Ruby on Rails چیست و چه کارایی دارد ؟

اگر بخواهیم درباره نام Ruby on Rails کمی توضیح دهیم باید بگوییم که این فریم ورک از دو جز ساخته شده است که شامل:
Ruby
یک زبان برنامه‌نویسی که متولد سال ۱۹۹۵ است که شی‌گرا بوده که Syntax (سینتاکس) بسیار عالی داشته و شاید بتوان یکی از دلایلی که امروزه برنامه‌نویسان به سمت این فریم ورک می‌روند را همین سینتاکس عالی دانست.

از طرفی Rail خود یک فریم ورک‌ است که با زبان Ruby نوشته شده است که رایگان بوده ضمن اینکه متن باز نیز است و شما می‌توانید مطابق سلیقه و هدف خود آن را مورد استفاده قرار دهید. این فریم ورک در سال ۲۰۰۳ نوشته شده و در سال ۲۰۰۴ هم به صورت رایگان منتشر شده است.
پس از یک معرفی اجمالی از این فریم ورک، می‌خواهیم درباره ویژگی‌های Ruby on Rails بیشتر صحبت کنیم تا مشخص شود چرا با گذشت ۱۳ سال از عمر این فریم ورک، همچنان هم در بازار طراحی وب، مشتریان خاص خودش را دارد. ادامه این مقاله را در لیداوب دنبال کنید.

ویژگی های فریم ورک Ruby on Rails

 ۱. قابلیت DRY Code یا Don’t Repeat Yourself

فرض کنید که یک کد یا Function مشخص در برنامه‌نویسی شما، خیلی پرکاربرد است و شما باید مدام آن را داخل برنامه‌نویسی قرار دهید. شاید بهترین کار آن باشد که شما آن را Copy کرده و هر جا که لازم داشتید، آن را Paste کنید.
اما با استفاده از این قابلیت دیگر لازم نیست که برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده وب، مدام کدها یا Function ها را Paste کند؛ درواقع Ruby on Rails به شما اجازه نخواهد داد که مدام کد یا Function خود را بازنویسی کنید.
Ruby on Rails
به شما می‌گوید که DRY Code بنویس که هر کجا لازم باشد، Ruby on Rails آن را از پایگاه داده فرا خوانده و آن را در جایگاه مشخص خودش قرار دهد بدون اینکه شما مجبور باشید دوباره آن کد یا Function را بنویسید یا حتی آن را Paste نمایید. پس با Ruby on Rails کافی است که یکبار کدها را بنویسید و بقیه کدنویسی را بسپارید به DRY Code.

۲. قابلیت COC یا (Convention over Configuratio)

این قابلیت به مفهوم «قرارداد در ترکیب» است به این معنی که Ruby on Rails در داخل خودش یک سری کدها را به صورت قراردادی دارد مگر اینکه هر جا که لازم باشد یا خودمان بخواهیم، می‌توانیم آن کدها را مطابق سلیقه یا هدفی که داریم، تغییر دهیم.
مزیتی که اینجا وجود دارد این است که شما می‌توانید از Ruby on Rails در قالب یک سری کدها و Function ها که به صورت قراردادی آماده هستند، هر جا که لازم باشد استفاده کنید.

۳. کدنویسی کمتر

وقتی شما از دو قابلیت بالا که درباره آن گفتیم در Ruby on Rails استفاده کنید، درواقع کدنویسی شما کمتر خواهد. کدنویسی کمتر یعنی اینکه کدها را می‌توان به صورت واضح‌تری نوشته و استفاده کرد ضمن اینکه خطایابی هم در بین کدهایی که نوشته‌اید، کمتر صورت خواهد گرفت چرا که عمده کدنویسی شما، بر عهده خود فریم ورک خواهد بود.

۴. سرعت بالا

امروزه یکی از نکات مهمی که باعث می‌شود شما یک فریم ورک را برای طراحی برنامه خود استفاده کنید، فاکتور سرعت است.
وقتی شما از قابلیت‌هایی DRY Code و COC استفاده می‌کنید، باعث می‌شود سرعت قابل توجهی را برای توسعه و طراحی برنامه خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از پلاگین‌ها و کامپوننت‌های زیاد، انعطاف‌پذیری بالا، سازگاری با سیستم عامل‌ها و همینطور بیان ویژگی‌های مهمی که در بالا توضیح دادیم، باعث شده است Ruby on Rails که امروزه هم محبوب، سریع و همچنان قدرتمند به کار خودش ادامه دهد.
نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کنیم این است که اگر ویژگی‌های بالا را ذکر کردیم و شما مشتاق شدید که در ابتدای کار خود، از این فریم ورک استفاده کنید، باید بگوییم که اگر شما در ابتدای راه برنامه‌نویسی و طراحی وب هستید، ممکن است که در همین ابتدا کمی برای شما کدنویسی با این فریم ورک، دشوار باشد اما اگر از دیگر فریم ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده کرده و تجربه لازم را دارید، Ruby on Rails می‌تواند سادگی در کدنویسی و یک تجربه جدید را برای شما داشته باشد.
اگر دوست دارید که طراحی سایت را بهترین نحو انجام دهید و انتخابی هوشمندانه درباره فریم ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشید، باید از بهترین منابع و مقالات استفاده کنید که تمامی این موارد را می‌تواند به صورت کامل و تخصصی در لیداوب جستجو نمایید.

 

1 دیدگاه

  • Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
    خیلی ممنونم. چگونه می توانم وارد شوم؟

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *