زبان برنامه نویسی Swift

کار می کند. زبان برنامه نویسی سوئیت در برابر کدهای اشتباه انعطاف پذیرتر از Objective C و همچنین کوتاه تر است. این زبان با فریم ورک کامپایلر LLVM موجود در Xcode 6  و بالاتر و روی پلتفرم هایی غیر از لینوکس ساخته شده است و از کتابخانه Objective C استفاده می کند که به کدهای C، Objective C، C++ و سوئیفت اجازه می دهد در داخل یک برنامه همزمان اجرا شوند.

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

زبان برنامه نویسی سوئیفت ( swift )از مفاهیم پایه ای که باعث انعطاف پذیر شدن Objective C شده است پشتیبانی می کند، از جمله Dynamic Dispatch، late binding گسترده، برنامه نویسی توسعه پذیر و ویژگی های مشابه. همچنین این ویژگی ها دارای تعادل شناخته شده ای بین عملکرد و امنیت هستند که سوئیفت برای رفع آن طراحی شده است. برای امنیت، سوئیفت سیستمی را معرفی کرده است که خطاهای رایج برنامه نویسی مانند اشاره گرهای خالی را رفع می کند و قابلیت شکر نحوی یا Synthetic Sugar را معرفی کرده است تا از مشکل Pyramid of Doom جلوگیری شود. به خاطر مشکلات عملکرد، شرکت اپل تلاش زیادی در بهینه سازی انجام داده است که فراخوانی متدها و دسترسی ها را از بین می برد تا از این سر بار جلوگیری کند. اساسا سوئیفت مفهوم توسعه پذیری پروتکل را افزوده است که یک سیستم توسعه پذیری است که می تواند روی Type ها، ساختارها و کلاس ها اعمال شود. شرکت اپل این قابلیت را یک تغییر واقعی در الگوهای برنامه نویسی معرفی کرده است که به آن برنامه نویسی پروتکل محور” می گویند.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) 2014 معرفی شد. در طی سال ۲۰۱۴ به ورژن ۱.۲ به روزرسانی شد و در WWDC 2015 با یک به روز رسانی بزرگ به سوئیفت ۲ ارتقا پیدا کرد. این زبان در ابتدا یک زبان برنامه نویسی اختصاصی بود، اما ورژن ۲.۲ یک نرم افزار کد باز شد و در سوم دسامبر سال ۲۰۱۵ تحت لیسانس Apache 2.0 برای پلتفرم های Apple  و Linux عرضه شد. شرکت IBM وبسایت شبیه ساز سوئیفت خود را معرفی نمود که به توسعه دهندگان اجازه می دهد کد را در یک پنل نوشته و خروجی را در یک پنل دیگر نمایش می دهد.

یک نسخه رایگان دیگر از زبان برنامه نویسی سوئیفت به عنوان بخشی از کامپایلر Elements از شرکت RemObjects Software وجود دارد که پلتفرم های Cocoa، زیرساخت زبان مشترک .NET، جاوا و اندروید را هدف قرار داده است. از آنجایی که این زبان کد باز است، قسمت هایی از آن به وب انتقال یافته است. تاکنون تعدادی فریم ورک های وب مانند Kitura، Perfect و Vapor توسعه یافته اند. همچنین یک کارگروه رسمی برای APIهای سرور توسط شرکت Apple راه اندازی شده است که اعضای انجمن توسعه دهندگان سوئیفت نقش مرکزی را در آن ایفا می کنند.

تاریخچه

توسعه زبان برنامه نویسی سوئیفت در جولای سال ۲۰۱۰ توسط کریس لتنر آغاز شد که در نهایت بسیاری از دیگر برنامه نویس های Apple در آن همکاری کردند. زبان برنامه نویسی سوئیفت ایده های خود را از زبان های Objective C، Rust، Haskell، Ruby، Python، C#، CLU و بسیاری از زبان های دیگر گرفت. در دوم ژوئن سال ۲۰۱۴، برنامه کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل اولین برنامه عرضه شده به صورت عمومی بود که با زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشته شده بود. یک ورژن Beta از زبان برنامه نویسی سوئیفت برای توسعه دهندگان Apple در آن کنفرانس عرضه شد، اما شرکت اپل قول نداد که کد منبع ورژن نهایی سوئیفت با ورژن آزمایشی سازگاری داشته باشد. شرکت Apple برنامه ریزی کرد تا در صورت نیاز مبدل های کد منبعی را برای عرضه نسخه کامل بسازد.

یک دستورالعمل ۵۰۰ صفحه ای به نام “زبان برنامه نویسی سوئیفت” نیز در این کنفرانس عرضه شد که در فروشگاه iBooks و وبسایت رسمی موجود است. نسخه ۱.۰ سوئیفت در نهم سپتامبر سال ۲۰۱۴ به همراه Xcode 6.0 Gold Master برای iOS عرضه شد. سوئیفت ۱.۱ در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۴ به همراه Xcode 6.1 عرضه شد. سوئیفت ۱.۲ در ۸ آوریل سال ۲۰۱۵ به همراه Xcode 6.3 عرضه شد. سوئیفت ۲.۰ در کنفرانس WWDC سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۵ برای انتشار برنامه ها در فروشگاه App Store  قرار گرفت. سوئیفت ۳.۰ در ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ عرضه شد.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در نظرسنجی توسعه دهندگان وبسایت Stack Overflow در سال ۲۰۱۵، رتبه اول محبوب ترین زبان برنامه نویسی را کسب کرد و در سال ۲۰۱۶ رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

در طی کنفرانس WWDC سال ۲۰۱۶، شرکت اپل یک برنامه مخصوص iPad به نام Swift Playgrounds را معرفی کرد که هدف آن آموزش کدنویسی در سوئیفت به افراد است. این برنامه یک محیط سه بعدی مانند بازی های ویدئویی دارد که وقتی کدها به ترتیب خاصی نوشته و اجرا می شوند، بازخورد می دهد.

در ژانویه سال ۲۰۱۷، کریس لتنر جدا شدن خود از شرکت Apple  را اعلام کرد تا مقام جدیدی را در شرکت Tesla Motors بپذیرد و رهبری پروژه سوئیفت بر عهده Ted Kremenek قرار گرفت.

ویژگی ها

زبان برنامه نویسی سوئیفت جایگزینی برای Objective C  است که از مفاهیم نظریه زبان برنامه نویسی مدرن استفاده می کند و سعی دارد یک قاعده ساده تر ارائه کند. سوئیفت در هنگام معرفی شدن به عنوان “Objective C بدون C” معرفی شد.

زبان برنامه نویسی سوئیفت به طور پیش فرض اشاره گرها و دیگر دسترسی های ناامن را افشا نمی کند، برخلاف Objective C که به طور گسترده ای از اشاره گرها برای اشاره به نمونه های اشیا استفاده می کند. همچنین استفاده Objective C  از یک قاعده شبیه Smalltalk برای فراخوانی متدها با یک سبک Dot-Notation و سیستم Namespace جایگزین شده است که بیشتر برای برنامه نویس های دیگر زبان های رایج شیء محور مانند جاوا یا C#  آشنا است. زبان برنامه نویسی سوئیفت پارامترهای نامگذاری شده حقیقی را معرفی کرده است و مفاهیم کلیدی Objective C  از جمله پروتکل ها، Closure ها، و دسته بندی ها را حفظ کرده است و اغلب قواعد پیشین را با نسخه های تمیزتر جایگزین کرده است و اجازه می دهد این مفاهیم روی دیگر ساختارهای زبانی اعمال شوند، مانند Type های شمارشی (enums).

Typeها، متغیرها و هدف گذاری

در محیط های Cocoa و Cocoa Touch، بسیاری از کلاس های رایج بخشی از کتابخانه Foundation Kit بودند. اینها شامل کتابخانه رشته NSString (با استفاده از یونیکد) و کلاس های مجموعه NSArray و NSDictionary بودند. زبان Objective C تکه های مختلفی از Synthetic Sugar  عرضه می کرد تا اجازه دهد برخی از این اشیا به صورت لحظه ای در زبان ساخته شوند، اما وقتی ساخته شدند، اشیا با فراخوانی شیء دستکاری می شدن

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *