تفاوت درایو SSD در برابر هارد دیسک ?HDD

 اگر به تاریخچه ظهور کامپیوتر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که فناوری هارد درایو تقریباً قدیمی شده است. هنوز خاطرات هارددرایو ناموفق IBM 350 RAMAC که در سال ۱۹۵۶ ارائه شد، در اذهان عمومی باقی است. اما پیشرفت این فناوری به‌سرعت رشد کرد و در اوایل سالهای ۱۹۸۰ در قالب دیسکهای ۵٫۲۵ اینچی به استانداردی برای هارددرایوهای کامپیوتر شخصی تبدیل شد.بعد از آن به‌سرعت به شکل دیسکهای ۳٫۵ اینچی برای کامپیوترهای دسکتاپ و کمی بعد به شکل درایوهای ۲٫۵ اینچی برای نوت‌بوکها روانه بازار شد. طی این سالها، رابط کابل داخلی نیز از Serial به IDE و سپس به SCSI و در نهایت به SATA تغییر پیدا کرد. در حال حاضر حداکثر ظرفیت یک هارددرایو ۳٫۵ اینچی ۱۰ ترابایت است و درایوهای ۲٫۵ اینچی تا حداکثر سه ترابایت عرضه میشوند.

تاریخچه درایوهای حالت جامد بسیار کوتاهتر است. از آغاز عرضه کامپیوترهای شخصی و با ظهور فناوریهایی نظیر حافظه فلش حبابی که بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ رواج پیدا کرد، اولین درایوهایی که از آن به‌عنوان درایو جامد یاد میکنیم، مربوط به اواخر سال ۲۰۰۰ است که با فراگیر شدن نوت‌بوکها رواج پیدا کرد. به مرور زمان استانداردهای دیگری مثل mSATA miniPCIe SSD card، M.2 SSD و DIMM-like SSD در MacBook Air اپل رواج پیدا کردند، اما امروزه بسیاری از درایوهای حالت جامد همچنان با همان استاندارد ۲٫۵ اینچی تولید میشوند.

HDD  چیست؟

H.D.D مخفف Hard Disk Drive و در لغت به معنی درایو سخت افزاری می باشد.هارد یک حافظه دائمی است و به صورت دیجیتالی رمزنگاری شده اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. شما به میزان ظرفیت هارد خود می توانید اطلاعات بر روی سرور ذخیره کنید.

SSD چیست؟

SSD مخفف کلمات Solid-State Disk به معنی دیسک حالت جامد می باشد و  منظور از جامد این است که هیچ قطعه ی متحرکی در آن قرار ندارد. فناوری اینگونه دیسک ها شبیه به فناوری فلش مموری می باشد.

مقایسه کامل HDD و SSD

پس از معرفی اجمالی دیسک سخت و SSD نوبت به بررسی نیازها توسط شما است. بهترین روش برای مقایسه این دو نوع فضای ذخیره‌سازی (البته با درنظرگرفتن نیازهای خود) مقایسه شانه‌به‌شانه هریک و بررسی مزایا و معایب آن‌هاست.

در صورتی که امتیازات بدست آمده از بنچمارک‌های مختلف را بررسی و برای برد هریک از دستگاه‌های یادشده یک امتیاز قراردهیم SSD امتیاز ۹ و HDD امتیاز ۳ خواهد گرفت. آیا این بدان‌معناست که SSD سه‌برابر بهتر از HDD است؟ مطمئنا نه! همان‌طور که پیش از این نیز عنوان شد برتری یکی بر دیگری کاملا به نیازهای شما بستگی دارد. مقایسه انجا‌م‌شده در اینجا تنها راهکاری برای درنظرگرفتن مزایا و معایب در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌منظور در اختیار داشتن راهنمایی سریع در انجام مراحل خرید لپ‌تاپ  و تین کلاینت ها و مینی پی سی ها و یا دستگاه ذخیره‌سازی جدید بد نیست نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

دیسک سخت یا همان HDD گزینه مناسب برای شما خواهد بود اگر:

  • به فضای ذخیره‌سازی با حجم بالا تا حد ۶ ترابایت نیاز دارید ( اگرچه با تکنولوژی‌هایی مانند SMR می‌توانید درایوهایی با فضایی تا ۱۰ ترابایت در اختیار داشته باشید)
  • قصد ندارید هزینه زیادی صرف خرید این دستگاه کنید.
  • سرعت زیاد رایانه در بارگذاری و یا اجرای برنامه‌ها برای شما اهمیت چندانی ندارد.

در طرف مقابل SSD گزینه مناسبی برای شما خواهد بود اگر:

  • قصد دارید هزینه بیشتری انجام دهید تا کارایی بالاتر و سرعت بیشتری در اختیار شما قرارگیرد.
  • مشکلی با فضای ذخیره‌سازی محدود ندارید و می‌توانید خود را با این مشکل سازگار کنید ( مجددا مدنظر داشته باشید که شرکت‌های سازنده SSDها در حال کار بر روی حل این مشکل هستند)

دیسک‌های سخت همچنان گزینه‌ای محبوب برای اکثریت کاربران متوسط هستند و معمولا این گزینه را به‌عنوان ابزار ذخیره‌سازی در رایانه جدید خود انتخاب می‌کنند که عمده دلیل آن نیز قیمت پایین‌تر آن است. با این اوصاف رفته رفته کاربران بیشتری به سمت کارایی محاسباتی بالاتر در رایانه‌ها جذب می‌شوند و گزینه‌ای برای استفاده از SSD در رایانه‌ها و تین کلاینت ها و مینی پی سی ها در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد.

باید اذعان داشت SSDها در مسیر درست و رو به پیشرفت در جهت تبدیل شدن به گزینه اصلی و استاندارد جهت استفاده به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی اصلی در لپ‌تاپ‌های جدید و تین کلاینت ها و مینی پی سی ها قراردارند و البته در گزینه‌هایی مانند اولترابوک‌ها که از قابلیت حمل و نقل بالایی برخوردارند به‌عنوان گزینه پیش‌فرض مدنظر قرار می‌گیرند.

مدنظر داشته باشید که همواره بازار مناسب برای هردو فضای ذخیره‌سازی یعنی HDD و  SDD  وجود دارد. حضور دستگاه‌های mSATA SSD و درایوهای هیبریدی که هر دو گزینه SSD و HDD را در خود دارند نیز گزینه‌ای دیگر برای کاربرانی است که به‌دنبال بهترین‌ها در جهان تکنولوژی هستند.

با مقایسه SSD با HDD ، اولین نکته حائز اهمیت عدم استفاده از قطعات متحرک مکانیکی در تولید SSD است که برتری های زیر را برای این محصول فراهم می کند :

دسترسی سریع

هاردهای مغناطیسی بر خلاف SSD ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند بالارفتن سرعت چرخش دیسک ها و تعویض Head خواننده می باشد.

SSD ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیازمند نیستند و توانایی دسترسی مستقیم تصادفی به اطلاعات را دارند. در نتیجه سرعت بارگذاری سیستم عامل و دسترسی به داده ها در آنها بسیار بالاست.

مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه

SSD ها ضربه و لرزش تا  ۱۵۰۰G را تحمل می کنند و حتی در حین لرزش وقفه ای در عملیات شان ایجاد نمی شود ولی HDD ها نهایتا تا  ۹۰۰G شوک را تحمل می کنند و به دلیل داشتن قطعات متحرک در حین لرزش ممکن است عملیات را متوقف کنند. این به معنای مقاومت ۱٫۶ برابر در مقابل ضربه است که SSD ها را برای نوت بوک  تین کلاینت ها و مینی پی سی ها بسیار مناسب می نماید .

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

SSD ها ۲۰ درصد کمتر از HDD ها انرژی مصرف می کنند و مصرف باتری نوت بوک یا برق در تین کلاینت ها و مینی پی سی ها را بسیار کاهش می دهند.هارد مغناطیسی در حالت بیکاری بیش از ۴ وات و SSD کمتر از ۰٫۵ وات انرژی مصرف می کنند . در حالت پر کاری این رقم در هارد مغناطیسی به ۶ و در SSD کمتر از ۲ می رسد SSD ها گرمای کمتری نیز در حین کار تولید می کنند که این برای تین کلاینت ها که فاقد فن می باشند بسیار حائز اهمیت است.

قابلیت اطمینان بالا

مقیاس اندازه گیری مقاوت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات MTBF مخفف Mean Time Between Failures  به معنای میانگین زمان خرابی می باشد.زمان خرابی SSD ها ۱٫۲ میلیون ساعت و هاردهای مغناطیسی به دلیل داشتن قطعات مکانیکی ۶۰۰ هزار ساعت تخمین زده شده است.(دو برابر HDD)

عدم تولید صدا

هاردهای مغناطیسی در حین کار۲۴db  صدا تولید می کنند ولی هاردهای SSD هیچ تولید صدایی در هنگام کار ندارند.

وزن کمتر

SSD های نوت بوکی یک پنجم هاردهای مغناطیسی نوت بوکی وزن دارند.یک درایو جامد ۸۰ گرم و یک دیسک سخت ۷۵۰ گرم وزن دارد. و در عین حال حجم کمتری نیز دارند.

تحمل گرما و سرما

دمای عملیاتی هاردهای مغناطیسی نوت بوک از ۵ تا ۵۵ درجه سلسیوس و دمای عملیاتی SSD های نوت بوک از ۰ تا ۷۰ درجه سلسیوس است.


 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *