چرا آگهی افزار Adware – را ساخته اند ؟

نسخه‌های قدیمی‌‌تر این نوع بدافزار، کاربر را مجبور به نصب برنامه آلوده می‌کرد در حالی‌ که در نسخه‌‌های جدیدتر به صورتی مخفیانه و چراغ خاموش در پس ‌زمینه محیط کاربری سیستم به کار خود ادامه می‌‌دهد. نکته مهمی‌که وجود دارد در عملکرد مخفیانه آن است که کاربر متوجه نمی‌شود دستگاه او آلوده‌ شده است یا خیر! در مورد دسترسی به روت سیستم ‌عامل دستگاه نیز باید گفت که با این قابلیت، بدافزار مجوز دسترسی به فایل‌‌های دیگر برنامه‌‌های کاربردی موجود در سیستم و همچنین اطلاعات حساس کاربر را خواهد داشت که به بدافزار یک اجازه قانونی در خواندن و نوشتن در دایرکتوری سیستم را می‌دهد؛ در حالی‌ که در شرایط معمول این نوع از سطح دسترسی به هیچ برنامه کاربردی داده نمی‌‌شود.
پس‌ از این که یکی از بدافزارهای این خانواده، کنترل دسترسی را در دست گرفت و دستگاه را روت کرد از کاربر می‌‌خواهد تا سرویس دسترسی را فعال کند که از قضا این درخواست گمراه‌ کننده بوده و موجب فریب کاربر می‌شود. در ابتدا این برنامه به ما اطلاعات غلطی در مورد ویژگی‌‌های دسترسی و نحوه عملکرد خود ارائه می‌‌دهد؛ یعنی نه فقط برنامه‌‌های کاربردی فعال در پس ‌زمینه گوشی را متوقف نمی‌‌کند بلکه سرعت پردازش گوشی را نیز افزایش نخواهد داد.برای پیشگیری از این بدافزار نباید از لینک‌ها و پیام‌‌های متنی ارسال ‌شده به‌ ایمیل‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی پیروی کرد، این لینک‌‌ها ممکن است شما را به وب ‌سایت‌ها و
APKهای مخرب هدایت کنند.انتخاب درست در برگزیدن و نصب برنامه‌های کاربردی باید انجام شود؛ بهتر است قبل از نصب برنامه‌ها تحقیقات اندکی روی آن‌‌ها صورت گیرد و همچنین اجازه دسترسی ‌های مورد نیاز برنامه‌‌ها بررسی شود که اگر فراتر از حد مورد نیاز بود نباید آن برنامه نصب شود.به پیام‌‌های غیرمتعارفی که نیازمند دریافت مجوز از جانب کاربر هستند بدون مطالعه متن کامل آن پاسخ مثبت نداد و حتماً این‌ گونه پیام‌‌هایی که با استفاده از مهندسی اجتماعی اشخاص را ترغیب می‌‌کنند را شناسایی کرد.

آگهی افزار یا تبلیغ افزار (Adware) به نرم افزارهایی گفته می‌شود که معمولا به صورت رایگان (یا با قیمتی اندک) در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و از طریق نمایش خودکار آگهی برای تولید کننده درآمد ایجاد می‌کند.

به عبارت بهتر در آگهی افزار به جای کاربر، آگهی‌ها و شرکت‌های سفارش‌دهنده‌ی آگهی، منبع اصلی جذب درآمد به شمار می‌روند. به این ترتیب سیاست آگهی افزار با تغییر منبع درآمد می‌تواند به گسترش استفاده از نرم افزار نیز کمک کند. البته در برخی مواقع دو نسخه از یک نرم افزار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد نسخه‌ای به صورت رایگان که قابلیت نمایش تبلیغات را دارد و نسخه‌ای دیگر نیز برای کاربرانی در نظر گرفته می‌شود که حاضرند با پرداخت مبلغی از شر آگهی‌های نسخه رایگان (که بعضا ظاهر نرم افزار را شلوغ می‌کند و باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر می‌شود) رهایی یابند.

با توجه به اینکه نمایش آگهی در این نوع نرم افزارها به صورت خودکار انجام می‌شود ممکن است در مواردی با رضایت کاربر در تضاد باشد. به علاوه از اصطلاح Adware برای نوعی از بدافزارها نیز استفاده می‌شود که به صورت ناخواسته تبلیغاتی را (در قالب آگهی‌های pop-up و …) به کاربر نمایش می‌دهند.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *