پیج رنک چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

اما یکی از مهم ترین این فاکتورها پیج رنک (Page Rank) نام دارد که وبمسترها عموما آن را به پیج رنک گوگل (Google Page Rank) می شناسند، البته لااقل بر روی کاغذ این دو از هم متمایزند اما در عمل فرق چندانی ندارند چرا که در حال حاضر از شرکت گوگل می توان با عنوان غول جستجو در وب نام برد و بیشترین اهمیت را در ارجاع بازدیدکننده به صفحات وب دارد، از این رو در یادداشت پیش رو نگاهی خواهیم داشت به این موضوع و اهمیت آن در پیشرفت و موفقیت یک سایت یا وبلاگ و به این سوال که پیج رنک چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد پاسخ خواهیم داد.

در بیانی ساده پیج رنک (Page Rank) مفهومی است که جایگاه صفحات وب را به لحاظ ارزشی که موتورهای جستجو برای آنها قائل هستند مشخص می کند، در این سیستم با الگوریتم های پیچیده میزان نفوذ و قدرت یک صفحه وب بر اساس معیارهایی که عمدتا بر میزان لینک های ورودی ارجاعی تکیه دارد محاسبه و امتیازی برای آن صفحه در نظر گرفته می شود، نحوه امتیازدهی و میزان امتیاز در موتورهای جستجوی مختلف متفاوت است، به طور مثال موتور جستجوی گوگل امتیاز را عددی بین ۰ تا ۱۰ نمایش می دهد، هر چند این سیستم ابتدا توسط گوگل پایه گذاری و به کار گرفته شد اما امروزه بیشتر موتورهای جستجوی معروف کم و بیش از آن پشتیبانی می کنند.

نحوه محاسبه پیج رنک چگونه است؟

الگوریتم های نحوه محاسبه پیج رنک در موتورهای جستجوی مختلف مخفی و متفاوت است اما در کل محاسبه پیج رنک بر اساس ارزش لینک های ورودی ارجاعی از سایت یا وبلاگ مبداء انجام می شود، به فرض اگر صد صفحه با پیج رنک ۰ آدرس صفحه ما را لینک کنند شاید ارزش آن معادل دریافت یک لینک از یک صفحه با پیج رنک ۲ باشد، لذا تعداد صفحاتی که لینک می دهند به تنهایی مهم نیست (در کل هر چه این مقدار بیشتر باشد در نهایت بهتر است)، معیار اصلی پیج رنک فعلی آنها است که باعث افزایش رتبه آدرس ما می شود، به یاد داشته باشیم صفحاتی که به تعداد زیاد لینک خروجی می دهند به همان نسبت ارزش لینک هایشان کاهش می یابد، به فرض اگر سایتی پیج رنک ۶ داشته اما به تعداد زیادی صفحه دیگر لینک خروجی دهد ارزش ارجاع های آن برابر با سایت مشابه نیست که به طور مثال تنها به چند لینک بسنده کرده است (ارزش لینک های سایت اخیر خیلی بیشتر از سایت اولی است)، نکته دیگر اینکه ظاهرا الگوریتم های محاسبه پیج رنک به نحوی است که به فرض اگر سایتی از یکی از صفحات زیرمجوعه خود به صفحه ما لینک دهد، ارزش ارجاع بر اساس رنک همان صفحه زیرمجموعه محاسبه می شود نه رنک صفحه اصلی آن سایت، به فرض اگر رنک صفحه اصلی سایت فرضی test.com برابر ۵ و رنک صفحه links آن برابر ۲ باشد و این سایت در صفحه test.com/links به سایت ما ارجاع دهد، موتورهای جستجو رنک صفحه links را ملاک ارزش ارجاع می دانند نه رنک صفحه اصلی سایت مبداء را، اما این موضوع در خصوص سایت مقصد متفاوت است و تاثیر ارجاع علاوه بر صفحه ارجاع داده شده بر روی دامنه اصلی مبداء نیز موثر است، به فرض اگر ارجاع به صفحه mysite.com/news باشد تاثیر آن بر روی ارزش رنک هم شامل صفحه news می شود و هم شامل آدرس اصلی سایت ما یعنی mysite.com.

پیج رنک چقدر اهمیت دارد؟

اینکه پیج رنک چقدر اهمیت دارد موضوعی است که هنوز جای بحث و بررسی دارد، مدتها پیش که این سیستم توسط گوگل به کار گرفته شد اهمیت آن خیلی بیشتر از زمان حاضر بود به طوری که این عامل باعث به راه افتادن بازار سیاه بین صاحبان رنک بالا و مشتاقان کسب رنک بالاتر می شد، اما به مرور و در نبرد بین گوگل و این انحصارگرایان وب، الگوریتم های محاسبه پیج رنک به سوی هوشمندتر شدن پیش رفت و امروزه صرف دریافت لینک از یک سایت معتبر به خودی خود عامل تعیین کننده نیست و صرفا یکی از فاکتورهای موفقیت محسوب می شود، از طرفی صفحاتی که به طور غیر عادی افزایش لینک دریافتی دارند (که معمولا ناشی از خریداری شدن لینک ها یا استفاده از سیستم های لینک دهنده است) ممکن است از طرف گوگل شناسایی، تنبیه یا در نهایت از لیست جستجو حذف گردنند، لذا به نظر می رسد تلاش در جهت ایجاد محتوایی مناسب و در پیش گرفتن روش های جوانمردانه به جای روش های متقلبانه و بی ارزش، گزینه مناسب تری باشد.

چگونه از پیج رنک سایت یا وبلاگ خود مطلع شویم؟

بهترین توصیه ای که می شود در این خصوص کرد، استفاده از نوار ابزار (تولبار) گوگل است که به صورت پلاگین هایی بر روی مرورگرهای مختلف قابل نصب است، به طور مثال مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم امکانات خوبی در این خصوص در اختیارمان می گذارند که معمولا از قسمت اکستنش ها یا پلاگین ها قابل دریافت و نصب است، استفاده از ابزارهای وبلاگی نیز در صورتی که در بارگذاری صفحه خللی ایجاد نکنند و لینک های غیر استاندارد (پنهانی و تبلیغاتی) در خود نداشته باشند، می تواند انتخاب دوم باشد، لازم به یادآوری است سایت گوگل در سالیان اخیر بارها اقدام به غیرفعال سازی سرویس نمایش رنک صفحات مختلف به صورت عمومی نموده و با توجه به اطلاعیه این شرکت ممکن است این امکان در حال حاضر فعال نباشد، البته احتمالا این الگوریتم همچنان توسط گوگل به کار گرفته می شود و صرفا برای مقابله با بازار سیاه و سوء استفاده های احتمالی ترجیح بر این بوده که قابلیت نمایش عمومی را غیرفعال کند، لذا تلاش در جهت کسب لینک ورودی بیشتر و با ارزشتر همچنان یکی از فاکتورهای مثبت در سئو می باشد.

چگونه می توانیم پیج رنک سایت یا وبلاگمان را افزایش دهیم؟

هر چند پاسخ این سوال را به طور پراکنده در مطالب بالا گفته ایم، اما برای یادآوری باید بگوییم که افزایش پیج رنک در درجه اول به کسب اعتبار برای سایت یا وبلاگمان بستگی دارد که این موضوع خود برمی گردد به خدمات و محتوایی که در اختیار بازدیدکننده گان قرار می گیرد، علاوه بر این رعایت استانداردهای وب از جمله در کدنویسی، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و متاتگ ها نیز فاکتوری تعیین کننده است، در مجموع می توان گفت سخت کوشی در تهیه محتوای مفید و تلاش در جهت افزایش دانش وب می تواند در نهایت باعث افزایش رنک صفحات سایت یا وبلاگمان به صورت تدریجی شود، نکته آخر اینکه در حال حاضر گوگل رنک صفحات را به صورت متناوب و معمولا در بازه های چند ماهه به روزرسانی می کند که ممکن است این مدت زمان در آینده دستخوش تغییراتی گردد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *