طیف رادیویی


هنگامی که شما به یک ایستگاه رادیویی گوش می دهید و اعلام کننده می گوید: “شما در حال گوش دادن به ۹۱٫۵ FM WRKX The Rock!” آنچه که خبرنگار می گوید این است که شما گوش دادن به یک ایستگاه رادیویی پخش سیگنال رادیویی FM را با فرکانس ۹۱٫۵ مگا هرتز با نامه های WRKX تماس گرفته شده توسط FCC. مگا هرتز به معنای “میلیون ها سیکل در ثانیه” است بنابراین “۹۱٫۵ مگا هرتز” به این معنی است که فرستنده در ایستگاه رادیویی در فرکانس ۹۱٫۵۰۰٫۰۰۰ سیکل در ثانیه نوسان دارد. رادیو FM (مدولاسیون فرکانس) شما می تواند به فرکانس خاصی متصل شود و به شما روشن می کند که این ایستگاه را دریافت می کنید. تمام ایستگاه های رادیویی FM در یک باند فرکانس بین ۸۸ مگا هرتز و ۱۰۸ مگا هرتز انتقال می یابند. این گروه از طیف رادیویی برای هیچ هدف دیگری، اما پخش رادیو FM استفاده می شود.

به همین ترتیب، رادیو AM محدود به یک گروه از ۵۳۵ کیلوهرتز تا ۱۷۰۰ کیلوهرتز است (کیلوگرم به معنای “هزاران”، از ۵۳۵ هزار تا ۱۷۰۰ هزار دور در ثانیه). بنابراین یک ایستگاه رادیویی AM (amplitude modulated) که می گوید: “این AM 680 WPTF” به این معنی است که ایستگاه رادیویی یک سیگنال رادیویی AM را در ۶۸۰ کیلوهرتز پخش می کند و نامه های فرستاده شده توسط FCC آن WPTF است.

در صفحه بعد، بیشتر در مورد باند فرکانس و فرکانس هایی که از ابزارهای معمول استفاده می کنید بیشتر بیاموزید.

 

فهرست فرکانس رادیویی

باند فرکانسی رایج شامل موارد زیر است:

    
رادیوی AM – 535 کیلوهرتز تا ۱٫۷ مگا هرتز
    
رادیو موج کوتاه – از ۵٫۹ مگا هرتز تا ۲۶٫۱ مگا هرتز
    
رادیو شهروندان (CB) – 26.96 مگا هرتز تا ۲۷٫۴۱ مگا هرتز
    
ایستگاه های تلویزیونی – ۵۴ تا ۸۸ مگا هرتز برای کانال های ۲ تا ۶
    
رادیو FM – 88 مگا هرتز تا ۱۰۸ مگا هرتز
    
ایستگاه های تلویزیونی – ۱۷۴ تا ۲۲۰ مگا هرتز برای کانال های ۷ تا ۱۳

خنده دار است این است که هر فن آوری بی سیم که می توانید تصور کنید دارای گروه کوچک خود است. صدها نفر از آنها وجود دارد! مثلا:

    
درب بازکن گاراژ، سیستم های هشدار دهنده و غیره – حدود ۴۰ مگا هرتز
    
تلفن های بی سیم استاندارد: گروه های ۴۰ تا ۵۰ مگا هرتز
    
مانیتورهای کودک: ۴۹ مگا هرتز
    
هواپیما رادیو کنترل: حدود ۷۲ مگاهرتز، که از
    
اتومبیل های رادیویی: حدود ۷۵ مگا هرتز
    
یقه های ردیابی حیات وحش: ۲۱۵ تا ۲۲۰ مگا هرتز
    
ایستگاه فضایی MIR: 145 مگا هرتز و ۴۳۷ مگا هرتز
    
تلفنهای همراه: ۸۲۴ تا ۸۴۹ مگا هرتز
    
جدید تلفن های بدون سیم ۹۰۰ مگاهرتز: بدیهی است حدود ۹۰۰ مگا هرتز!
    
راداری کنترل ترافیک: ۹۶۰ تا ۱،۲۱۵ مگا هرتز
    
سیستم موقعیت یابی جهانی: ۱،۲۲۷ و ۱،۵۷۵ مگا هرتز
    
ارتباطات رادیویی فضای عمیق: ۲۲۹۰ مگا هرتز تا ۲۳۰۰ مگا هرتز

چرا رادیو AM در گروه با سرعت ۵۵۰ کیلوهرتز تا ۱۷۰۰ کیلوهرتز است، در حالی که رادیو FM در گروهی با ۸۸ تا ۱۰۸ مگا هرتز است؟ همه اینها کاملا خودسرانه است و بسیاری از آن با تاریخ مرتبط است.

رادیوی AM در اطراف خیلی طولانی تر از رادیو FM بوده است. اولین برنامه های رادیویی در سال ۱۹۰۶ یا بیشتر رخ داد و تخصیص فرکانس رادیویی AM در طی دهه ۱۹۲۰ اتفاق افتاد (پیشینی از FCC توسط کنگره در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد). در دهه ۱۹۲۰ توانایی های رادیویی و الکترونیکی نسبتا محدود بود، بنابراین فرکانس نسبتا کم رادیو AM بود.

ایستگاه های تلویزیونی تا سال ۱۹۴۶ تقریبا غیرقابل دسترس بودند، زمانی که FCC کانال پخش تلویزیونی را برای تلویزیون پخش کرد. تا سال ۱۹۴۹، یک میلیون نفر تلویزیون داشتند و در سال ۱۹۵۱ در آمریکا ۱۰ میلیون تلویزیون وجود داشت.

رادیو FM توسط یک مرد به نام ادوین آرمسترانگ اختراع شد تا پخش موسیقی با کیفیت بالا (و بدون استاتیک) امکان پذیر باشد. او اولین ایستگاه را در سال ۱۹۳۹ ساخت، اما FM تا سال ۱۹۶۰ بسیار محبوب نشد. از این رو فرکانس های بالاتر برای رادیو FM.

 

اسکنرهای فرکانس رادیویی
اکثر رادیوهایی که در زندگی روزمره مشاهده می کنید، رادیوهای تک هدف هستند. به عنوان مثال، یک رادیو AM می تواند به هر ایستگاه رادیویی AM در باند فرکانس از ۵۳۵ کیلوهرتز تا ۱٫۷ مگا هرتز گوش دهد، اما هیچ چیز دیگری نیست. یک رادیو FM می تواند به هر ایستگاه رادیویی FM در گروه از ۸۸ تا ۱۰۸ مگا هرتز و هیچ چیز دیگری گوش دهد. رادیو CB می تواند به ۴۰ کانال اختصاص داده شده به شهروندان رادیو باند و هیچ چیز دیگری گوش دهد. اسکنرها متفاوتند

اسکنرها گیرنده های رادیویی هستند که دارای فرکانس های بسیار وسیع هستند بنابراین شما می توانید به انواع سیگنال های رادیویی گوش دهید. به طور معمول، اسکنرها برای اتصال به پلیس، رادیوهای آتش نشانی و اورژانس در ناحیه محلی استفاده می شوند (بنابراین اسکنرها اغلب “اسکنرهای پلیس” نامیده می شوند)، اما شما می توانید از اسکنر برای گوش دادن به انواع مکالمات استفاده کنید. به طور کلی، شما یا:

    
اسکنر را برای اسکن کردن (تعویض بین) یک طیف وسیعی از فرکانس تنظیم کنید و سپس زمانی که یک سیگنال را در هر فرکانسی که اسکن شده است، سیگنال را شناسایی کنید، اگر شما علاقه مند به یادگیری آنچه پلیس انجام می دهید، می توانید اسکن کنید فرکانس های رادیویی پلیس در منطقه محلی شما. هنگامی که یک ماشین گشت زنگ برای گزارش یک مشکل، اسکنر در آن فرکانس متوقف می شود و به شما گفتگو را می شنوید.
    
یک اسکنر را به یک فرکانس خاص تنظیم کنید و به آن کانال گوش دهید – مثلا می گویید می خواهید به انتقال بین برج کنترل و هواپیما در فرودگاه محلی گوش دهید – شما می توانید با گوش دادن به فرکانس خاص مورد استفاده در فرودگاه انجام دهید . از آنجا که یک اسکنر می تواند طیف وسیعی از فرکانس ها را دریافت کند، می توانید آن را تنظیم کنید تا تقریبا هر چیزی را در هوا دریافت کنید.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *