بک لینک

اهمیت بک لینک 

تعداد بک لینک ها در تعیین اعتبار صفحه شما بسیار مهم است. هرچه تعداد لینک هایی که به صفحه شما ارجاع داده می شود، بیشتر باشد، موتورهای جستجو از جمله گوگل درجه اهمیت بیشتری برای سایت شما قائل می شوند و آن را منبعی معتبر برای جستجو معرفی می کنند. در نتیجه میزان بازدید از صفحه شما به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. به طور کلی می توان گفت هر بک لینک – در صورت مفید بودن -، یک رأی مثبت به محتوای صفحه شما ست. اما چه نوع بک لینکی مفید نامیده می شود؟ در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، پیش از آن چند واژه پرکاربرد را بررسی می کنیم:

واژه های پرکاربرد در زمینه بک لینک ها

  • Link Juice : این یک اصطلاح عامیانه است که نشان میدهد لینک های یک سایت تا چه اندازه معتبر هستند. هنگامی که یک وب سایت با مطالب شما مرتبط باشد، لینک شما را به عنوان “link juice”  معرفی می کند چنین لینک هایی اعتبار سایت را بسیار بالا می برند
  • بک لینک هایNofollow و Dofollow : فارغ از نوع کدی که برای نوشتن آدرس صفحه انتخاب می شود، دو نوع اصلی بک لینک، do follow  (لینک با پیوند) و no follow   (لینک بدون پیوند) هستند. مشخصه ” Rel” برای گوگل تعیین کننده اعتبار و موقعیت لینک است. برای گوگل گزینه ” nofollow” نشان دهنده یک متن ساده html است. چنین لینک هایی هیچ رتبه ای برای سایت جمع نمی کنند. اما این به معنای بی فایده بودن آن نیست زیرا این گزینه در موتورهای جستجوی دیگر مانند یاهو و … کاربردی ندارد و به هر حال باعث بالا رفتن ترافیک سایت می شوند، به علاوه گرفتن بک لینک ها به صورت ” nofollow” از سایت های پربیننده و معتبر ساده تر است. در نقطه مقابل گزینه “dofollow” قرار دارد که نقش اساسی در ایجاد رتبه و اعتبار برای سایت ایفا می کند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تعداد زیادی لینک “dofollow” از یک منبع واحد ممکن است توسط گوگل به عنوان اسپم شناسایی شود و اثر معکوس در رتبه بندی داشته باشد.
  • Low-standard links (پیوند های بی کیفیت) : این لینک ها از سایت های خودکار یا اسپم می آیند و بیشتر از آنکه مفید باشند، مضر هستند و رتبه سایت را کاهش می دهند.
  • Linking Root Domains (ریشه دامنه های پیوند): این مشخصه نشان میدهد بازدیدهایی که از سایت شما صورت گرفته، از چند منبع بوده است. به عنوان مثال اگر پنج کاربر از یک صفحه به سایت شما هدایت شوند، تنها به عنوان یک منبع ثبت می شود.
  • Internal Links (لینک های داخلی) : لینک هایی که در یک صفحه بین مطالب همان صفحه ارتباط برقرار می کنند، در این دسته بندی جای می گیرند.

انواع بک لینک ها کدامند

طبق آنچه تا کنون گفته شد انتظار ما از بک لینک این است که بیشترین بازدید و بالاترین اعتبار را برای صفحه ایجاد کند اما آیا همه بک لینک ها چنین هستند؟ متأسفانه خیر!
موتورهای جستجو بر چگونگی ساخت بک لینک ها بسیار حساس هستند، برای ایجاد پیوندهای مفید فاکتورهایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. هنگامی که موتورهای جستجو، میزان ارتباط یک صفحه با کلمات کلیدی را بررسی می کنند، کیفیت بک لینک های آن سایت را نیز در نظر می گیرند. بنابراین تنها داشتن بک لینک نمی تواند در بالا بردن رتبه صفحه موثر باشد بلکه حتی ممکن است اگر گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، بک لینک ها را تقلبی تشخیص دهد، از رتبه صفحه کم کند.به عنوان مثال اگر مطالب صفحه شما درباره آشپزی باشد و از سایتی بک لینک دریافت کنید که درباره مسابقات رالی است، از نظر گوگل بک لینک شما معتبر نیست. البته این نکته قابل اشاره است که در مورد وب سایت های فارسی هنوز چنین دقت بالایی دیده نشده اما مسلم است که این موتورها بر اساس یک الگوریتم مشخص کار می کنند و در آینده ای نزدیک وب سایت های فارسی نیز زیر ذره بین قرار خواهند گرفت لذا بهتر است از ابتدا این فاکتورها را مد نظر قرار دهیم تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.
درباره انواع بک لینک ها دسته بندی های متنوعی وجود دارد که بررسی همه آنها در یک مقاله امکان پذیر نیست، در زیر چند نوع بک لینک را که اهمیت و کاربرد بیشتری دارند، مورد بررسی قرار می دهیم:

۱٫ Directory links (لینک راهنما)

این لینک ها مانند تبلیغات بازرگانی هستند و در وب سایت هایی قرار می گیرند که به صورت مشخص و دسته بندی شده کاربران را برای یافتن محصولات یا خدماتی خاص هدایت می کنند. ممکن است این وب سایت ها امکان ارسال رایگان یا پرداخت هزینه را فراهم کرده باشند که در این صورت از شما برای دادن بک لینک هزینه دریافت می کنند.
گرفتن بک لینک از این سایت ها این مزیت را دارد که ترافیک هدفمندی برای صفحه شما ایجاد می کند و اگر صفحه شما دسته بندی شده و منظم باشد این بازدیدکنندگان با احتمال بالاتری تبدیل به مشتری شما خواهند شد.

۲٫ Natural and SEO links (لینک های طبیعی و مخصوص موتورهای جستجو)

بسیاری از لینک ها با هدف جذب موتورهای جستجو ساخته می شوند تا اعتبار سایت را بالا ببرند. از آنجایی که گوگل تنها لینک هایی را به رسمیت می شناسد که آنها را طبیعی بداند، باید تمام تلاشمان را به این نکته معطوف کنیم که لینک های ساخته شده، طبیعی باشند. لینک های غیر عادی مشکلات زیادی برای سایت ایجاد خواهند کرد و حتی ممکن است باعث بسته شدن سایت شوند. فاکتورهایی که برای طبیعی بودن لینک باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

  • هر دو سایتی که به هم لینک شده اند باید موضوع مشترکی داشته باشند.
  • کلمات کلیدی که در توضیح لینک آورده می شوند باید طبیعی باشند.
  • می توانید به جای کلمات کلیدی از آدرس تصویرها برای لینک کردن سایت استفاده کنید.
  • لینک باید در متن توضیح منطقی داشته باشد نه اینکه صرفا در یک ستون اضافی کنار وب سایت قرار گرفته باشد.

۳٫ Blog comment links (لینک نظرات وبلاگ)

این روش یکی از قدیمی ترین، پرکاربردترین و ساده ترین روش های ساختن بک لینک است. مزیت استفاده از این روش این است که در ماه بیش از یک میلیون پست جدید ایجاد می شود که فضای مناسب و کافی برای ساخت بک لینک را در اختیار کاربر قرار میدهد. برای استفاده از این روش نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • وبلاگ هایی را انتخاب کنید که با موضوع صفحات شما هماهنگ باشند،تشابه در موضوع باعث می شود موتورهای جستجو اعتبار بیشتری به سایت شما بدهند.
  • از نام واقعی خود استفاده کنید تا به عنوان اسپم شناخته نشوید.
  • قبل از گذاشتن لینک صفحه خود، توضیح کوتاهی در پاسخ به  مطلب وبلاگ بنویسید، به این ترتیب شانس بیشتری در جذب بازدید کننده خواهید داشت.

۴٫ Infographics and images  ( تصاویر و نمودارهای بصری)

بازاریابی محتوا، همیشه به صورت متون نوشتاری نیست، گاهی می توان از یک تصویر، یا نمودار برای رساندن مطلب به مخاطب بهره گرفت. برخی از مردم، دیداری هستند و دیدن یک تصویرنسبت به خواندن یک متن، تأثیر بیشتری بر آنها خواهد داشت. در  این روش باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • برای تصویر خود، حق انتشار تعریف کنید تا هر کس از این تصاویر استفاده کرد ناگزیر باشد به صفحه شما لینک دهد.
  • توجه داشته باشید که این حق انتشار، رایگان بوده و تنها با نوشتن یک کد ساده در صفحه وب شما قابل دستیابی است.
  • به کمک جستجوی تصاویر گوگل، می توانید افرادی را که از تصویر شما استفاده کرده اند، بیابید.

نتیجه گیری

بالا بردن بازدید وب سایت ها و جذب کاربرهای بیشتر، از اهداف اولیه مدیران سایت ها است. بک لینک ها علاوه بر آنکه پل ارتباطی وب سایت ها به حساب می آیند، عامل اصلی بالا بردن اعتبار و رتبه سایت در موتورهای جستجو هستند. رتبه بالا  شما را در ابتدای لیست جستجو قرار داده و ترافیک و بازدید بیشتری را به سمت سایت شما هدایت خواهد کرد. لینک سازی بخش مهمی از بسیاری از استراتژی های موتورهای جستجو است و مکانیزم آن بسیار دقیق است. اگر شما از تکنیک های مناسب استفاده کنید، می توانید به مخاطبینی دست  دسترسی داشته باشید که به طور بالقوه به مشتریان تبدیل می شود. بنابراین تولید لینک های ورودی و توجه به کیفیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است فاکتورهایی وجود دارد که شما باید تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید رتبه بندی خود را بهبود ببخشید. وب سایت های معتبری را که در زمینه وب سایت شما فعالیت دارند، شناسایی کنید . تلاش کنید از منابع متنوع و مختلفی برای بک لینک استفاده کنید .روش های رایگان زیادی برای ساخت لینک وجود دارد اما ممکن است  برای این کار سرمایه گذاری کوچکی انجام دهید و از سایت های راهنما استفاده کنید . برای تصمیم گیری درباره انتخاب ابزار مفید، اولویت با کیفیت لینک های دریافتی است. امیدواریم با این مقاله به درک بهتری از بک لینک و اهمیت آن دست یافته باشید.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *