معرفی سیستم عامل های بی اس دی

گفتنی است  BSD تنها یک سیستم عامل نیست بلکه نرم‌افزاری است که از چند فرهنگ دانشگاهی مانند متن‌باز، نرم‌افزار رایگان و امن برخاسته است و برعکس لینوکس که به فردی ویژه تعلق دارد BSD به هیچ کس تعلق ندارد و متعلق به یک گروه است.در سال ۱۹۹۲ متن برنامه‌هایBSD ازمتن‌های AT&T جدا شدند و BSDLight انتشار یافت .هم اکنون از نسخه های امروزی BSD می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:
OpenBSD,NetBSD , Mac OS X, DragonFly BSD, PC-BSD, FreeBSD, …

از برجسته‌ترین سیستم‌عامل‌هایی که از بی‌اس‌دی سرچشمه گرفته‌اند و هم اکنون هم در حال استفاده شدن هستند، عبارتند از فری‌بی‌اس‌دی، نت‌بی‌اس‌دی و اوپن‌بی‌اس‌دی.

FreeBSD:

فری‌بی‌اس‌دی: در گسترش FreeBSD تاکید بر کارایی خوب ،کاربرپسندی و استفاده آسان است   و پرکاربردترین یونیکس است و برای نمونه هم اکنون بیش از دو میلیون سرور در دنیا از این سیستم عامل استفاده می کنند. که برای نمونه می توان Yahoo, TaraSolution وApache را نام برد.شعار این سیستم عامل پایداری می باشد.

NetBSD:

نت بی اس دی: یک سیستم عامل قابل حمل وپرتابل است که بیش از ۵۷ پلتفرم را پشتیبانی میکند . شعار این سیستم عامل قابلیت نصب نت بی اس دی بر روی تُستر نان می باشد.

OpenBSD:

اپن بی‌اس‌دی  بر اساس NetBSD ساخته شد . کسانی که اپن بی‌اس‌دی (OpenBSD) گسترش دادند به دنبال یک سیستم عامل با امنیت بالا و متمرکز بر قابلیتهای امنیتی همچون رمز نگاری بودند. هم اکنون اپن بی‌اس‌دی(OpenBSD) امن‌ترین یونیکس برای کاربری همگانی است.

Dragonfly BSD:
این سیستم عامل بر اساس فری بی اس دی نسخه ۴.۹ توسعه یافته و تمرکز بر توزیع پذیری و مجازی سازی دارد. از ویژگی های قابل توجه آن می توان به ارائه فایل سیستم ها اشاره کرد که از قابلیتهای ویژه ای در دنیای فایل سیستم ها برخوردار است.

PCBSD:
یک سیستم عامل دسکتاپ رایگان بر پایه فری بی اس دی(Free BSD) می باشد که از رابط کاربری کی دی ای  (KDE)استفاده می کند.

مک اُ اس ده (Mac OS X)

سیستم عامل بازرگانی است که بر پایه ی بی‌اس‌دی ساخته شده است. (مک اُ اس ده (Mac OS X) را با مک اُ اس اشتباه نکنید.) مک اُ اس ده (Mac OS X) با اینکه متن باز است تجاری هم هست که این همان فرهنگ BSD است .(Darwin and OpenDarwin) مک اُ اس ده (Mac OS X) امن ترین سیستم عامل تجاری به حساب آمده و بزرگ‌ترین بخش دنیای یونیکس برای کاربران مکینتاش است.
بیشتر سیستم‌عامل‌های فعلی بی‌اس‌دی به صورت متن‌باز، بدون هیچ هزینه‌ای و همچنین تحت پروانه بی‌اس‌دی قابل دانلود شدن هستند، به جز مک اواس ده و آی‌اواس. این سیستم‌ها عموماً از یک هسته یکپارچه برخوردار هستند، به جز دراگون‌فلی بی‌اس‌دی و اواس ده که یک هسته ترکیبیدارند. پروژه‌های بی‌اس‌دی متن‌باز عموماً هم هسته سیستم‌عامل و هم برنامه‌های فضای کاربری و کتابخانه‌هارا با هم و در یک مخزن کد منبع نگهداری و مدیریت می‌کنند.

 

پروانه مستندات فری بی اس دی

پروانه مستندات فری بی اس دی (به انگلیسی: FreeBSD Documentation License) پروانه ای است که عمده مستندات سیستم عامل فری بی اس دی تحت آن منتشر می شود. این پروانه، یک پروانه سهل گیر است و شباهت زیادی به پروانه ساده شده بی اس دی دارد که دیگر قسمت های فری بی اس دی تحت آن منتشر می شوند. اصطلاح «کد منبع» در این پروانه به شکل دقیق تری تعریف شده و عبارتست از نسخه SGML DocBook مستندات. همچنین اصطلاح «نسخه کامپایل شده» هم برابر است با نسخه اس جی ام ال, HTML, PDF, پست اسکریپت, RTF و … از مستندات. برخی از صفحات راهنمایی که توسط پروژه مستندات فری بی اس دی منتشر می شود، حاوی متونی از IEEE و اوپن گروپ هستند که یک گواهی رفع ادعا مخصوص این متون در پروانه قرار داده شده است.
بنیاد نرم افزارهای آزاد این پروانه را به عنوان یک «پروانه مستندات آزاد» دسته بندی کرده است و در این باره اظهار داشته است که: «این پروانه، یک پروانه مستندات آزاد سهل گیر و غیر-کپی لفت است که با پروانه گنو اف دی ال هم سازگاری دارد».

پروانه های بی اس دی

پروانهٔ بی اس دی (به انگلیسی: BSD License) مخفف پروانه نرم افزار توزیع برکلی است. از جمله پراستفاده ترین مجوزهای نرم افزارهای آزاد است.
این مجوز اولین بار برای توزیع برکلی (به طور خلاصه نسخه ای از یونیکس است) استفاده شده است.

پورت های فری بی اس دی

پورت های فری بی اس دی (به انگلیسی: FreeBSD Ports) یک سیستم مدیریت بسته های نرم افزاری برای سیستم عامل فری بی اس دی است که روشی ساده را جهت نصب و حذف نرم افزارهای کاربردی و همچنین بروزرسانی آنها ارائه می دهد. تا آوریل ۲۰۱۳ بیش از ۲۴۳۰۰ نرم افزار در پورت های فری بی اس دی موجود می باشد. همچنین نت بی اس دی هم از این سیستم به عنوان پایه ای برای پکیج سورس استفاده کرده است. جایگاه سنتی درخت پورتها در سیستم فری بی اس دی شاخه /usr/ports است.
پورت های فری بی اس دی روشی جهت نصب نرم افزار از طریق کد مبدأ نرم افزارها می باشد که کلیه فرآیندهای دانلود و وصله کردن و ساخت نرم افزارها را با استفاده از میک فایل فراهم می کند. علاوه بر نصب مستقیم نرم افزارها از طریق پورت ها می توان بیشتر نرم افزارهای موجود را با استفاده از بسته ها که روشی برای نصب نرم افزارها به صورت باینری است نیز امکان پذیر است. هر دو روش پورت ها و بسته ها معادل یکدیگر بوده و بیشتر برنامه های موجود در پورت های فری بی اس دی را می توان با هر دو روش یاد شده نصب و یا حذف نمود. البته معادل باینری همه پورتها وجود ندارد. مثلا ممکن است اجازه نامه یک نرم افزار مانع از توزیع آن به صورت باینری شود.
به طور کلی پروژه فری بی اس دی در توسعه نرم افزارهای موجود در پورت ها نقشی ندارد. تنها چارچوبی را آماده می کند که این نرم افزارها بتوانند بر روی فری بی اس دی اجرا شوند. هر پورت یک نگه دارنده دارد. وظیفه نگهدارنده این است که اشکالات آن پورت را در صورت وجود پیدا و برطرف کرده و در صورتی که نسخه جدیدی از آن پورت منتشر شد، آن پورت را به نسخه جدید بروزرسانی کند. نگه دارنده یک فرد داوطلب است. به طور کلی هیچ کس به غیر از نگه دارنده حق تغییر دادن فایل های مربوط به آن پورت را ندارد. حتی توسعه دهندگان فری بی اس دی.

پی سی بی اس دی

پی سی-بی اس دی (به انگلیسی: PC-BSD) یک سیستم عامل رایانه شبه یونیکس است که مبتنی بر فری بی اس دی توسعه می یابد. این سیستم عامل در اوایل سال ۲۰۰۵ توسط کریس مور بنیان گذاری شد. به همراه PC-BSD یک محیط گرافیکی هم نصب می شود و می توان بدون نیاز به نصب هیچ گونه بسته ای از آن استفاده کرد. این سیستم عامل قبلاً از میزکار KDE به عنوان میزکار پیشفرض خود استفاده می کرد اما در حال حاضر کاربر می تواند در هنگام نصب، میزکار پیشفرض خود را انتخاب کند. میزکارهای گنوم، کی دی ای، اکس اف سی ای و چند مدیر پنجره در دسترس هستند. همچنین PC-BSD قابلیت اجرای باینری های لینوکس را هم دارد و بدین ترتیب می توان برنامه های لینوکس را هم بر روی پی سی-بی اس دی اجرا کرد. PC-BSD همچنین از زی اف اس پشتیبانی کرده و می توان به راحتی آن را بر روی یک پارتیشن ZFS نصب کرد. همچنین برنامه نصب پی سی-بی اس دی قادر به رمزنگاری دیسک سخت با استفاده از جلی است. به کمک برنامه واین می توان اکثر برنامه های سیستم عامل مایکروسافت ویندوز را بر روی این سیستم عامل اجرا کرد. در سال ۲۰۰۶ پی سی-بی اس دی توسط OSWeekly.com به عنوان کاربر پسندانه ترین سیستم عامل برای کاربران تازه وارد انتخاب شد.

تاریخچه فری بی اس دی

جدول زیر تاریخچه انتشار نسخه های مختلف سیستم عامل فری بی اس دی را نشان می دهد.

چارچوب رمزنگاری اوپن بی اس دی

چارچوب رمزنگاری اوپن بی اس دی (به انگلیسی: OpenBSD Cryptographic Framework) یا به اختصار OCF یک لایه سرویس مجازی سازی به منظور مدیریت یکنواخت سخت افزار رمزنگاری توسط یک سیستم عامل است. OCF از زیرمجموعه های پروژه اوپن بی اس دی است و از نسخه ۲٫۸ در این سیستم عامل گنجانده شده است که این نسخه در دسامبر سال ۲۰۰ منتشر شد. همانند دیگر پروژه های اوپن بی اس دی از جمله اوپن اس اس اچ، این چارچوب به دیگر سیستم عامل های خانواده یونیکس و بی اس دی از جمله فری بی اس دی، نت بی اس دی، سولاریس و لینوکس هم پورت شده است. اینتل از یکی از پورت های لینوکسی OCF برای استفاده در سخت افزار و نرم افزار رمزنگاری خودش پشتیبانی می کند تا رمزنگاری SSL با شتاب دهنده سخت افزاری برای وب سرور متن باز آپاچی فراهم کند.

تیم مرکزی فری بی اس دی

تیم مرکزی فری بی اس دی (به انگلیسی: FreeBSD Core Team) هم ارز هیئت مدیره در پروژه فری بی اس دی می باشد. پروژه فری بی اس دی توسط کامیترها که توسعه دهندگانی هستند که به ساب ورژن/CVS دسترسی دارند، اداره می شود. تیم مرکزی جهت ارائه و سمت دهی اهداف پروژه فری بی اس دی می باشد. همچنین مسئولیت میانجی گری در اختلافات، و تصمیم گیری نهایی در موارد اختلاف بین افراد و تیم های مشارکت کننده در پروژه را دارند. تیم مرکزی همچنین مسئول انتخاب افراد برای تیم های دیگر در ارتباط با طراحی و نگهداری مداوم فری بی اس دی مانند مسئولان امنیت نرم افزاری، تیم Release engineering و مدیران پورت ها می باشد. در نهایت تیم مرکزی به افراد نامزد کمیتر بودن ورای می دهد. در مواردی مثل نقض قوانین امور داخلی پروژه، اعضای تیم مرکزی در مورد تحریم ها تصمیم گیری می کنند. تیم مرکزی فری بی اس دی هم ارز با ساختار مشابهی در پروژه نت بی اس دی با نام گروه مرکزی می باشد.

دبیان گنو/کی فری بی اس دی

دبیان گنو/کی فری بی اس دی (به انگلیسی: Debian GNU/kFreeBSD) نام سیستم عاملی است که توسط پروژه دبیان منتشر می شود. این سیستم عامل از هسته سیستم عامل فری بی اس دی به همراه برنامه های فضای کاربری پروژه گنو استفاده می کند. اکثریت نرم افزارهای موجود در دبیان گنو/کی فری بی اس دی از همان منابع دبیان گنو/لینوکس ساخته می شوند. حرف k در kFreeBSD مخفف کلمه kernel به معنی هسته است و اشاره به این دارد که تنها هسته سیستم عامل فری بی اس دی مورد استفاده قرار گرفته است. پروژه دبیان دو پورت مختلف از این سیستم عامل را نگه داری می کند: یکی برای معماری i386 و دیگری برای معماری amd64.
توسعه دهندگان پروژه دبیان بیان داشته اند که اواس اس، پی اف، زندان ها، ان دی آی اس، زی اف اس و مدیریت مرکزی پروانه های کد منبع از جمله دلایل علاقه نشان دادن به فری بی اس دی هستند.

دراگون فلای بی اس دی

دراگون فلای بی اس دی (به انگلیسی: DragonFly BSD) یک سیستم عامل آزاد و شبه یونیکس است که از فری بی اس دی ۴٫۸ منشعب شده است. بنیان گذار این پروژه، متیو دیلون است که یک توسعه دهندهٔ آمیگا در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ و همچنین یکی از توسعه دهندگان فری بی اس دی طی سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳ بود. او کار بر روی دراگون فلای بی اس دی را در ژوئن ۲۰۰۳ آغاز کرد و خبر آغاز بکار این پروژه را در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۳ در لیست پستی فری بی اس دی اعلام کرد. دراگون فلای در زبان انگلیسی به معنای سنجاقک است.
دیلون به این دلیل پروژه دراگون فلای بی اس دی را آغاز کرد که باور داشت روش ها و تکنیک هایی که در فری بی اس دی نسخه ۵ برای پیاده سازی چند پردازشی متقارن و ریسه بندی انتخاب شده بود، باعث می شد تا عملکرد سیستم ضعیف شود و نگهداری از کدهای منبع آن سخت شود. او قصد داشت این مشکلات را در فری بی اس دی اصلاح کند اما به دلیل اختلاف نظر با دیگر توسعه دهندگان فری بی اس دی بر سر پیاده سازی این ایده ها، سرانجام دسترسی کامیت کردن به صورت مستقیم در درخت کد منبع فری بی اس دی، از او گرفته شد. با این وجود، پروژه های فری بی اس دی و دراگون فلای بی اس دی هنوز هم در زمینه هایی از جمله رفع باگ های نرم افزاری، بروزرسانی درایورها و دیگر موارد، با هم همکاری می کنند و در ارتباط هستند.
در حال حاضر، توسعهٔ دراگون فلای، که قرار بوده ادامه دهندهٔ راه سری ۴ فری بی اس دی باشد، فاصلهٔ زیادی با نسخه های حال حاضر فری بی اس دی گرفته است. یک پیاده سازی جدید از ریسه های کرنلی سبک وزن، یک سامانه مدیریت بسته/درخت پورت های سبک وزن، یک سیستم پیام رسانی کم حجم، و یک فایل سیستم مدرن با امکانات زیاد به نام HAMMER، از جمله فناوری هایی هستند که توسط پروژهٔ دراگون فلای معرفی شده اند. اهداف پروژهٔ دراگون فلای بی اس دی، عمدتاً با الهام گیری از سیستم عامل آمیگااواس تدوین شده اند.

زندان های فری بی اس دی

زندان های فری بی اس دی یک پیاده سازی از تکنولوژی مجازی سازی در سطح سیستم عامل برای سیستم عامل فری بی اس دی است. این تکنولوژی به کاربر اجازه می دهد که چندین سیستم عامل فری بی اس دی را به صورت همزمان و بر روی یک سیستم عامل فری بی اس دی اجرا کند. به سیستم عامل اصلی که بقیه سیستم عامل ها بر روی آن اجرا می شوند سیستم میزبان و به هر یک از سیستم عامل های مجازی سیستم مهمان گفته می شود. هر کدام از این مهمان ها به عنوان یک ماشین مجازی مجزا شناخته می شوند و دارای کاربران، فایل های پیکربندی، پروسه ها و … مختص به خود هستند. اما هسته سیستم عامل در بین تمام آنها مشترک است و تمام مهمان ها به صورت مشترک از هسته سیستم عامل میزبان استفاده می کنند. هر فرآیندی که در داخل یک زندان اجرا می شود، محدود به محیط همان زندان است و نمی تواند به منابع بیرون از آن محیط دسترسی داشته باشد. زندان های فری بی اس دی بیشتر برای اهداف امنیتی استفاده می شوند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *