تورنت (Torrent) چه نوع برنامه ای است؟

شاید با خود بگویید هنگام جستجوی یک فایل در اینترنت، لینک دانلود را کلیک می کنید و فایل را دانلود می کنید، پس چه نیازی به تورنت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا برخی فایل ها که روی اینترنت نیست و فقط در سیستم برخی از کاربران وجود دارد، از طریق تورنت به راحتی قابل دانلود است. حتی اگر فایل مورد نظر بخش بخش باشد، و هر بخش روی سیستم یک کاربر اختصاصی باشد، تورنت به شما کمک می کند که بتوانید فایل ها را دانلود کنید و در نهایت بخش ها را به هم پیوست داده و فایل کامل را درا ختیارتان قرار خواهد داد.

وقتی شما در حال دانلود با تورنت هستید، در حقیقت مستقیما از کامپیوتر فردی، فایل مورد نظرتان را دانلود خواهید کرد.

انواع فایل های قابل دانلود در تورنت چیست؟

معمولا هر نوع فایلی که در اینترنت قابل دانلود است، اعم از نرم افزار، متن، صدا و تصویر، همه از طریق تورنت قابل جستجو، دانلود و دسترسی است.

معنی اصطلاحات  Seed تورنت، leech تورنت و peer تورنت چیست؟

در تورنت اصطلاحاتی وجود دارد که کاربران این شبکه ها و سایت ها لازم است که با آن ها آشنایی داشته باشند. سه اصطلاح مرسوم وجود دارد که توضیح آن به شرح زیر است:

peer تورنت

افراد در تورنت، به صورت p2p به سیستم های یکدیگر متصل می شوند. در واقع به افردی که در شبکه تورنت به یکدیگر متصل شده اند peer می گویند.

Seed تورنت

افرادی که به سیستم ها متصل هستند، معمولا دارای فایل هایی هستند که این فایل ها را در اختیار دیگران می گذارند. افرادی که فایل از سیستم آن ها روی سیستم دیگران آپلود می شود را seed تورنت می نامند.

leech تورنت

در شبکه های تورنت کلاینت هایی وجود دارند که با یک دیگر در ارتباط هستند اما تنها دریافت کننده فایل هستند و اجازه این را به کسی نمی دهند که کسی از افراد فایل های آن ها را دانلود کند. این افراد leech نام دارند که این واژه به معنی مکنده است و معمولا این واژه ما را به یاد زالو های خود خواه می اندازد.

برنامه های مورد نیاز برای تورنت

برای استفاده از تورنت، باید از نرم افزارهای خاصی استفاده کنید تا بتوانید در کامپیتور افراد جستجو کنید و فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. از جمله این نرم افزار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • BitTorrent
  • uTorrent
  • QbitTorrent
  • میکروتورنت

معمولا وقتی شما یک نرم افزار را مورد استفاده قرار می دهید، به عنوان یک کلاینت تورنت یا کلاینت بیت تورنت به شمار می آیید.

جستجوی تورنت از طریق مرورگر

هر چند برخی از این نرم افزار های تورنت دارای موتور جستجوی داخلی تورنت هستند اما می توانید از طریق گوگل هم به دنبال تورنت از کامپیوتر دیگران باشید. کافی  است عبارت Torrent را در انتهای جستجوی خود سرچ کنید. QBitTorrent دارای یک موتور جستجوی داخلی است که می توانید از آن برای سرچ کردن استفاده کنید.

یک تورنت چیست و حاوی چه اطلاعاتی است؟

وقتی که شما می خواهید یک فایل را جستجو کنید، از کلاینت های تان استفاده می کنید و به محض یافتن فایل، یک فایل تورنت با پسوند . torrent  برای شما ارسال می شود که تقریبا چند کیلوبایت است. اگر روی این فایل کلیک کنید و آن را باز کنید متوجه می شوید که یک سری اطلاعات در مورد فایل شما، در این فایل قرار گرفته است. مثلا گفته شده که فایل چه اندازه ای دارد و روی سیستم چه افرادی قرار دارد. بعد از مطالعه این فایل می توانید به کمک لینک دانلود، فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

آیا هنگام استفاده از تورنت می توان سیستم را خاموش کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است. خوشبختانه شما در این باره محدودیتی ندارید و به راحتی می توانید سیستم را هر وقت که بخواهید خاموش و روشن کنید چرا که برنامه های دانلود کننده به خوبی می دانند که چه زمانی باید فایل را متوقف کنند و به محض روشن کردن سیستم بارگیری را از سر گیرند.

مزیت های تورنت چیست؟

تورنت در حقیقت یک سرویس کمکی است که به کاربران کمک می کنند که آن چه یافت نمی شود را از سیستم افرادی که آن را عرضه کرده اند پیدا کنند. در حقیقت بسیاری از نرم افزار و فایل های کمیاب را می توان از این طریق دانلود کرد.

معمولا به دلیل اینکه در استفاده از تورنت در صف دانلود قرار نمی گیرید، سرعت دانلود از برخی سرویس های اشتراک گذاری دانلود بیشتر است و گاهی می توان با اینترنت ۱۲۸ به راحتی روزانه تا ۱ گیگابایت هم دانلود داشته باشید

تورنت معمولا برای دانلود فایل های حجیم بکار گرفته می شود. مخصوصا تورنت برای آن دسته از دانلود هایی مفید تر است که فایل های تکه تکه روی سیستم های متفاوت وجود داشته باشند.

امنیت تورنت چقدر است؟

در این باره نمی توان ۱۰۰ درصد احتمال امنیت دارد، البته بیشتر فایل ها توسط سایت های اشتراک گذاری فایل تورنت بررسی می شوند اما اینکه هنگام دانلود بد افزار به همراه فایل برای شما ارسال نشود و یا اینکه سیستم های ویروسی روی سیستم شما تاثیر گذاری نکنند، هیچ گونه تضمینی وجود ندارد.

آیا استفاده از تورنت قانونی است؟

معمولا بسیاری از شرکت ها برای محصولات خود، نظیر نرم افزارها، کتاب ها و غیره یک قانون کپی رایت دارند. اگر شما به دنبال چنین محصولانی هستید از نظر اخلاقی در حال خلاف هستید چرا که حقوق این شرکت ها در حال تضییع شدن است. اما در برخی از کشور ها که قانون کپی رایت رعایت نمی شود، به راحتی این کار صورت می گیرد. هر چند در ایران جریان کپی رایت به عنوان یک موضوع اخلاقی صرفا در نظر گرفته می شود و قانون خاصی آن را دنبال نمی کند، در عین حال لازم است در این باره کمی تجدید نظر کرد یا فایل هایی را دانلود کرد که مشمول این قاعده نمی شوند.

۱۰  سایت برتر تورنت در سال ۲۰۱۷

وب سایتهای مختلفی وجود دارد که امکان استفاده از تورنت را برای شما ساده تر خواهد کرد. برای این منظور به این چند سایت توجه کنید

ThePirateBay.org

در این وب سایت می توانید انواع فایل ها در دسته بندی ها و طبقه بندی های خاص جستجو و مشاهده و دانلود کنید

Rarbg.to

این وب سایت صرفا برای تورنت های فیلم مورد استفاده قرار  می گیرد.

YTS.ag

از این وب سایت نیز برای جستجوی انواع فیلم در تورنت استفاده می شود.

Torrentz2.eu

این وب سایت به عنوان یک موتور جستجوی تورنت به شمار می آید که می تواند تورنت های مختلف را برای شما پیدا کند و در صفحه نتایج نشان دهد

۱۳۳۷x.to

در این وب سایت، شما می توانید انواع تورنت ها را در دسته بندی های مجزا و مشخص سرچ کنید

TorrentProject.se

اگر تا کنون از Torrentz. استفاده کرده باشید، با کار کردن با این سایت متوجه می شوید که جایگزینی برای این سرویس به شمار می آید.

EZTV.ag

در این وب سایت می توانید انواع تورنت های تفریحی با رویکرد اختصاصی فیلم جستجو داشته باشید.

Limetorrents.cc

این وب سایت نیز به صورت تجمعی، انواع تورنت ها در طبقه بندی گسترده در اختیارتان قرار خواهد داد.

IsoHunt.to

برای جستجوی نا محدود تورنت ها در انواع و دسته بندی های موضوعی مشخص این وب سایت گزینه خوبی است

Torlock.com

در این وب سایت می توانید در دسته های متفاوت و البته در تنوع موضوعی و انواعی محتوا، به دنبال تورنت باشید

آموزش استفاده کردن از تورنت

خب شاید با مطالعه این آموزش به دنبال این باشید که شما هم جزوی از تورنت شوید و فایل هایی که دارید با دیگران به اشتراک بگذارید یا اینکه از فایل های دیگران استفاده کنید. در این جا ما به شما در سه قسمت آموزش های لازم را ارائه می کنیم:

ایجاد تورنت برای دسترسی دیگران به فایل های شما

برای اینکه بتوانید در این سرویس ها به عنوان یک peer ظاهر شوید و دیگران از فایل های شما استفاده کنند لازم است که ابتدا یک تورنت ایجاد کنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *