نرم افزار ام. آر. پی

آن گاه به توضیح درباره ساختار، کاربرد و پیشینه روش می پردازد. درخلال این توضیح، ضمن اشاره به پروژه ها، رساله ها و پایان نامه هایی که با روش مذکور اجرا شده اند، در هر مورد، از مثال های مرتبط استفاده می کند. در انتها،ه گزارش خبرنگار لیزنا، نشست مذکور رأس ساعت ۱۷:۱۰ با معرفی دکتر مهدی محسنیان راد، دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) توسط آقای دکتر ساعی آغاز گردید.

دکتر مهدی محسنیان راد، دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، با بیان مقدمه ای سخنرانی خود را آغاز کرد: “طی نیمه دوم قرن بیستم، دو جریان روش‌شناختی، کم ‌و بیش به موازات یکدیگر، البته یکی با شتاب و دیگری با سرعتی کندتر، دو پارادایم حاکم بر فضای تحقیقات علوم اجتماعی در غرب را تشکیل می‌دادند. پاردایم‌هایی که چارلز تدیل(Charles Teddies) آنها را سنت‌های کمّی و کیفی نامیده است. “

وی در ادامه گفت: “در ایران، استفاده از کامپیوترها برای تحقیقات علوم اجتماعی، پیش از انقلاب اسلامی آغاز شد. از پیشگامان این حرکت مرکز تحقیقات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی بود. پس از انقلاب و با انحلال دانشکده مذکور، این حرکت متوقف شد. همزمان با ورود نخستین کامپیوترهای شخصی به ایران، از سال ۱۳۶۴، طراحی نرم افزاری برای اجرای تحقیقات کمی، به صورت تصمیمی شخصی و کاملاً نا وابسته به سازمان های تحقیقاتی یا دانشگاهی آغاز شد. “

عضو ارشد انستیتو بین المللی ارتباط شناسی (ICI) اظهار داشت: “هنگامی که در سال ۱۳۶۴ اولین گام برای ساخت نرم افزار ام.آر.پی برداشته می شد. هنوز نرم افزار SPSS به ایران نیامده و الگویی در اختیار نبود. بنابراین در طراحی نرم افزار، تحت تأثیر یک ایده اولیه، از آنچه زیر میکروسکوپ، از بافت ها و سلول ها دیده می شد ایده گرفته شد.”

وی افزود:” نرم‌ افزار  M.R.P. :(Multidisciplinary Research Package) (نرم افزار تخصصی تحقیقات علوم انسانی- علوم اجتماعی) برای انجام کلیه مراحل تحقیق کتابخانه‌ای، تصویرگذاری، منبع گذاری تا انواع ساخت نمایه‌های کتاب، فیش‌برداری، محاسبه انواع مقیاسهای پیوستگی، پراکندگی، ضرایب همبستگی برای داده‌های فاصله‌ای، نسبی  و رتبه‌ای و نیز انواع تحلیلهای آماری تحقیقات مشاهده‌ای، پیمایشی، تحلیل محتوای برنامه‌های رادیو و تلویزیونی، تحلیل محتوای متون، ،تحلیل فیلمهای سینمایی و اتاقهای گفتگوی اینترنتی به کار می‌رود.”

عضو انجمن بین المللی تحقیق در ارتباط جمعی (IAMCR)بیان کرد: “پژوهشگر با این نرم افزار می تواند، حسب نیازهای خود، از میان سلول های اطلاعاتی گوناگونی که در دسترس دارد، پیکره اطلاعاتی مورد نیاز را خلق و انتقال انواع داده ها به نرم افزار و پردازش آن را انجام دهد. MRP توسط وزارت علوم حمایت می شود.”

در ادامه دکتر محسنیان راد به معرفی انواع سلولهای اطلاعاتی و همچنین نمایش عملی نرم افزار و چند مثال پرداخت: ۱۶ نوع سلول اطلاعاتی موجود می باشد که شامل: سلول تک کد (داده اسمی (Nominal))، سلول عددی (داده نسبتی (Ratio))، سلول عددی وابسته (داده نسبتی (Ratio)  حاصل از محاسبات ریاضی مرتبط با سلول های عددی دیگر)، سلول چند کد (محتوای سلول: چندداده اسمی متعامل)، سلول حرفی (محتوای سلول: مضامین حرفی مانند انواع گزاره های استخراجی از متن در تحقیقات کیفی و مختلط یا تعیین تیتر برگه در تحقیقات کتابخانه‌ای) همچنین سلول حرفی بزرگترین ابزار تحلیل محتوای عمقی می باشد، سلول کلید واژه (مضامین حرفی از نوع کلید واژه. مانند استخراج از گزاره برای کدگذاری معکوس، همچنین تهیه انواع نمایه)، سلول برگه (ویژه ثبت شماره شناسایی ثابت هر عضو. این سلول، آخرین بخش از چیدمان سلول های هر پیکره است) می باشد.

سلول عکسی (ذخیره تصاویر ثابت (با کاربرد در تحقیقات کتابخانه‌‌ای و یا تحلیل محتوای تصاویر ثابت))، سلول صوتی تصویری متحرک (ثبت خودکار مدت حضور یک وجه از متغییر اسمی تعریف شده برای تحلیل محتوای فیلم و برنامه های رادیو وتلویزیونی)، سلول زمانی (ثبت اطلاعات مربوط به وقوع یک پدیده به ثانیه و دقیقه ( برای ثبت روند زمانی مشاهده))، سلول زمانی تجمعی (سلول خودکار) (فاصله زمانی ثبت شده در عضو قبلی تا عضو فعلی به ثانیه)، سلول تاریخی (محتوای سلول:ثبت داده های مربوط به وقوع یک پدیده به ماه، روز و سال(میلادی، قمری و شمسی) برای تولید کرونولوژی ها)، سلول تاریخی (سلول خودکار)، سلول بافتی (محتوای سلول: ثبت خودکار تعداد سلول های چند کد تشکیل دهنده یک بافت اطلاعاتی)، سلول محتوای اتاق های گفتگوی مجازی (محتوای سلول: دفعات صحبت، و تعداد کلمات هر یک ازدفعات صحبت حاضران در چت روم)، سلول شمارنده (محتوای سلول، ویژه ثبت شماره شناسایی ثابت هر عضو. این سلول، آخرین بخش از چیدمان سلول های هر پیکره است) از دیگر مواردی بود که دکتر محسنیان راد به توضیح آنها پرداخت.

در ادامه دکتر محسنیان راد درباره نام پیکره ها گفت: “این نام گذاری براساس اسامی افرادی که در طول انجام پروژه ها همکاری به سزایی با پروژه MRP  داشته اند، گرفته شده است.”

 از این ادعا دفاع می کند که با روش پیشنهادی می توان «بازنمایی» را نیز انجام داد و شواهد «کلیشه سازی» و «نقاط محوری» متن را از طریق تهیه ماتریس های ضرایب همبستگی فی و «مدل تقارن» به دست آورد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *