافراگم

مانیتورهای مبتنی بر تکنولوژی Trinitron، که توسط سونی پیشگام بود، به جای یک نوع سایه ماسک از یک دیافراگم استفاده می کنند. گریل دیافراگم شامل سیمهای کوچک عمودی است. پرتوهای الکترونی از طریق گریل دیافراگم عبور می کنند تا فسفر را بر روی جلوی تابلو روشن کنند. اکثر مانیتورهای دیافراگم گریل دارای یک صفحه ی تخت هستند و تمایل دارند که یک تصویر کمتر تحریف شده روی تمام صفحه نمایش را نسبت به چهره منحنی CRT ماسک سایه نشان دهند. با این حال، صفحه نمایش دیافراگم معمولا گران تر است.
ماسک اسلات

یک نوع معمولی از صفحه نمایش CRT، یک ماسک اسلات ماسک ترکیبی از تکنیک های سایه ماسک و دیافراگم گریل است. به جای سوراخ های گرد که در صفحه نمایش CRT سایه ماسک یافت می شود، یک نمایشگر ماسک اسلات از شکاف های عمودی تراز استفاده می کند. این طراحی با افزایش انتقال الکترون همراه با ترتیب نقطه های فسفر، روشنایی بیشتری را ایجاد می کند.
زمین نقطه

نقطه نقطه یک شاخص از وضوح تصویر نمایش داده شده است. این اندازه گیری در میلی متر (میلی متر) و یک عدد کوچکتر به معنی یک تصویر واضح تر است. چگونگی اندازه زمین نقطه به تکنولوژی مورد استفاده بستگی دارد.

    
در مانیتور CRT ماسک سایه، اندازه زمین را به عنوان فاصله مورب بین دو فسفر مثل رنگی اندازه گیری کنید. بعضی از تولید کنندگان همچنین می توانند یک نقطه افقی نقطه را بیابند، که فاصله بین دو فسفر رنگی به صورت افقی است.
    
نقطه نقطه یک مانیتور دیافراگم با فاصله افقی بین دو فسفر رنگ مانند اندازه گیری می شود. همچنین گاهی اوقات زمین لرزه نامیده می شود.

نقاط کوچکتر و نزدیکتر به یکدیگر می باشند، تصویر واقعی تر و دقیق تر نشان داده می شود. هنگامی که نقاط دورتر از هم جدا شوند، قابل توجه می شوند و باعث می شود که تصویر گرانرو تر شود. متاسفانه، تولید کنندگان همیشه در مورد اندازه گیری نقطه نقطه نیستند، و شما به دلیل تفاوت در اندازه گیری های افقی و عمودی نمی توانید لزوما مقادیر سایه ماسک و دیافراگم گریل CRT را مقایسه کنید.

نقطه نقطه به طور مستقیم به وضوح در صفحه ترجمه می شود. اگر قرار بود خط کش را تا شیشه بگذارید و یک اینچ را اندازه بگیرید، می توانید تعداد مشخصی از نقاط را ببینید، بسته به نقطه نقطه. در اینجا تعداد نقطه ها در هر سانتی متر مربع و هر اینچ مربع در هر کدام از این نقطه های متداول می باشد:
۲۵
میلی متر

۱۶۰۰
پیکسل / سانتی متر یا ۱۰،۰۰۰ پیکسل / in2
.26
میلیمتر

۱۴۴۴
پیکسل در cm2 یا ۹،۰۲۵ پیکسل در in2
.27
میلی متر

۱،۳۶۹
پیکسل در cm2 یا ۸،۵۵۶ پیکسل در in2
28
میلی متر

۱۲۲۵
پیکسل / cm2 یا ۷،۶۵۶ پیکسل در in2
.31
میلی متر

۱۰۲۴
پیکسل در cm2 یا ۶۴۰۰ پیکسل در in2
51
میلی متر

۳۶۱
پیکسل در cm2 یا ۲۵۵۶ پیکسل در in2
1
میلی متر

۱۰۰
پیکسل / سانتی متر یا ۶۲۵ پیکسل / in2
نرخ تجدید

در مانیتورهای مبتنی بر تکنولوژی CRT، میزان بازخوانی تعداد دفعاتی است که تصویر در صفحه نمایش هر ثانیه کشیده می شود. اگر مانیتور CRT دارای میزان بازخوانی ۷۲ هرتز (هرتز) باشد، آن را از طریق تمام پیکسل ها از بالا به پایین ۷۲ بار در ثانیه سیکل می کند. نرخ بازخوانی بسیار مهم است زیرا آنها کنترل زلزله را کنترل می کنند و شما می خواهید نرخ تازه سازی تا آنجا که امکان دارد. بیش از حد چند سیکل در ثانیه و شما متوجه سوسو زدن، که می تواند منجر به سردرد و فشار چشم شود.

از آنجا که میزان بازخوانی مانیتور شما بستگی به تعداد ردیف های مورد نظر برای اسکن دارد، حداکثر رزولوشن ممکن را محدود می کند. اکثر مانیتورها از نرخ تجدید چندگانه پشتیبانی می کنند. در نظر داشته باشید که بین فلاش و وضوح اختلاف وجود دارد و سپس انتخاب کنید که چه چیزی برای شما مناسب است. این بسیار مهم است با مانیتورهای بزرگتر که جرقه بیشتر قابل توجه است. توصیه هایی برای میزان تجدید وضوح و رزولوشن ۱۲۸۰x1024 در ۸۵ هرتز یا ۱۶۰۰x1200 در ۷۵ هرتز است.
قطعنامه های متعدد

از آنجایی که CRT از پرتوهای الکترون برای ایجاد تصاویر روی یک صفحه فسفر استفاده می کند، از رزولوشن پشتیبانی می کند که با اندازه فیزیکی آن (پیکسل) و همچنین چندین قطعنامه کوچکتر مطابقت دارد. به عنوان مثال، صفحه نمایش با یک شبکه فیزیکی ۱۲۸۰ ردیف با ۱۰۲۴ ستون، قطعا می تواند حداکثر رزولوشن ۱۲۸۰x1024 پیکسل را پشتیبانی کند. همچنین از رزولوشن های پایین تر مانند ۱۰۲۴x768، ۸۰۰x600، و ۶۴۰x480 پشتیبانی می کند. همان طور که قبلا ذکر شد، یک مانیتور ال سی دی فقط در رزولوشن بومی آن کار می کند.

 

 

فن آوری های دیگر
صفحه نمایش مانیتور لمسی

نمایش با تکنولوژی صفحه لمسی به شما اجازه می دهد اطلاعات ورودی و یا دست زدن به برنامه های کاربردی با لمس سطح صفحه نمایش. این تکنولوژی را می توان از طریق روش های مختلفی از جمله سنسورهای مادون قرمز، مقاومت های حساس به فشار یا خازن های الکترونیکی انجام داد.
مانیتورهای بی سیم

به نظر می رسد به یک رایانه لوحی مشابه، مانیتورهای بی سیم از تکنولوژی مانند ۸۰۲٫۱۱b / g برای اتصال به کامپیوتر بدون کابل استفاده می کنند. اکثر آنها شامل دکمه ها و کنترل ها برای مسدود کردن و گشت و گذار در وب می باشد و برخی نیز شامل صفحه کلید می شوند. صفحه نمایش با باتری و نسبتا سبک وزن است. اکثر آنها شامل قابلیت های صفحه لمسی نیز می شوند.
ادغام تلویزیون و HDTV

برخی از صفحه نمایش های دارای تلویزیون های ساخته شده در تلویزیون هستند که می توانید آنها را برای تماشای تلویزیون کابلی در رایانه خود مشاهده کنید. همچنین می توانید صفحه نمایش هایی را مشاهده کنید که ورودی S-video را مستقیما از یک دستگاه ویدئویی پذیرش می کنند. ویژگی های اضافی شامل قابلیت تصویر در تصویر یا عکس بر روی تصویر، کنترل از راه دور و پشتیبانی از تلویزیون با کیفیت بالا (HDTV) است.

 

نظارت بر روند
استاندارد DisplayPort

انجمن استاندارد های ویدئویی الکترونیک (VESA) بر روی یک رابط صفحه نمایش دیجیتال جدید برای صفحه نمایش LCD، پلاسما، CRT و پروژکتور کار می کند. فن آوری جدید، که DisplayPort نامیده می شود، از خروجی های دیجیتال محافظت شده برای کیفیت بالا و سایر محتویات همراه با بهبود عملکرد صفحه نمایش پشتیبانی می کند.

طبق گفته VESA، استاندارد DisplayPort یک رابط دیجیتال با کیفیت بالا برای محتوای ویدئو و صوتی با حفاظت از محتوای امن اختیاری ارائه می دهد. هدف این است که پشتیبانی از طیف گسترده ای از دستگاه های منبع و نمایش را فعال کنیم، در حالی که تکنولوژی ها را ترکیب می کنیم. به عنوان مثال، سیگنال های صوتی و تصویری بر روی همان کابل در دسترس خواهد بود – یک اتصال ویدئویی کوچکتر به دستگاه های کوچکتر مانند رایانه های لوحی اجازه خواهد داد و استاندارد ویدیو و محتوای صوتی با کیفیت بالا (HD) را فعال خواهد کرد.
دیودی که بطور ارگانیک نور صادر میکند

LED
های عادی LED ها (OLED ها) نمایشگرهای نازک (LED-emitting diode) هستند که نیازی به نورپردازی برای عملکرد ندارند. ماده زمانی که از طریق جریان الکتریکی تحریک می شود، نور را به عنوان الکترولومینسانس شناخته می شود. OLEDs شامل عناصر قرمز، سبز و آبی است که برای ایجاد رنگ دلخواه ترکیب می شوند. مزایای OLED ها عبارتند از: نیازهای برق پایین، فرآیند تولید کمتر گران، بهبود در کنتراست و رنگ و توانایی خم شدن.
نمایشگر امیتر الکترونی سطح

نمایشگر امیتر الکترونی سطح (SED) یک تکنولوژی جدید است که به طور مشترک توسط کانن و توشیبا ایجاد شده است. یک نمایشگر SED، مانند یک CRT، از الکترونها و یک صفحه نمایش پوشش داده شده با فسفر برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. تفاوت این است که به جای یک لوله عمیق با یک تفنگ الکترون، SED از فرستنده های الکترون کوچک و صفحه نمایش تخت استفاده می کند.


دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *