معرفی net frame work. و مزایای آن

حال آنکه برای عملیات پیچیده تر امکانات  از پیش تعریف شده  وجود ندارد. در این حالت دو انتخاب برای برنامه نویس موجود است. انتخاب اول این است که خود دست به کار شده و با نوشتن توابع و کلاسهای مورد نیازش به هدف خود برسد. مزیت این کار  کنترل کامل برنامه نویس  بر روی قسمتهای مختلف برنامه خود است, اما ایراد بزرگ این انتخاب زمان بر بودن آن است. گاهی اوقات روزها و ساعت ها وقت لازم است تا یک برنامه نویس بتواند ابتدا توابع مورد نیاز خود را نوشته سپس از آنها در جای مناسب استفاده کند.

انتخاب دوم استفاده از فریم ورک ها می باشد. یک Framework با فراهم کردن امکانات پایه‌ای و گاها پیچیده به یک برنامه نویس کمک می کند تا وقت خود را صرف  قسمتهای اولیه و آماده سازی آن برای  توسعه نرم افزار مورد  نظر خود نماید.

مثلا  برای استفاده از امکانات Ajax و همینطور DOM در جاوااسکریپت لازم است هر بار مسیر طولانی فراخوانی المان ها و همینطور دستورات Ajax را طی کنیم در حالی که می توان با استفاده از Framework های آماده و پرکاربردی مانند jQuery, mooTools, Prototype و یا غیره علاوه بر قابلیتهایی که ذکر شد به راحتی بسیاری از قابلیتهای دیگر مانند انیمیشن را نیز اضافه نمود.

در تعریف دیگر می توان گفت که net framework  مجموعه ای از فایل های مورد نیاز سیستم عامل (شامل فایل های DLL و رجیستری و واسطه های استاندارد ارتباط برنامه ها بایکدیگر) است که برای اجرای برنامه های نوشته شده تحت دات نت ضروری میباشد (توجه: برای اجرای برنامه های تحت جاوا نیز نیاز به نصب JAVA virtual machine دارید). چون دات نت میخواهد از فلسفه سادگی “keep it simple” پشتیبانی کند بهمین دلیل، اساس کار نصب برنامه ها copyonly installation می باشد . یعنی دیگر نیازی به پکیج کردن برنامه ها توسط برنامه نویس و نصب توسط کاربر نیست . بلکه تمامی فایل های کتابخانه ای مورد نیاز را فریم ورک تامین می کند و برنامه ها با روش فقط کپی در ویندوز کار می کنند.

 Microsoft .net Framework در نسخه های مختلف عرضه می شود :
:
Microsoft .net Framework x.x Redistibutable این نگارش که نسبت به SDK حجم کمتری دارد  تنها شامل فایل های Runtime است.

 . Microsoft .net Framework x.x SDK این نگارش همانطور که از اسم آن مشخص است Software Development Kit   به همراه Runtime  برای .net است و شما به عنوان یک برنامه نویس به آن احتیاج دارید !
:
Microsoft .net CP (Compact Framework) x.x این نگارش مخصوص net Mobile Development است .

زبانهای مختلفی را می توانید در .netframework  برای توسعه برنامه های خود استفاده کنید مانند C#,Vbscript,Vb.net,C++. چرا که .netframework به زبان خاصی متکی نیست. همچنین از .netframework برای اجرای برنامه های کاربردی در پلتفرم های لینوکس و یونیکس نیز می توان استفاده کرد.

ظهور تعدادی کتابخانه در  NET Framework.به توسعه سریع تر ، راحت تر و ارزان تر  برنامه ی شما کمک می کند. .NET Framework های اخیر توانایی پشتیبانی بیش از ۲۰ نوع زبان برنامه نویسی را دارند.

توانایی   NET Framework. در پشتیانی از چند زبان مختلف به دلیل CLR قوی (یا موتور  Common language Runtime ) آن است. چرا که کدهای برنامه نویسی ابتدا توسط CLR کمپایل شده و به جای کدهای اصلی به MSIL تبدیل می شوند (Microsoft Intermediate Language) و در بازگشت کد اصلی برای اجرای برنامه ایجاد می گردد.

در حال حاضر ۴۰ زبان برنامه نویسی تحت تکنولوژی دات نت پشتیبانی می شوند. از جمله این زبان ها می توان C#.NET, VB.NET, J#.NET, C++.NET, F#.NET, Cobol.NET, Ada.NET و … را نام برد. زمانی که یک Source Code تحت تکنولوژی دات نت کامپایل می شود، فایل خروجی توسط یک زبان میانی تولید می شود که وابسته به هیچ ماشینی نیست. همانطور که در بالا گفته شد به این زبان میانی MSIL یا به اختصار (IL (Intermediate Language می گویند. زمانی که می خواهیم برنامه را بر روی یک ماشین اجرا نماییم، این زبان میانی تبدیل به کد ماشین محلی می شود و سپس اجرا می گردد. در واقع این روند باعث می شود تا برنامه های تولید شده تحت دات نت نسبت به سیستم عامل و سخت افزار مستقل باشند.

مزیت اصلی NET Framework. استفاده از CLR می باشد چرا که از سرویس های زمان اجرا،  مانند پردازش های حافظه ای، کامپوننت های امنیتی، ترکیب زبانهای مختلف و مدیریت رشته ها استفاده می کند. بنابراین از ساختار های مختلفی درNET Framework.می توانید استفاده کنید که برای ایجاد  برنامه های تحت وب در نظر گرفته شده اند.

مزایای استفاده از NET.

۱٫     یک چارچوب واحد و محیط مجتمع و یکپارچه را جهت تولید و اجرای نرم افزارها ایجاد می نماید.

۲٫     برنامه نویسان در یک پروژه نرم افزاری محدود به یک زبان برنامه نویسی خاص نمی باشند و می توانند از چندین زبان برنامه نویسی در یک پروژه استفاده کنند.

۳٫     برنامه های تولید شده تحت دات نت بدون بروز هیچ مشکلی بر روی کلیه سیستم عاملهای ویندوز قابل اجرا هستند.

۴٫     از آنجایی که از زمان طرح ایده تا روزهای پایانی پیاده سازی دات نت، شبکه و اینترنت به عنوان مهمترین فناوریهای روز دنیا در این پروژه مطرح بوده است، بنابراین دات نت بهترین ابزار را برای پیاده سازی برنامه های تحت اینترنت و شبکه در اختیار توسعه دهندگان سیستم های نرم افزاری قرار داده است. دات نت از هر لحاظ برای پیاده سازی برنامه های تحت شبکه و تولید وب سایت مفید و سودمند است.

۵٫     قابلیت برنامه نویسی در کلیه سطوح از قبیل ویندوز، وب و موبایل را به برنامه نویسان می دهد.

دو دسته بندی مختلف  از  NET Framework. وجود دارد که شامل کتابخانه کلاس  CLR و NET Framework. می شود.

CLR چیست :

CLR مسئول فراهم کردن محیط یا سرویس هایی با زمان اجرای مشترک است که همه ی برنامه های .Net بتوانند در آن اجرا شوند. همچنین امکانات CLR به هر توسعه دهنده ای امکان نوشتن برنامه های کاربردی بزرگ به همراه  ویژگی هایی مانندمدیریت Life-cycle ، String type naming ، dynamic binding را می دهد.

کتابخانه کلاس netframework.: این کلاس شامل توابعی از پیش تعریف شده است که برای توسعه دهندگان بسیار مفید می باشند. ۳ کامپوننت اصلی در کلاس کتابخانه شامل :· ASP.NET.   Windows Forms.  ADO.NET  می باشند.

توسط Net Framework. میزان  کدهای نوشته شده توسط شما کاهش یافته  و ویژگی هایی مانند Easy web setting ، easy deployment of applications  easy compilation procedures و easy Web configuration  آن را به پلتفرمی بی نظیر برای برنامه نویسان تبدیل کرده است . در سناریوی کلی توسعه دهنده می تواند بر روی کنترل های وب تمرکز کرده و با داشتن زمان کافی ، کنترلی موثر بر روی برنامه کاربردی خود داشته باشد.

ویژگی متمایز دیگر برای توسعه دهندگان وب سایت ، وجود کنترل های وب ، بلاک های کد server side و وب فرم ها بوده که آنها را در هر جایی از برنامه که فراخوانی شده باشند کمپایل می کند.

از آنجایی که کامپوننت های Net framework در ماشین شما کمپایل می شوند، نسخه ی کمپایل شده می تواند به آسانی در فلدر bin سیستم آپلود شود.فرآیند آپلود کردن در مقایسه با  پردازش های پیچیده برنامه ها در ASP بسیار آسان می باشد. در  Net framework. آپلود  کمپایل برنامه در فلدر bin سیستم عامل کافی بوده و نیازی به انجام فرآیند پیچیده ی ثبت کامپوننت های وب با سیستم عامل نیست.
با کمک
XML در فایل web.config می توانید تنظیماب وب را به راحتی انجام دهید و برنامه های .net  را با موفقیت اجرا نمایید.

برای انجام هر تغییری در کد xml کافی است فایلweb.config را ویرایش و تغییرات را بعد از ذخیره ی فایل مشاهده کنید.

یکی از فرآیندهای جالب در .net framework فرآیند caching است که در آن منابعی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند به حافظه لود می شوند.

سه نوع caching در net framework. وجود دارد که شامل  Output caching,data caching, fragment caching می باشد.

آخرین تغییرات در .NET :

MVC ابزاری است که مایکروسافت برای برنامه نویسان دات نت فراهم نموده است تا برنامه های خود را سریعتر و راحت تر توسط این ابزار پیاده سازی و اجرا نمایند. Visual Studio یا به اختصار VS یک محیط واحد و یکپارچه می باشد که تمامی زبانهای برنامه نویسی تحت دات نت را پشتیبانی می کند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *