مودم ۴ G

در این بخش راهنمای خرید مودم ۴G ارزان به همراه قیمت بهترین مودم ۴G ایرانسل ، رایتل و همراه اول برای استفاده از اینترنت فورجی سیم کارت‌های ۴G نسل چهار در دسترس شما می‌باشد. انواع مودم ۴G هواوی و مودم ۴G تی پی لینک و سایر برندهای معروف بازار در بالای همین صفحه در دسترس هستند. همچنین محصولات این بخش شامل انواع مودم ۴G با پورت LAN و مودم ۴G وای فای هم می‌باشند که به کاربرد هر کدام از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

مودم ۴G و دانگل ۴G | خرید مودم ۴G ارزان و بهترین مودم ۴G

مودم ۴G چیست برای استفاده از اینترنت ۴G سیم کارت‌های نسل چهارم

مودم ۴G چیست ؟ مودم فورجی دستگاهی الکترونیکی و دارای اسلات سیم کارت (درگاه یا شکاف برای نصب سیم کارت) است که قادر به دریافت اینترنت ۴G شبکه‌های تلفن همراه نسل چهارم با استفاده از سیم کارت‌های ۴G و اشتراک آن با سایر تجهیزات از قبیل موبایل، تبلت، لپ تاپ، پی سی، دوربین وای فای، دوربین وایرلس، دوربین بیسیم، تلویزیون‌های هوشمند، و غیره می‌باشد.

امروزه هر سه اپراتور کشور در حال ارایه اینترنت ۴G بر روی خطوط موبایل خود می‌باشند. برای استفاده از اینترنت ۴G ایرانسل باید از سیم کارت ۴جی ایرانسل و برای استفاده از اینترنت ۴٫۵G همراه اول باید از سیم کارت USIM همراه اول استفاده نمایید.

مودم ۴ایرانسل، مودم ۴G همراه اول و مودم ۴G رایتل از انواع مودم فورجی موجود در بازار هستند که توسط این اپراتورها به همراه طرح‌های ویژه و بسته‌های اینترنتی به مشترکین آنها ارایه می‌شوند. علاوه بر امکان خرید مودم ۴G ایرانسل و همراه اول از خود این اپراتورها (به همراه بسته‌های اینترنتی)، این تجهیزات در بازار هم موجود می‌باشند و امکان خریداری آنها بدون بسته اینترنتی هم وجود دارد.

مهمترین نکته در خرید محصولات این اپراتورها دانستن این موضوع است که مودم‌های آنها فقط سیم کارت خودشان را پشتیبانی می‌کنند و با وجود قفل نرم افزاری که در فریمور این دستگاه‌ها در نظر گرفته شده امکان پشتیبانی از سایر اپراتورها وجود ندارد. با این وجود برخی از روش‌های هک برای برداشتن قفل نرم افزاری این مودم‌ها وجود دارد که به هیچ وجه استفاده از این روش‌ها پیشنهاد نمی شود. به جای استفاده از این روش‌های غیر امن ، اگر قصد دارید از اپراتورهای مختلف استفاده کنید بهتر است به جای خرید مودم ۴G ایرانسل یا همراه اول یا رایتل ، یک مودم ۴G هواوی یا مودم ۴G تی پی لینک یا مدل‌های مشابه را خریداری کنید که از تمامی اپراتورهای پشتیبانی می‌کنند.

مزایای مودم ۴G در مقایسه با موبایل ۴G

استفاده از مودم ۴G به جای هات اسپات تلفن همراه، مانع از تخلیه ی سریع شارژ باتری موبایل شده و امنیت بیشتری را فراهم می‌کند که از هک شدن جلوگیری خواهد نمود.

همچنین از نظر آنتن دهی و سرعت، مودم‌های ۴G نسبت به هات اسپات تلفن همراه کارایی بهتری دارد.

علاوه بر آن با استفاده از مودم‌های ۴G می‌توان اینترنت را با تعداد دستگاه‌های بیشتری به اشتراک گذاشت.

کاربرد مودم‌های فورجی نسل چهار

استفاده سازمانی، تجاری و اداری

در مناطقی که خطوط تلفن ثابت وجود ندارد، استفاده از این تجهیزات به عنوان بستر اینترنت و همچنین بستر مکالمات تحت شبکه ادارات و سازمان‌ها و کارخانجات مقرون به صرفه ترین راهکار می‌باشد.

با ارزان‌تر شدن این تجهیزات و ارزان‌تر شدن بسته‌های اینترنت ۴G از یک سو ، و بالا رفتن سرعت اینترنت از سوی دیگر، این تجهیزات جایگزینی بسیار مناسبی برای خطوط ADSL و E1 ادارات و سازمان‌ها می‌باشند.

کاربردهای شخصی و اشتراکی خصوصی

امروزه اکثر گوشی‌های تلفن همراه مجهز به تکنولوژی Hotspot برای اشتراک گذاری اینترنت خود هستند.

از اینترنت اشتراکی میتوان توسط سایر گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای مجهز به کارت شبکه وایرلس، استفاده نمود. ولی، استفاده از هات اسپات خیلی سریع شارژ باتری موبایل را کاهش می‌دهد.

افراد نیاز دارند تا موبایل خود را همراه خود داشته باشند، و در صورت رفتن شخصی که اینترنت به اشتراک گذاشته، بقیه تجهیزات دسترسی به اینترنت نخواهند داشت.

انواع مودم ۴G از طول عمر شارژ دهی باتری بالاتری برخوردارند.

مودم‌ها و دانگل‌های ۴G از سرعت ارتباط و اتصال بالاتری به شبکه ۴G برخوردارند.

پهنای باند شبکه وایرلس و نرخ بیت شبکه شبکه وای فای آنها معمولا خیلی بالاتر از تلفن‌های هوشمند می‌باشد.

افراد و تجهیزات بیشتری می‌توانند به این مودم‌ها و دانگل‌ها متصل شوند.

برخی از این مودم‌ها از باتری‌های قدرتمندی برای استفاده به عنوان پاور بانک برخوردارند.

از نظر تنظیمات شبکه بی سیم موبایل و شبکه وای فای هات اسپات محلی، مودم‌ها و دانگل‌ها از قابلیت‌ها و امکانات خیلی بیشتری نسبت به تلفن‌های هوشمند برخوردارند.

تمامی این برتری‌ها و مزایا، در کنار بسیاری از امکانات دیگر، انواع دانگل‌ها و مودم‌های ۴G را به محصولاتی بسیار جذاب برای هر شخص و سازمانی تبدیل نموده‌اند.

دانگل ۴G چیست – تفاوت دانگل ۴G با مودم ۴G

دانگل ۴G چیست ؟ دانگل فورجی همانند مودم فورجی یک از انواع مودم سیم کارت خور است که قادر به استفاده از سیم کارت‌های نسل چهارم برای دریافت و اشتراک اینترنت نسل چهارم می‌باشد.

دانگل ۴G یک مودم USB یا دانگل سیم کارت خور است که انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق اتصال به شارژر یو اس بی یا پورت یو اس بی لپ تاپ یا PC فراهم می‌کند.

ولی، مودم‌های ۴G همگی دارای باتری شارژی داخلی هستند و برق شان را از باتری خود فراهم میکنند، هر چند که می‌توان از آنها در حالت متصل به شارژر یا پاور بانک هم استفاده نمود.

در این بین تنها مودم‌های ۴G رومیزی هستند که دارای باتری داخلی نیستند و با اتصال مستقیم به برق شهری قابل استفاده می‌باشند. ولی این نوع از مودم سیم کارتی از دسته مودم همراه یا مودم جیبی قابل حمل نیستند و تنها در منازل و ادارات کاربرد دارند. در صورتیکه دانگل‌های ۴G و مودم‌های ۴G دارای باتری داخلی کوچک هستند و به صورت یک مودم پرتابل قابل حمل بوده و در هر جایی قابل استفاده می‌باشند.

دیگر تفاوت دانگل ۴G با مودم ۴G در نحوه اشتراک اینترنت با سایر دستگاه‌ها می‌باشد.

مودم‌های فورجی از طریق وای فای اینترنت خود را به اشتراک می‌گذارند و از دسته مودم وای فای می‌باشند. در حالیکه دانگل‌های فورجی اکثرا دارای قابلیت وای فای نیستند و تنها از طریق پورت USB اینترنت خود را با لپ تاپ یا کامپیوتری که به آن متصل هستند به اشتراک می‌گذارند.

البته چند مدل مودم ۴G با پورت LAN هم موجود هست که علاوه برای وای فای از طریق پورت لن هم اینترنت خود را به اشتراک می‌گذارند. کاربرد مودم‌های ۴G دارای پورت LAN بیشتر برای انتقال تصویر دوربین مداربسته می‌باشد، زیرا دوربین‌های نظارتی معمولی از طریق دستگاه DVR یا دستگاه NVR قابلیت انتقال تصویر دوربین مدار بسته را دارند و اکثر این دستگاه‌ها قابلیت وای فای ندارند و فقط دارای پورت LAN برای اتصال به تجهیزات شبکه یا اینترنت هستند. البته انواع دوربین وای فای و دوربین وایرلس هم در بازار موجود است که به صورت دوربین مداربسته رم خور هستند و نیازی به دستگاه ضبط دوربین مداربسته ندارند و قادر به اتصال به وای فای مودم‌های ۴G هستند. در این بین انواع دوربین مداربسته سیم کارت خور هم هستند که نیاز به هیچگونه مودم بیرونی برای اتصال به اینترنت ندارند.

طریقه استفاده از دانگل‌های ۴G

این دستگاه‌ها از ظاهری شبیه فلش مموری برخوردارند و با اتصال به پورت یو اس بی لپ تاپ یا کامپیوتر قادر به دریافت اینترنت ۴G از خط موبایل سیم کارت داخل دستگاه می‌باشند.

دانگل‌های ۴G پس از دریافت اینترنت نسل چهارم خطوط موبایل رایتل یا ایرانسل یا همراه اول ، با استفاده از سیستم نرم افزاری خود که بر روی لپ تاپ نصب شده است، اینترنت ۴ایرانسل (با استفاده از سیم کارت ۴ جی ایرانسل)، اینترنت ۴رایتل (با استفاده از سیم کارت‌های دیتا و غیر دیتای رایتل) یا اینترنت ۴٫۵G (با استفاده از سیم کارت‌های USIM نسل چهارم همراه اول) ، را با لپ تاپ یا کامپیوتر به اشتراک می‌گذارند.

بنابراین برای استفاده از این دستگاه‌ها باید ابتدا نرم افزار داخل سی دی همراه دستگاه یا فایل نصبی داخل حافظه دستگاه را بر روی ویندوز سیستم خودتان نصب کنید.

پس از نصب نرم افزار اتصال به شبکه ۴G برقرار شده و قادر به استفاده از اینترنت ۴جی خواهید بود.

سیم کارت ۴G و اینترنت ۴G

آخرین استاندارد و تکنولوژی ارتباط اینترنتی از طریق خطوط تلفن همراه نسل چهارم شبکه‌های تلفن همراه می‌باشد که به اینترنت ۴G یا اینترنت نسل چهارم معروف است.

برای اتصال به شبکه‌های نسل چهارم و استفاده از اینترنت فورجی نیاز به سیم کارت ۴G است.

خوشبختانه سیم کارت ‌های ۴G در ایران توسط اپراتورهای داخلی ارائه می‌شوند و امکان دسترسی به اینترنت نسل چهارم ۴G را در هر زمان و مکانی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

برای استفاده از سیم کارت ۴G می‌توانید مستقیما از تبلت یا موبایل ۴G استفاده کنید و یا با استفاده از مودم یا دانگل ۴G اینترنت را در بین چندین دستگاه به اشتراک بگذارید.

در ادامه به تاریخچه و مشخصات فنی شبکه‌های نسل چهارم تلفن همراه میپردازیم.

اینترنت ۴G چیست – نسل چهارم شبکه‌های مخابراتی تلفن همراه

۴G مخفف Fourth Generation به معنی نسل چهارم می‌باشد. از اصطلاح ۴G برای تکنولوژی‌های مخابراتی وایرلس موبایل استفاده می‌شود. تکنولوژی ۴G به نسل چهارم شبکه‌های مخابراتی تلفن همراه اشاره دارد. تکنولوژی ۴G استاندارد بین المللی ارتباطات مخابراتی است.

بر اساس استاندارد بین المللی، شبکه‌های ارتباطی ۴G برای شرایط پر تحرک (قطارها و ماشین ها) سرعت انتقال داده تا ۱۰۰ مگا بیت در ثانیه و در وضعیت شهری (کاربرهای بدون حرکت و یا با سرعت حرکت پائین) سرعت انتقال داده تا یک گیگابیت در ثانیه باید داشته باشند.

امروزه سرویس‌های ۴G ارائه شده توسط شبکه‌های مخابراتی از سرعت‌های بسیار پائین‌تری نسبت به نرخ بیت ذکر شده در استاندارد ۴G برخوردارند. با این وجود، با نرخ انتقال داده امروزی، باز هم، ارائه بسیاری از خدمات از جمله مکالمه تحت شبکه (ویپ VoIP)، اینترنت پرسرعت موبایل، تماس‌های تصویری، تلویزیون‌های HD موبایلی و تلویزیون‌های سه بعدی شبکه‌های همراه، ویدیو کنفرانس و بازی‌های اینترنتی و تحت شبکه اچ دی و سه بعدی توسط اپراتورها و سایر شرکت‌ها بر روی خطوط ۴G مخابراتی امکان پذیر شده است.

تاریخچه اینترنت نسل چهارم

پیش از پیشرفت در نسل‌های اینترنت و ورود مودم‌های ۴G به بازار، اینترنت خانگی با سرعت و خدمات بسیار پایینی در اختیار کاربران قرار می‌گرفت.

همزمان با پیشرفت در اینترنت خانگی، اینترنت همراه نیز توسط اپراتورها ارائه شکل گرفت.

نسل اول اینترنت همراه که بر اساس سیستم آنالوگ عمل می‌کرد در سال ۱۹۸۲ ارائه شد، اما پس از آن نسل دوم اینترنت با توانایی مکالمه، پیام کوتاه و تبادل دیتاهایی مانند MMS شکل گرفت.

تقریبا ده سال پس از آن نسل سوم اینترنت همراه، برای بهبود سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی، شکل گرفت و سرعت تبادل اطلاعات در آن نسبت به نسل‌های قبل افزایش یافته و امکان بازدید از صفحات وب در آن فراهم شد.

هرچند نسل سوم اینترنت نسبت به نسل دو، سرعت و کیفیت بهتری داشت اما هنوز رضایت بخش نبود، به همین دلیل نسل چهارم که پهنای باند بیشتری را شامل می‌شد، ده سال پس از نسل سوم در قالب فناوری‌های وایمکس و TD-LTE ارائه شد.

شبکه ۴G برای اولین بار در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ با دو استاندارد تجاری سازی شده‌ی وایمکس و نسخه اولیه استاندارد LTE در دو کشور کره و نروژ به صورت تجاری به بازار ارائه گردید.

در آغاز تنها مودم‌های وایرلس یو اس بی (Wireless USB Modems) قابلیت اتصال به شبکه‌های ۴G را داشتند.

با ورود گوشی‌های موبایل هوشمند وایمکسی طی سال ۲۰۱۰ و موبایل‌های هوشمند با شبکه ارتباطی LTE طی در سال ۲۰۱۱ امکان استفاده از این شبکه‌های مخابراتی در تلفن‌های موبایل نیز به وجود آمد.

باید توجه داشت که همچنان دو استاندارد وایمکس و LTE در کشورها و قاره‌های مختلف استفاده می‌شوند.

موبایل‌های تولید شده مخصوص مناطق جغرافیایی خاص ممکن است با شبکه‌های مخابراتی منطقه یا کشورهای دیگر سازگار نباشند.

استاندارد ۴G مورد استفاده در شبکه‌های مخابراتی ایران و بسیاری از کشورهای اروپائی و آمریکایی، از نوع ۴G LTE می‌باشد.

فرکانس رادیویی شبکه‌های نسل چهار

شبکه تلفن همراه ۴G از چندین فرکانس استفاده می‌کند که عبارتند از:

۷۰۰ مگاهرتز (باند ۲۸ – Telstra / Optus)

۸۵۰ مگاهرتز (باند ۵ – Vodafone)

۹۰۰ مگاهرتز (باند ۸ – Telstra)

۱۸۰۰ مگاهرتز (باند ۳ – Telstra / Optus / Vodafone)

۲۱۰۰ مگاهرتز (باند ۱ – مورد استفاده در تعداد کمی از سیستم‌های اپراتور Telstra و Optus – Tasmania و Vodafone)

۲۳۰۰ مگاهرتز (باند ۴۰ – Optus [طیف بی سیم رنگی])

۲۶۰۰ مگاهرتز (باند ۷ – Telstra / Optus)

فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز در حال حاضر به عنوان یک شبکه ۳G توسط Telstra و به عنوان یک شبکه ۴G توسط Vodafone در استرالیا استفاده می‌شود.

انواع مودم ۴G

مودم‌های ۴G را می‌توان در سه دسته قرار داد.

مودم‌های ۴G با باتری داخلی که قابل حمل بوده و طرفداران زیادی را دارند. باتری این مودم‌ها طول عمر زیادی دارند و به عنوان مودم‌های ۴G همراه از محبوبیت زیادی برخوردارند.

دسته‌ی دوم از مودم‌های ۴G، خانگی (داخلی) هستند که قابلیت حمل شدن نداشته و در مکان‌های ثابتی مانند خانه یا اداره استفاده می‌شوند.

دسته‍‌ی سوم نیز مودم‌های ۴G دانگل هستند، که با استفاده از پورت USB به کامپیوتر و لپ تاپ متصل می‌شوند.

نمونه‌های انواع مودم ۴G

مودم ۴G داخلی

مودم فورجی TF-i60 به همراه یک سیم کارت نسل ۴ توسط ایرانسل به فروش می‌رسد. این مودم داخلی بوده و قابل استفاده در منزل و شرکت است، که قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های ۲G/3G/4G/4.5G/TD-LTE را دارد و همچنین ۳۰ کاربر می‌توانند به طور همزمان به آن متصل شوند. این مودم از طریق آداپتور به برق متصل می‌شود. و چیپست آن توسط شرکت هوآوی ساخته شده است.

مودم ۴G همراه

مودم فورجی FD-M60 به همراه یک سیم کارت نسل ۴ و ۱۵ گیگابایت اینترنت هدیه (۳۱ روزه) به مشترکین ارائه می‌شود. سرعت این مودم برای دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه است. این مودم قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های ۲G, 3G, 4G, 4.5G را دارد. دارای باتری داخلی با ظرفیت (۳۰۰۰mAh) است. چیپست آن ساخت هوآوی است و ۱۶ کاربر به طور همزمان می‌توانند به آن متصل شوند.

برخی از قابلیت‌های ممکن در انواع مودم ۴G و دانگل ۴G

مجهز بودن برخی از این مودم‌ها به پورت LAN (پورت لن) برای اتصال شبکه سیمی با استفاده از کابل CAT5 و CAT6 .

پشتیبانی از کارت حافظه و استفاده از این تجهیزات به عنوان حافظه فلش USB و یا به عنوان حافظه اشتراکی موبایل.

قابلیت استفاده به عنوان پاور بانک در مدل‌های پاور بانکی مجهز به باتری‌های بزرگ و قدرتمند.

مجهز بودن به باتری با توان بالا و مدت زمان شارژ دهی زیاد در اکثر مدل‌های مودم ۴G .

قابلیت اشتراک گذاری اینترنت وایرلس بین تعداد تجهیزات زیاد (معمولا تا ۱۰ سیستم و بیشتر).

سرعت انتقال داده بالا بر روی شبکه وای فای (تا ۱۵۰Mbps و بالاتر).

مجهز بودن به صفحه نمایش رنگی در برخی از مدل‌ها.

اندازه و ابعاد کوچک در انواع مودم ۴G جیبی و مودم ۴G همراه.

قدرت بالا در مدل‌های رومیزی نسبتا بزرگتر.

قابلیت ارسال و دریافت پیامک.

و بسیاری از امکانات دیگر که در مدل‌ها و مارک‌های مختلف وجود دارند.

برندها، مارک‌ها و مدل‌های تجهیزات ۴G

در این بخش لیستی از بهترین مودم ۴G آورده شده است.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *