سریعترین ابر رایانه در جهان استفاده می شود؟


سرعت باور نکردنی تیتان باعث می شود این ابزار فوق العاده برای حل مشکلات بسیار پیچیده ای است که حجم اطلاعات غول پیکر را به همراه دارد. محققان قصد دارند از آن برای اجرای شبیه سازی دقیق آب و هوای زمین استفاده کنند که ممکن است ایده هایی در مورد چگونگی کاهش گرم شدن کره زمین به دست آید. آنها همچنین می توانند از آن برای کمک به طراحی موتورهای احتراق داخلی با کارایی بالا و پانل های خورشیدی استفاده کنند و برای اجرای شبیه سازی های بیولوژیکی که سرعت تست داروهای جدید را افزایش دهند، استفاده شود. در سطح علمی خالص، تیتان می تواند به دانشمندان شبیه سازی شکستن اوراق قرضه که مولکول ها را با هم نگه می دارد تقسیم کند و بینش های جدید خود را به یکی از مهم ترین فرایندهای طبیعت تقدیم کند.

اما تیتان مهم است نه فقط به خاطر آن فوق العاده سریع است، بلکه به این دلیل که پیشگام جدیدی از طراحی ابر رایانه ای است که می تواند یک نسل از دستگاه های حتی سریعتر را ایجاد کند. سالهاست که دانشمندان سرعت و کارایی بالاتری نسبت به ساخت ماشین آلات با هزاران و هزاران واحد پردازش مرکزی یا CPU در آنها به دست آورده اند و سپس محاسباتی را که می خواهند انجام دهند را به قطعات کوچکتر که می تواند به همه آنها تقسیم شود، پردازنده [منبع: ORNL]. نقص این رویکرد، همه تراشه های CPU نیاز به مقدار زیادی از برق دارند. اما تیتان، هر یک از ۱۸۶۸۸ پردازنده خود را با واحد پردازش گرافیکی یا GPU – نوع تراشه ای که در رایانه های بازی های رایانه ای استفاده می شود، جفت می کند تا سرعت محاسبات را افزایش دهد. GPU ها به عنوان CPU ها به اندازه آب نزول نمی کنند، بنابراین نتیجه دستگاهی است که سریعتر از پیشینی هایش است، اما همچنین کارآیی بیشتری دارد

محققان می گویند تایتان به عنوان پلتفرمی به سوی کامپیوترهای کلاس درجه یک، یعنی هزار و چند برابر سریعترین و قدرتمندترین ابررایانه ها را مشاهده می کند.

[منابع: Kolawole، Goodwin و Zacharia]


نکته نویسنده: سریع ترین ابرکامپیوتر در جهان استفاده می شود؟
من در دهه ۱۹۶۰ بزرگ شدم، زمانی که یک کامپیوتر چیزی بود که کل اتاق را در بر گرفت، و داده ها در کارتهای پانچ ذخیره شده بود که هشدار چاپ شده را «مرتب نکردند، اسپیندل یا کتک زدن» را حمل کردند. و شما واقعا نمیتوانستید این کار را با آنها انجام دهید. بنابراین، هیچ چیز شگفت انگیزی برای تماشای پیشرفت محاسبات قدرت و توانایی ها در طول عمر من بوده است.

اولین رایانه رومیزی که در سال ۱۹۸۸ خریدم حدود ۱۰ برابر سریعتر از رایانه است که فضانوردان آپولو ۱۱ در ماه ۱۹۶۹ در ماه استفاده کردند. امروزه آیفون که من در جیبم حمل میکنم بسیار قدرتمندتر از یکی از آنها.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *