Worm

اما کرم ها بی نیاز از برنامه های دیگر می توانند خودشان را به طور مرتب در کامپیوتر میزبان یا دیگر کامپیوترهای مرتبط کپی کنند و جابجا شوند. کرم ها معمولا به شبکه ها آسیب می زنند. برای مثال از پهنای باند آنها برای فرستادن کپی هایی از خودشان برای دیگران استفاده می کنند.

یک ویروس برنامه ای است که نسخه کپی از خود تهیه می کند؛ یعنی از فایلی به فایل دیگر در سیستم شما و از رایانه ای به رایانه دیگر شیوع می یابد. به علاوه، ممکن است طوری برنامه نویسی شده باشد که اطلاعات را پاک کند یا به آنها آسیب برساند.
کرمها عموماً زیرمجموعه ای از ویروسها محسوب می شوند اما برخی تفاوتهای کلیدی وجود دارد. یک کرم اینترنتی یک برنامه کامپیوتری است که از خود نسخه کپی تهیه می کند ؛اما فایلهای دیگر را آلوده نمی کند. درعوض، یک بار خود را روی یک رایانه نصب می کند و سپس در جستجوی راهی برای شیوع به رایانه های دیگر می ماند.
در مورد یک ویروس، هرچه زمان بیشتری ناشناخته باقی بماند، فایلهای آلوده بیشتری روی رایانه وجود خواهد داشت. با این حال کرمها، نمونه ساده ای از کد خود را، ایجاد می کنند. به علاوه، برخلاف یک ویروس، یک کد به صورت کرم اینترنتی(worm) مستقل و خودمحور می باشد. به عبارت دیگر، یک کرم فایلی جداگانه است درحالی که یک ویروس مجموعه ای از کدهاست که خود را به فایلهای موجود اضافه می نماید.

برخی از کرم‌ها بدون اینکه تغییری در سیستم رایانه‌ای ایجاد کنند تنها به گسترش خود پرداخته و به شبکه آسیب وارد می‌کنند (برای مثال ممکن است با مصرف بالای پهنای باند شبکه در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند). این درحالیست که ویروس‌ها معمولا موجب تغییر یا تخریب فایل‌های روی سیستم می‌شوند. البته ممکن است کرم‌ها هم اقدامات دیگری به جز منتشر شدن از طریق شبکه را انجام دهند. این اقدامات که Payload نامیده می‌شود معمولا به فعالیت مخربی نظیر حذف فایل یا ایجاد دروازه پشتی (Backdoor) برای فراهم آوردن دسترسی سازنده کرم (جهت کنترل سیستم قربانی) می‌پردازند.

در مقام مقایسه با ویروس‌ها، معمولا کرم‌ها از طریق یک شبکه‌ی رایانه‌ای گسترش پیدا می‌کنند و برخلاف ویروس‌ها که برای اجرا شدن، کدهای خود را به یک برنامه میزبان (Host Program) می‌چسبانند، کرم‌ها بدافزارهایی مستقل (Stand-alone Malware) به شمار می‌روند که بدون نیاز به یک برنامه دیگر اجرا می‌شوند. ضمیمه‌های ایمیل، شبکه‌های اشتراک فایل و وبسایت‌های آلوده از رایج‌ترین راه‌های انتشار یک کرم رایانه‌ای به شمار می‌رود. پیش از رواج استفاده از شبکه‌ها متداول‌ترین راه تکثیر کرم‌ها، رسانه‌های ذخیره‌سازی (نظیر فلاپی دیسک‌ها) بودند (امروزه نیز از فلش درایورهای USB برای این منظور استفاده می‌شود).

آسیب‌پذیری‌های موجود در یک سیستم عامل مهم‌ترین فاکتور برای آلوده شدن یک سیستم و آغاز فعالیت یک کرم رایانه‌ای محسوب می‌شود. برای مقابله با این نوع بدافزارها توصیه می‌شود از نرم‌افزارهای امنیتی و دیوارهای آتش با پیکربندی مناسب استفاده شود. بروزرسانی سیستم عامل و نرم‌افزارها و هم‌چنین نصب بسته‌های امنیتی ارائه شده در جلوگیری از آلوده شدن سیستم به کرم‌ها نقش موثری ایفا می‌کند.

از مشهورترین و قدیمی‌ترین کرم‌های رایانه‌ای می‌توان به Morris Worm اشاره کرد که در سال ۱۹۸۸ توسط Robert Tappan Morris ساخته شد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *