راه کارهایی برای حل مشکلات وای فای

باند فرکانس: وای فای از دو باند فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز استفاده می کند. بسیاری از دستگاه ها مانند موبایل های جدید و لپ تاپ ها می توانند از هر دو باند استفاده نمایند که به آن ها به اصطلاح دو بانده می گویند.

کانال‌ها: تقسیم باند های فرکانس به دوسته صورت می گیرد. در آمریکا ۱۱ کانال برای باند ۲٫۴ گیگاهرتز وجود دارد که هم پوشانی هم وجود دارد. برای باند ۵ گیگاهرتزی تعداد بیشتری کانال وجود دارد که عموم این کانال ها هم پوشانی ندارند و در محدوده وسیع تری از ۳۶ تا ۱۶۵ را در بر می گیرد.

حال به سراغ مشکلاتی می رویم که ممکن است هر کدام از ما با آن مواجه شویم !

شبکه در دسترس است اما شما مشاهده نمی کنید

خیلی از مواقع پیش می آید که وای فای دستگاه را خودتان غیرفعال کرده اید و متوجه نشدید که به همین علت علامت وای فای را در دستگاه خود مشاهده نمی کنید. در برخی از لپ تاپ های ویندوزی و دیگر دستگاه ها دکمه هایی وجود دارد که به راحتی می توانید با زدن آن وای فای سیستم خود را فعال یا غیر فعال نمایید.

در بسیاری از دستگاه ها مانند موبایل یا تبلت ها با زدن دکمه حالت پرواز Airplane Mode خیلی راحت می توانید امواج بلوتوث و وای فای خود را سریعا غیرفعال کنید.

خیلی مواقع پیش می آید که شما به وای فای دسترسی خوبی دارید اما در چند لحظه بعد خیر.شما با کمی جابه جایی می توانید مجددا به وای فای متصل شوید.این مشکل به دلیل این است که سینگال ها از دیوارها عبور می کند و می تواند توسط آدم ها و مواد و وسایل جذب شود.

اگر خیلی حرفه ای هستید می توانید باند فرکانس را بررسی کنید. فرکانسی که رایج تر است ۲٫۴گیگاهرتز می باشد که بیشتر وسایل از این باند بهره می گیرند. در عین حال به دلیل برد بیشتری که این فرکانس دارد راحت تر از وسایل و دیوار عبور می کند اما فرکانس ۵ گیگاهرتزی سرعت بیشتر و برد کمتری دارد. البته دقت کنید که اگر مودم شما ۵گیگاهرتزی است، باید تقویت تقویت کننده، گوشی و لپ تاپ شما هم این فرکانس را پشتیبانی کند تا بتوانید از نهایت سرعت استفاده کنید.همچنین برخی دستگاه ها هم هستند که میتوانند همزمان از هر دو باند استفاده کنند که به اصطلاح دوبانده هستند.

مسدود بودن شبکه؛ وقتی بر روی دستگاهتان شبکه ای مشاهده نمی کنید به این معنی است که آن شبکه مسدود شده است. خیلی از مواقع برای جلوگیری از هک شدن وای فای از روش مسدود کردن یا مخفی کردن نام وای فای استفاده می شود که روش امنیتی خیلی معتبری نیست ولی می تواند تا حدودی از دزدیده شدن وای فای شما جلوگیری کند.اگر نام یک شبکه وای فای مخفی باشد شما برای اتصال به آن می بایست به صورت دستی نام کامل ESSID و رمز را وارد کنید تا بتوانید وصل شوید.

وای فای وصل است اما اینترنت صفحه ای باز نمی کند No Internet Access

وقتی شما از طریق یک تکنولوژی رادیویی مانند وای فای به اینترنت وصل می شوید و سیگنال قوی هم دارید اما امکان دارند که نتوانید از اینترنت بهره مند شوید.برای رفع این مشکل، الوین قدمی که باید بردارید، می بایست از درست بودن تنظیمات شبکه خود اطمینان خاصل کنید.اگر مشکلی در ارسال آدرس از طرف شبکه های محلی به دستگاهتان می آید، دستشگاه شما یک آدرس به خودش اختصاص می دهد که در این صورت نمی توان داده ها را مسیریابی و رد و بدل کرد.

در اکثر سیستم‌‌ عامل ‌ها در صورت بروز مشکل اینترنت با علائمی مثل یک علامت تعجب زرد رنگ روی آنتن وای‌ فای مواجهه خواهید شد. در این صورت سراغ تنظیمات زیر بروید :

در اندروید: Settings > About Phone > Status

در آی‌او‌اس: Settings > Wi-Fi و کلید روی گزینه i

در ویندوز: Settings > Network & Internet و سپس Wi-Fi adapter را انتخاب کنید.

در مک ‌اواس‌ (macOS): پنجره‌ی Network system preference را باز کنید، Wi-Fi adapter را انتخاب کنید، روی گزینه Advanced کلیک کنید و در نهایت روی تب TCP/IP کلیک کنید.

اگر آدرس IP دستگاه شما برای IPv4 با ۱۶۹٫۲۵۴ شروع می‌شود، این یک آدرس APIPA است؛ یعنی سیستم عاملتان نمی‌تواند از طریق DHCP به‌صورت اتوماتیک IP بگیرد.

قبل از این که به تنظیمات وای فای خود دست بزنید، تنظیمات فایروال Firewall خود را چک کنید. برخی از فایروال ها از ردو بدل کردن ترافیک و همچنین اتصال به شبکه های جدید جلوگیری می کنند. البته در بسیاری از موارد از شما برای دریافت شبکه های جدید تایید یا عدم تایید گرفته می شود.اما امکان هم دارد بدون دریافت تایید از شما شبکه را مسدود کند.

اگر همه راه ها را بررسی کردید و باز هم مشکل برطرف نشد و اطمینان پیدا کردید که مشکل از شبکه شما است، عصبانی نشوید و با تماس با واحد پشتیبانی شرکت پیشگامان درخواست کنید تا کمکتان نمایند.

آدرس IP معتبر می باشد اما صفحه ای باز نمی شود

خیلی مواقع شما در یک مکان عمومی مانند سالن کنفرانس،فرودگاه،سینما یا هر جای دیگری، از هات اسپات استفاده می کنید. وقتی علامت وای فای شما روشن باشد بر روی صفحه مرورگر شما با یک پورتال یا یک صفحه ورود مواجهه خواهید شد.شما برای وصل شدن به اینترنت می بایست یک سری اطلاعات را وارد نمایید تا دسترسی شما به شبکه هات اسپات وصل شود.

تا وقتی که شما علامت وای فای خود را خاموش نکرده باشید و در محل مورد نظر باشید با هر بار استفاده از دستگاه خود به دلیل جستجوی سامانه دامنه DNS به نفع خود استفاده می کند و در نتیجه شما را مجددا به پورتال هدایت می کند.در صورتی که شما اطلاعات ورود را زده باشید یک کلمه Done به شما نشان می دهد که می توان روی آن کلیک کرد.

در بعضی مواقع هم ممکن است به دلیل آنکه پورتال هات اسپات مورد نظر، خیلی حرفه ای نباشد و یا در اثر فایروال یا دیگر نرم افزارها امکان اجازه این تغییر آدرس را نمی دهد و در نتیجه صفحه پورتال را به شما نشان نمی دهد. به همین علت شما می توانید با باز کردن مرورگر و بارگیری صفحه ای مانند cnn.com ببینید که چه اتفاقی می افتد. به بخش Location مرورگرتان بروید و ببینید آیا دامنه یا آدرس IP تغییر می کند یا نه. این احتمال وجود دارد که برنامه ای در سیستم شما هست که برایتد بلاک کردن را تکمیل می کند.

اینترنت‌ شما قطعی و وصلی زیاد دارد

چهار علت اصلی قطعی و وصلی اینترنت شما : اتصالات نامنظم پهنای باند، فاصله از ایستگاه پایه، انتخاب ایستگاه اشتباه و شبکه‌ی محلی پرترافیک.

برود باند (Broadband): در برودباند میتوان به طور همزمان چندین سیگنال مختلف را روی رسانه ارسال کرد که هر کدام از سیگنال ها دارای پهنای باند مخصی است. بررسی این مورد برای کاربرانی که حرفه ای نیستند کمی سخت است. شما باید یک کابل اترنت به روتر وصل کنید و از طریق یک نرم افزار تست پهنای باند استافده کنید.

هر چه فاصله شما به شبکه وای فای نزدیک تر باشد قطعی اینترنت شما کاهش پیدا می کند. اما اگر ندانید که ایستگاه وای فای دقیقا در کجا واقع شده است مفهوم عبارت نزدیک تر کمی سخت می شود. به علت انعکاس سیگنال و همچنین جذب آن توسط دیوار،وسایل و حتی انسان ها، همیشه برایمان قابل درک نخواهد بود که ایستگاه هایمان را کجا قرار دهیم تا پوشش بهتری دهد.شما می توانید با برنامه NetSpot با ایجاد یک نقشه، ناحیه پوششی وای فایتان را بررسی کنید.

ایستگاه پایه اشتباه: ایستگاه پایه هر نودی که قابلیت وای فای دارد مثل روتر با همان تنظیمات امنیتی که به شما امکان گردش در اسنترنت می دهد،چه روی یک برج بلند و چه در یکی از اتاق های خانه شما. همه دستگاه ها مانند موبایل یا تبلت هیچگاه نمی توانند انتخاب درستی در مورد قوی ترین سیگنال موجود را داشته باشند. برای مثال محل هایی وجود دارد که به خاطر دیوارهای قطور باید چند ایستگاه داشته باشید.در صورتی که امکان دارد ایستگاه دیگری که در محل شما باشد نیز قوی تر باشد.

شبکه‌ های محلی شلوغ: خارج از شبکه‌ های توری می‌توانید به یک روتر وصل شوید و در هر باند حالت تعیین خودکار کانال را عوض و خودتان یک کانال را انتخاب کنید. راز کوچکی که در مورد وای‌فای وجود دارد این است که درحالی‌که سطوح سیگنال در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای تمام کانال‌ها تنها یک ماکسیمم دارد، اما فرکانس ۵ گیگاهرتز به سه بخش بزرگ تقسیم می‌شود و تا سال ۲۰۱۴ هرکدام از آن‌ها ماکسیمم‌های مختلفی داشتند.

پایین‌ترین رنج کانال (۳۶،۴۰،۴۴،۴۸) نمی‌توانند در میزان بیشتر از پنج درصد از ماکسیمم بالاترین رنج کانال (۱۴۹،۱۵۳،۱۵۷،۱۶۱) کار کند. چنانچه ابزاری دارید که برای اعلام قوانین جدید بازبینی نشده بود (ابزاری که اکثریت قریب به اتفاق، ایستگاه‌های پایه‌ای با عمر حداقل دو سال هستند)، اگر باند ۵ گیگاهرتز را در کانال ۱۴۹ تنظیم کنید مشکل حل می‌شود یا با استفاده از ابزارهایی چون WiFi Explorer می‌توانید بفهمید چه وسایلی دور و برتان در حال استفاده‌اند.

به اینترنت وصل نمی شوید اما پسوورد صحیح است

خیلی از مواقع پیش می آید که شما برای ورود به یک شبکه وای فای نیاز به نام کاربری و کلمه عبور دارید و اطلاعات را اشتباه هم وارد نمی کنید اما باز هم نمی توانید به شبکه وای فای وصل شوید . حال چگونه مشکل را بطرف کنیم ؟

اطلاعات ورود به حروف کوچک و بزرگ،فاصله ها و تمامی کاراکترها حساس می باشد. پس حتما اطمینان داشته باشید که کلمه عبور را درست وارد کرده اید.

در بعضی مواقع انتخاب دارد به دلیل شبیه بودن اسامی شبکه، نام شبکه را درست انتخاب نکرده باشید. پس حتما در انتخاب نام شبکه دقت کنید.

در بعضی از مواقع هم امکان دارد که مشکل از فرم ور یا سخت افزار روتر باشد که باعث می شود شبکه به خوبی کار نکند. حتی در زمانی که پسورد را درست وارد کرده باشید. در این مواقع حتما نیاز به یک مختصص حرفه ای دارید.

دستگاه هربار به همان شبکه اشتباه وصل می‌شود

اکثر سیستم عامل ها از شبکه هایی که به آن ها وصل شده اید حتی برای یک بار لیستی نگهداری می کند.برای مثال اگر شما با یک موبایل به شبکه ای متصل شوید می توانید با دیگر دستگاه های خودتان نیز به راحتی به آن شبکه وصل شوید.حال شما می خواهید که این لیست را پاک کنید،چاره چیست ؟ راه حلش این است که شما باید در تمام دستگاه هایتان جداگانه این شبکه را حذف نمایید.

برای مدیریت شبکه‌ها کافی است این مراحل را دنبال کنید:

در اندروید: Settings> Wi-Fi، دکمه Customize را بزنید و سپس Saved Network را انتخاب کنید.

در iOS: در Settings> Wi-Fi می‌توانید شبکه‌هایی را که به آن‌ها متصل شده‌اید کاملا پاک کنید.

در ویندوز: روی آیکون Network کلیک کنید، Manage Wi-Fi Settings و سپس Manage Known Networks را انتخاب کنید.

اداپتور وای‌فایتان ممکن است عمر خود را کرده باشد. مهم نیست که از چه دستگاهی استفاده می‌کنید؛ قبل از این که تسلیم شوید سیستم‌عاملتان را مجددا نصب کنید تا ببینید مشکل از کجا بوده است!

گاهی اوقات اگر وسایلی مثل موبایل و تبلت مشکل دسترسی به اینترنت دارند، ممکن است دیگر قابل تعمیر نباشند و عمر خود را کرده باشند. پس بهتر است به‌جای تعمیر، تعویضشان کنید!

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *