توپولوژی چیست؟

الف) هزینه
ب) انعطاف پذیری انواع توپولوژی

 .انواع توپولوژی:
روش خطی یا سری (bus)
روش ستاره ای یا متمرکز (star)
روش حلقه ای (mesh)
روش ترکیبی (hybrid)

 .توپولوژی bus

در حالت کلی از یک کابل به عنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده می‌شود و تمام کامپیوترهای موجود در شبکه سرویس دهنده (Server)، سرویس گیرنده (Client)  به آن متصل می‌گردند. و سیگنال های اطاعات در طول مسیر کابل ارسال می گردد و تمام کامپیوتر هایی که به آن متصل هستند سیگنال ها را دریافت می نمایند.در این توپولوژی رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است. توپولوژی BUS از متداولترین توپولوژی هاست که در شبکه های محلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش کلیهٔ کامپیوترهای متصل به خط، اطلاعات ارسال شده را دریافت می‌کنند ولی فقط کامپیوتری که آدرس بسته اطلاعاتی ارسال شده، متعلق به او است این اطلاعات را ذخیره می‌نماید و بقیهٔ کامپیوترها از بسته صرف‌نظر می‌کنند.برای راه اندازی این آرایش خطی نیاز به کابل کواکسیال داریم و هر سیستم به کمک یک کانکتور به شبکه متصل می شود . ابتدا و انتهای شبکه با ترمیناتور بسته می شود.

.مزایای توپولوژی bus
کم بودن طول کابل . بدلیل استفاده از یک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپیوترها، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می‌شود. موضوع فوق باعث پایین آمدن هزینه نصب و ایجاد تسهیلات لازم در جهت پشتیبانی شبکه خواهد بود.
ساختار ساده . توپولوژی BUS دارای یک ساختار ساده است. در مدل فوق صرفا” از یک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می‌گردد.
توسعه آسان . یک کامپیوتر جدید را می‌توان به‌راحتی در نقطه ای ازشبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ایستگاههای بیشتر در یک سگمنت، می‌توان از تقویت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.

 .معایب توپولوژی BUS
مشکل بودن عیب یابی . با اینکه سادگی موجود در تویولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می‌دهند، ولی در صورت بروز خطا کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه‌هائی که از توپولوژی فوق استفاده می‌نمایند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزیت نبوده و در صورت بروز خطاء می‌بایست نقاط زیادی به منظور تشخیص خطا بازدید و بررسی گردند.
ایزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتی که یک کامپیوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد، می‌بایست کامپیوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عیب نمود. در موارد خاص می‌توان یک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتی که اشکال در محیط انتقال باشد ، تمام یک سگمنت می‌بایست از شبکه خارج گردد. ضعف عمده این شبکه این است که اگر کابل اصلی که پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.در این توپولوژی از کابل کواکسیال استفاده می شود.
ماهیت تکرارکننده ها . در مواردی که برای توسعه شبکه از تکرارکننده‌ها استفاده می‌گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغییراتی نیز داده شود. موضوع فوق مستلزم بکارگیری کابل بیشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است.
اشکال دیگر این توپولوژی در آن است که هر یک از کامپیوتر ها باید برای ارسال پیام منتظر فرصت باشد. به عبارت دیگر در این توپولوژی در هر لحظه فقط یک کامپیوتر می تواند پیام ارسال کند.یکی دیگر از اشکالهای این توپولوژی است که تعداد کامپیوتر های واقع در شبکه تاثیر معکوس و شدیدی بر کارایی شبکه می گذارد. در صورتی که تعداد کاربران زیاد باشد، سرعت شبکه به مقدار قابل توجهی کند می شود. علت این امر آن است که در هر لحظه یک کامپیوتر باید برای ارسال پیام مدت زمان زیادی به انتظار بنشیند. عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود آن است که در صورت آسیب دیدگی کابل شبکه، ارتباط در کل شبکه قطع شود.

 .نوع media:

 نوع media که در توپولوژی bus استفاده می شود کوآکسیال یا Coaxial است که معمولا برای اتصال آنتن به تلویزیون هم مورد استفاده قرار میگیرد.

 کارت شبکه ای که مورد استفاده قرار می گیردbnc support می باشد.
روی backbone باید یک connectorمتصل شود وpc به آن متصل گردد.

.Arbitration:

همانطور که گفته شد به قوانینی که داخل هر توپولوژی اجرا می شود تا (تصادف , تصادم) collision رخ ندهد arbitration گفته می شود.
Arbitration که برای توپولوژی bus استفاده می شود csma/cd می باشد.
داخل شبکه ی
bus هر pc که می خواهد اطلاعات بفرستد باید backbone را چک کند اگر که ولتاژ صفر بود اطلاعات را می فرستد در غیر این صورت ساکت می نشیند.در واقع هر کامپیوتری که خواست اطلاعات را بفرستد اول backbone را چک می کند اگر در داخل backbone اطلاعات بود صبر می کند. هر کامپیوتری که می خواست اطلاعات ر ارسال کند از اطلاعات یک کپی می گرفت و آن را ارسال می کرد اگر اطلاعات به خودش می رسید در واقع collision رخ نمی داد. ولی اگر اطلاعات به خودش نمی رسید در واقعcollision رخ داده بود.

مطلب پیشنهادی  آموزش Backup گیری با استفاده از Acronis True Image

.ترمیناتور:

ابتدا و انتهای backbone یک مقاوت قرار می گرفت به نام ترمیناتور و کاربرد آن به این صورت بود وقتی سیگنال به انتهای کابل می رسید توسط این وسیله جذب می شد و از بین می رفت .
اگر ۲ کامپیوتر هم زمان اطلاعات بفرستند بر آیند آنها صفر می شود. در واقع
collision رخ می دهد.
هر
pc در داخل bus اگر بخواهد اطلاعات بفرستد قبل از فرستادن اطلاعات ابتدا backbone را چک می کند و که آیا روی backbone اطلاعات وجود دارد یا نه که این کار بر اساس ولتاژ صورت می گیرد برای مثال اگر ولتاژ بالای صفر بود مشخص می کند که اطلاعات بر روی backbone وجود دارد و اگر صفر بود و یا زیر صفر بود یعنی اطلاعات وجود ندارد.
حال اگر که ۲ تا
pc همزمان ولتاژ خط را اندازه گرفتند و بر اساس ولتاژ به این نتیجه رسیدند که روی backbone اطلاعات وجود ندارد و تصمیم به ارسال اطلاعات کنند باعث می شود که collision رخ دهد.

.چگونه از collision با خبر می شویم؟
با استفاده از چیپستی که بر روی کارت شبکه تعبیه شده است و
loopback نام دارد. این چیپست هر زمان که اطلاعات را ارسال می کرد یک کپی از آن را برای خودش نگه می داشت اگر بعد از چند ثانیه این اطلاعات را خودش دریافت می کرد.
متوجه می شد که
collision رخ نداده است اما اگر آنها را دریافت نمی کرد مشخص می شد که collision رخ داده است.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *