مهارت‌های یک برنامه نویس Back End چیست

 پایگاه داده

دومین چیزی که حتما و قطعا به آن نیاز دارید، پیدا کردن تسلط به یک دیتابیس (Database) یا پایگاه داده است.

میتوان گفت که اصلی ترین کار زبان های برنامه نویسی سمت سرور، توانایی ارتباط برقرار کردن آن‌ها با دیتابیس است.

وقتی شما به دیتابیس مسلط باشید و بتوانید با استفاده از زبان برنامه نویسی‌تان به دیتابیس وصل شوید، میتوانید به سرویس‌های آنلاین‌تان قدرت فوق العاده‌ای بدهید و از مزیت‌های فوق العاده‌ی دیتابیس استفاده کنید.

 مباحث پیشرفته زبان برنامه نویسی

یکی از مباحثی که براش شما بسیار مفید خواهد بود، استفاده قابلیت‌های حرفه‌ای زبان برنامه نویسی‌تان است. به این معنا که بتوانید با آن زبان برنامه نویسی که کار میکنید، کدهای حرفه‌ای و پیشرفته‌ای بنویسید. هرچقدر کدی که مینویسید بهتر و حرفه‌ای و تمیزتر باشد، بازدهی کد شما بالاتر میرود و در نهایت سرویس آنلاین قوی تر و سریع‌تری خواهید داشت.

برای مثال در برنامه نویسی PHP،‌ شما اگر بتوانید کدتان را به شیوه‌ی شی گرایی (Object Oriented) بنویسید، کد شما میتواند خیلی تمیزتر، سریع‌تر و حرفه‌ای تر باشد.

 توانایی حل مسئله

وقتی در خصوص برنامه نویسی سمت سرور یا Back End  صحبت میکنیم، یکی از چیزهایی که برای شما ضروری است،‌توانایی حل مسئله و داشتن یک ذهن تحلیل‌گر است.

داشتن ذهن تحلیلگر، یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی است که هر برنامه نویسی باید از آن بهره ببرد.

این فریم ورک برای برخی از برنامه نویسان اولین فریم ورکی بوده است که مورد استفاده قرار داده اند و آنها را با برنامه نویسی OO آشنا کرده است. این فریم ورک بسیار محبوب بوده و قدمت آن تقریبا با فریم ورک CakePHP برابرا است.

مزیت های Back End

– نصب، راه اندازی و استفاده ی فوق العاده آسان. این ویژگی باعث می شود که حتی برنامه نویسانی که به تازگی کار با PHP را شروع کرده اند نیز بتوانند از این فریم ورک استفاده کنند.

– مستندات فوق العاده به همراه مثال های فراوان در بسیاری از فروم ها برای نشان دادن کارایی و نحوه ی استفاده از این فریم ورک

– سرعت فوق العاده زیاد

– اجتماع بسیار گسترده. مانند فریم ورک Cake، از آنجایی که فریم ورک CodeIgniter نیز مدت زمان زیادی از انتشارش می گذرد، لذا تقریبا همیشه می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق گوگل کردن، فروم های CodeIgniter، یا کانال های IRC آنها به دست آورید. به عبارت دیگر کدهای فراوانی از سوی کاربران در اینترنت قرار داده شده است (مانند کتابخانه های Paypal و غیره) که می تواند به شما کمک کند که نیاز خود را رفع کنید.

Spark ها، انجمنی هایی هستند که پکیج های CodeIgniter در آنها قرار می گیرد و با کاربران آن به اشتراک گذاشته می شود.

معایب: Back End

– عدم وجود تفکیک ماژولی به صورت پیش فرض. برای برخی از برنامه نویسان این خود یک مساله ی مهم است زیرا آنها ترجیح می دهند تا جایی که امکان دارد کد هایشان از یکدیگر مجزا باشد. اکتنشن های ماژولی برای این کار وجود دارد اما رضایت صد در صد را تامین نمی کنند.

– گاها شما مجبورید که بسیاری از فایل های هسته را توسعه دهید تا فریم ورک آن طوری که شما می خواهید کار کند. هر چه بیشتر به تغییر هسته بپردازید، در آینده باید زحمت بیشتری برای نگهداری متحمل شوید.

– از انجایی که نسخه ی ۲٫x فریم ورک CodeIgniter با نقص هایی مواجه بود، در نسخه های بعدی به رفع این نواقص پرداخته شد اما هنوز هم برخی موارد مانند $this>library و helper های عملکرد های پروسه ای و توسعه ی یک کلاس با قرار داد پیشوند MY_ قبل از اسم آن، به خوبی عمل نمی کند. شاید این نواقص در نسخه های ۳٫x رفع شود.

نتیجه گیری: CodeIgniter یک فریم ورک فوق العاده برای کد نویسی PHP و OO می باشد که می توان با استفاده از آن وب سایت های کوچک را سریعا و بدون مشکل ایجاد کرد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *