اینترنت ADSL چیست ؟

  ۱- افزایش سرعت بین ۱۰ تا ۴۰ برایر خطوط عادی . شما می توانید هنگام ثبت نام سرعت مورد نیاز را بخواهید !

  ۲- عدم نیاز به شماره گیری . شما همواره با یک کلیک به شبکه متصل هستید و نیازی به شماره گیری و پشت خطوط اشغال ماندن نیست !

  ۳- بدون اشغال شدن خط تلفن  . هنگام کار با اینترنت تلفن شما آزاد بوده و به راحتی می توانید به تلفن های خود جواب دهید یا شماره گیری کنید !

  ۴-  بدون هزینه تلفن . مطابق آنچه در بند ۳ بالا گفته شد چون اصلا خط تلفن اشغال نمی شود پس هیچ هزینه تلفنی نیز به شما تعلق نمی گیرد !

  ۵- همیشه آنلاین . دیگر ارتباط شما به دلیل تمام شدن شارژ کارت قطع نخواهد شد. شما همواره ۲۴ ساعته با یک کلیک بر روی شبکه جهانی هستید.

  ۶- بدون قطعی . به دلیل ارتباط دائمی شما دیگر هیچگاه با disconnect (قطعی)  خط تلفن حین ارتباط و نیاز به اتصال مجدد مواجهه نمی شوید.

  ۷- بدون هر گونه هزینه اضافی . شما فقط هزینه اشتراک ماهیانه را می پردازید .

  ۸ – پایداری بی نظیر . به دلیل استفاده از خطوط فیبر نوری اینترنت ADSL نسبت به اینترنت E-1  و بیسیم  Wireless پایداری واقعا بالاتری دارد.

  ۹ – امنیت بسیار بالا . به دلیل تکنولوژی های پیشرفته رمز گذاری و اینکه اطلاعات هر مشترک فقط بر روی زوج سیم اختصاصی او منتقل می شود  نسبت به سایر روش ها مانند اینترنت بیسیم که اطلاعات و امواج در محیط پخش می شود ADSL  از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است.

  در واقع ADSL ترکیبی از قیمت مناسب اینترنت Dialup (کارتی -تلفنی) و سرعت بالای اینترنت Wireless (بیسیم) است و بر خلاف اینترنت بیسیم که به تجهیزات گران قیمتی مانند آنتن و مودم مخصوص نیاز دارد در این روش لازم نیست هیچ هزینه ای بابت تجهیزات آن پرداخت کنید.

  براى اتصال به اینترنت با استفاده از خطوط ‌تلفن استاندارد (زوج سیم مسى ) در کنار سیستم معروف و آشناى  Dial up، روش‌هاى دیگرى هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهاى کابلى‌، شبکه محلى و یا فناورى (DSL(Digital Subscriber Line و بى‌سیم (Wireless). فناورى‌ ADSL یکى از مناسب‌ترین و باصرفه‌ترین راهکارهاى دسترسى به اینترنت پر‌سرعت و مقابله با مشکلات سیستم‌هاى اتصال معمولى ‌‌Dial up است‌!

 Asymmetric-DSL یا‌ ADSL،‌ ‌یکى از فناورى هاى رده‌ xDSL است.DSL یاخطوط اشتراک دیجیتالى‌با استفاده از کابلهاى تلفن معمولى،‌امکان بهره‌گیرى از سرعت بالا را براى اتصال به اینترنت فراهم مى‌کند‌DSL .امکانات و روش‌هاى گوناگونى براى مصارف خانگى فراهم مى‌کند که مناسب‌ترین آنها روش خطوط دیجیتال نامتقارن یا‌‌ADSLاست. در این روش با بهره‌گیرى از نوعى خاص مدولاسیون، پهناى باند قابل‌استفاده برروى کابل تلفن به باندهاى فرکانسى متفاوتى تقسیم و هر سیگنال فرکانسى (صوت ، ارسال و دریافت داده‌هاى دیجیتالى) در یک باند صورت مى‌پذیرد.

 بدین‌صورت در هنگام اتصال به اینترنت دیگر خط تلفن براى مکالمات صوتى اشغال نخواهد بود و امکان تبادل صوت و تصویرنیز وجود خواهد داشت .

 در‌‌ADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دریافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترین سطح تئورى، امکان دریافت اطلاعات (DownStream) با سرعتى در‌حدود ‌‌۸mbps و ارسال داده‌ (UpStream) با سرعتى معادل ‌۶۴۰‌mbps فراهم مى‌شود. دقیقا بدین‌خاطر از‌‌ADSL بانام نامتقارن یاد مى‌شود. بصورت عملى یک کاربرخطوط ‌ADSL مى‌تواند با سرعتى در‌حدود ‌‌۲mbps دریافت و‌‌۲۵۶mbps ارسال اطلاعات برروى اینترنت داشته باشد. در استفاده از اینترنت با فناورى‌ ADSL از‌Dial up وشماره‌گیرى و انتظار براى اتصال یا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود‌و شما بصورت دائمى با مرکز‌‌ISP و در نهایت شبکه اینترنت متصل خواهید بود. با روشن کردن کامپیوتر خود اتصال شما به اینترنت برقرار مى‌شود.

  اولین دستاورد‌ ADSL بهره‌گیرى از خطوط تلفن معمولى و شبکه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتیجه نیازى به سیم‌کشى و تجهیزات جدید مخابراتى نیست.

 عدم اشغال خط‌تلفن در هنگام اتصال به اینترنت، امکان استفاده از اینترنت پر‌سرعت به نسبت روشهایى مانند‌ Dial up برروى سیستم هاى خانگى و شرکتهاى کوچک که از امکانات پیشرفته‌اى برخوردار نیستند، اتصال دائمى به شبکه اینترنت بدون نیاز به شماره‌گیرى و اشغال بودن خط ، هزینه کم در نصب و راه‌اندازى و خرید تجهیزات، کاهش هزینه و عدم نیاز به تجهیزات اضافى براى کاربران خانگى در استفاده از اینترنت و راه اندازى آسان و سریع از دیگر مزایاى مهم ADSL‌ است.

 

ADSL چگونه کار مى‌کند؟

 زوج‌سیم مسى تلفن شهرى از محدوده فرکانسى میان صفر‌ تا ‌‌۲ مگاهرتزپشتیبانى مى کند که از این میان فقط براى کاربردهاى شهرى تلفن ثابت(PSTN) از پهناى باند ۴ ‌کیلوهرتز پشتیبانى مى‌شود. بدین‌معنى که هنگام استفاده از تلفن معمولى حداکثر باند فرکانسى‌۴‌کیلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلا‌استفاده مى‌ماند.

 ADSL با‌بکار‌گیرى‌تکنولوژیهاى‌مدولاسیون‌‌تقسیم فرکانسى و فشرده سازى اطلاعات‌‌‌‌ این امکان را بوجود مى‌آورد که سیستم شماره‌گیرى تلفن بتواند از پهناى باند ‌‌۴ ‌کیلوهرتز خود استفاده کند و مابقى باند فرکانسى آزاد براى اتصال به اینترنت و تبادل اطلاعات میان کاربر و مرکز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فرکانس‌‌۴‌کیلوهرتزى نمى‌تواند بیشتر از۵۶kbps سرعت در‌اختیار کاربران قرار دهد و بااستفاده از یک پهناى باندى معادل ‌‌۲ مگا هرتز میتوان تصور کرده که چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مى‌شود (چیزى در حدود ‌‌۵۰۰‌‌ برابر) و در این حالت است که میتوان به سرعت‌هاى ۸mbps و حتى خیلى بالاتر دست یافت (تکنولوژى هاى جدیدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هایى بیش از‌‌‌‌۲۰mbps مى‌باشند). در عمل ‌ADSL از پهناى باند‌فرکانسى‌ ۳۰KHz تا ‌‌۱۳۸KHz براى ارسال اطلاعات و باند فرکانسى ۱۳۸KHz تا ‌‌۱٫۱Mhz براى‌گرفتن اطلاعات استفاده مى‌کند.

 سازندگان تجهیزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسیم سیگنال فرکانسى استفاده مى‌کنند‌:DTM وCAP،‌استاندارد قدیمى‌ CAP با تقسیم کردن تمام پهناى‌باند به سه بخش مجزا، به مکالمات تلفنى باند صفر تا ‌۴ کیلو هرتز را اختصاص مى‌دهد و براى ارسال‌داده (Upstream) محدوده ‌‌۲۵ تا ‌‌۱۶۰کیلوهرتز ودریافت اطلاعات از باند ‌‌۲۴۰ کیلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراین در نهایت این شیوه از سه کانال مجزا استفاده مى‌کند. استاندارد DTM با تقسیم‌کردن پهناى‌باند به‌‌۲۴۷ ‌کانال مجزا و اختصاص کانال‌هایى براى دریافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذیرى بیشترى را در کیفیت سرویس بوجود مى‌آورد. ولى درعوض پیاده‌سازى به مراتب پیچیده‌ترى دارد.

 

 تجهیزات ADSL

 فارغ از تجهیزات مخابراتى تکنولوژى‌هاى ‌‌DSL بطور ساده در یک نگاه مى‌توان گفت‌ ADSL از دو دستگاه خاص استفاده مى‌کند: یک دستگاه معروف به مودمهاى‌ DSL در محل مشترکین و دستگاه DSL Access Multiplexer (DSLAM) در محل شرکت ارائه دهنده خدمات. ADSL مودمهاى ‌‌DSL که با نام ATU-R نیز از آنها یاد‌مى‌شود، مسئولیت برقرارى اتصال میان کامپیوتر مشترک را با خط‌ DSL برعهده دارند. این نوع از مودمها معمولا با‌ USB و یا پورت اترنت ‌‌۱۰base-T به کامپیوتر کاربر متصل مى‌شوند DSLAM . با جدا سازى باندهاى فرکانسى ۴‌کیلوهرتزى از دیگر پهناى باند براى هر خط اتصالى ADSL امکان ارتباطات کاربران و اتصال به تجهیزات مجتمع پر‌سرعت را براى اینترنت در مراکز ارائه خدمات‌ADSL فراهم مى‌کند.

فرکانس باند ‌‌‌۴kbps نیز به سمت سوئیچ‌هاى مخابراتى هدایت مى‌شود. به هر DSLAM صدها زوج‌سیم متصل مى‌شود که درنهایت بسوى یک اتصال اینترنت با پهناى باند خیلى‌زیاد هدایت مى‌شوند و تا وقتى این پهناى‌باند‌اشباع نشده است، مشترک مى‌تواند به ‌صورت یکنواخت و با سرعت‌بالا از اینترنت استفاده کند. در سمت مشترک، گاهى نیاز است که از یک‌دستگاه فیلتر جداکننده بنام ‌‌Splitterنیزاستفاده شود تا میان باند‌فرکانسى صدا براى مکالمات تلفن با اطلاعات ‌ت ADSL داخل بوجود نیاید.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *