چگونه از سرقت شدن هویت محافظت کنیم


متاسفانه، هیچ راهی ساده و ساده برای محافظت از خود در برابر سرقت هویت وجود ندارد. راه های بسیاری وجود دارد که دزد ها برای جمع آوری اطلاعات خود استفاده می کنند و همیشه با روش های جدیدی روبرو می شوند. برای هویت خود (و آینده مالی شما) ایمن، به اطلاعات شخصی شما نیاز دارید که یک برنامه جامع و ذهنیت پارانوئید داشته باشید.

سرقت هویت چیست؟
سرقت هویت یک جرم است – به طور خاص، این تقلب است. جنایتکار از اطلاعات شخصی فرد دیگری برای ایجاد یک هویت جعلی استفاده می کند و یا از طریق شناسایی جعلی از هویت قربانی استفاده می کند. اغلب زمان، هدف از دز مالی است. او ممکن است از شماره قرض بیمه اجتماعی برای درخواست کارت اعتباری استفاده کند، سپس آزادانه بپردازد و هرگز نگران نگرانی در مورد صورتحسابها نباشید، زیرا آنها با قربانی مرتبط هستند. گاهی اطلاعات سرقت داده شده برای ایجاد پرونده های جعلی برای مهاجران غیرقانونی استفاده می شود و به آنها امکان می دهد در برخی مناطق زندگی و کار کنند حتی اگر آنها مجاز به انجام این کار قانونی نباشند.

ساده ترین نوع سرقت شناسه، سرقت یک کارت اعتباری یا چک کتاب است. سپس دزد از کارت استفاده می کند یا حساب های خود را برای انجام خرید ها چک می کند، امیدوار است که کارمند با دقت امضای خود را بررسی نکند و یا از دیدن شناسه عکس دیدن کند. این قدیمی ترین نوع سرقت شناسه است و به یک دزد نیاز دارد که یک مورد را از شما جاسازی کند.

دزدان دیگر از اطلاعات برای خرید کارت اعتباری جعلی بدون استفاده از کارت خود استفاده می کنند. پیشخدمت رستوران می تواند شماره کارت اعتباری و نام شما را تغییر دهد. بعدها او آدرس شما را نگاه می کند، سپس به صورت آنلاین می رود و چندین خرید در حساب شما انجام می دهد. یا دزد ممکن است از اطلاعات شما برای ثبت نام برای سرویس تلفن همراه استفاده کند.

دزدترین شخصیت های نامطلوب می توانند به طور کامل زندگی مالی قربانیان را نفوذ کنند. دزد گواهینامه تولد جعلی را بدست می آورد، از شماره امنیت اجتماعی قربانی برای باز کردن حساب های اعتباری جدید در نام قربانی استفاده می کند و حتی وام ها و وام های مسکن را با هویت دزدیده می شود. اگر وی دستگیر شود، ممکن است دزد حتی از هویت قربانی استفاده کند، و باعث می شود یک فرد بی گناه سابقه طولانی سابقه داشته باشد.

 

اعتبار خود را بشناسید
اولین چیزی که باید برای محافظت از اعتبار خود انجام دهید این است که در مورد آن هوشیار باشید. نگاهی به تمام بیانیه های بانک و کارت اعتباری دقت کنید و به هر اتهام مشکوک نگاه کنید. حتی اتهامات کوچکی را که به یاد نمی آورید، ردیابی کنید، زیرا گاهی اوقات یک دزد ابتدا خرید های کوچک را انجام می دهد تا ببینید آیا حساب هنوز فعال است یا خیر. احتیاط کنید اگر یک لایحه زمانی که لازم باشد باید نشان داده نشود – ممکن است شخصی شما ایمیل خود را سرقت کند تا شماره حسابهایتان را بخواند.

همچنین بسیار مهم است که نمره اعتباری خود را در هر سه شرکت رتبه بندی اعتباری (Equifax، Experian و TransUnion) به صورت منظم بررسی کنید. بعضی از کارشناسان پیشنهاد می کنند هر سه ماه یکبار آنها را چک کنند کمیسیون تجارت فدرال نیاز به هر یک از این شرکت ها برای ارائه یک گزارش اعتباری آزاد هر ۱۲ ماه.

نگاهی به گزارش اعتباری شما همانند درک آن نیست. شرکت های رتبه بندی اعتباری قصد ندارند که این اطلاعات را توسط مصرف کنندگان مشاهده کنند – کسب و کار آنها گزارشات اعتباری را به بانک ها، تجار و کارفرمایان ارائه می دهد. اطلاعات موجود در گزارش می تواند کمی درک شود. بخش اول شامل اطلاعات شخصی شما مانند آدرس شما، شماره امنیت اجتماعی و غیره است.

قسمت دوم، سابقه اعتباری شما را نشان می دهد. هر حساب اعتباری که شما دارید، به عنوان یک خط تجاری شناخته شده است و ممکن است با یک رشته اعداد یا یک نام قابل تشخیص باشد. اگر آدرس شما تغییر کرده باشد، همین حساب ممکن است چند بار نشان داده شود. حساب نیز با یک عدد R به همراه خواهد آمد که عبارتند از: “R3”. این شماره به معنای تعداد ماههای دیری است که معمولا در پرداخت این صورتحساب است. R1 در زمان است، R2 گاهی اوقات دیر است و چیزی بالاتر از آن یک علامت سیاه در رتبه اعتباری شما است (R0 بدین معنی است که شما هنوز اطلاعات کافی در مورد حساب خود ندارید). خط پایین است، این بخش برای پرداخت بیشترین توجه به. اطمینان حاصل کنید که خطوط اعتباری لیست شده است که شما در مورد آن را نمی دانید.

آخرین بخش تمام مواردی را که چک شده بر روی گزارش اعتباری شما اجرا شده است نشان می دهد، یا به این دلیل که برای وام درخواست داد یا به این دلیل که یک بازرگان یا کارفرما چک را آغاز کرد. این قسمت را برای هر گونه الگوهای غیر طبیعی که ممکن است نشان دهنده شخص دیگری باشد که از نام شما نامزد شده است، بخوانید.

 

دزد شناسایی
اینترنت محل خوبی برای دزدان هویت است. این روش به شما امکان می دهد اطلاعات شخصی خود را که هرگز در روزهای قبل از وب در نظر نگرفتن، به دست نیاورید. تقلب کنندگان و هکرها همیشه روش های جدیدی را برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود در حال توسعه می دانند. اما اولین گام در اجتناب از تله های خود ساده است: اطلاعات خود را دور نگذارید.

این که آیا شما در یک صفحه پیام یا وبلاگ نویسی در وب سایت شخصی خود قرار می دهید، آدرس، شماره تلفن یا، مهمتر از همه، شماره امنیت اجتماعی خود را منتشر نکنید. این ممکن است به نظر واضح، اما آن را متوقف نمی شود وجود دارد. دزدان هویت می توانند از انواع اطلاعات شخصی مانند نام پیشخدمت مادر شما استفاده کنند، جایی که به مدرسه یا نام حیوان خانگی خود می روید.

مراقب باشید از فیشینگ. فیشینگ یک کلاهبرداری است که در آن شما یک ایمیل جعلی دریافت خواهید کرد که ظاهرا از بانک شما، یک بازرگان یا وب سایت حراج آمده است. به عنوان مثال، این پیام به شما اطلاع می دهد که وب سایت بانک شما ارتقا یافته است و شما نیاز دارید که اطلاعات خود را به روز کنید، با یک پیوند به یک فرم وب. در اینجا شما می توانید نام خود، شماره حساب ها و سایر اطلاعات حیاتی را پر کنید. اطلاعات توسط هنرمندان کلاهبرداری جمع آوری شده و مورد استفاده قرار می گیرد و یا فروخته می شود. ایمیل های کلاهبرداری فیشینگ می توانند به گونه ای معتبر نگاه کنند که حتی کاربران اینترنت هوشمند می توانند فریب خورده باشند. برای کلمات نادرست و دستور زبان ضعیف، و برای بلوک های متن که در واقع تصاویر هستند، می توانید برای پوشاندن لینک ها استفاده کنید.

هنگام خرید آنلاین، از کارت اعتباری استفاده کنید. اگر شماره حساب شما دزدیده شده و استفاده شود، کارت نقدی هیچ حفاظتی را ارائه نمیدهد. شرکت های کارت اعتباری مسئولیت شما را در خرید های جعلی محکوم می کنند، و شما می توانید اتهامات دروغین را متذکر شوید. همچنین مطمئن شوید که هر وب سایت که برای خرید استفاده می کنید امن است – اکثر مرورگرهای وب دارای یک آیکون هستند که به شما اجازه می دهد تا بدانید که آیا سایت برای رمزگذاری اطلاعات شما امن است یا خیر. هرگز خریداری نمیکنید یا حسابهای آنلاین را در رایانه عمومی یا شبکه بیسیم عمومی بررسی نکنید. و به خرید در سایت های معتبر نگاه کنید.

در حالی که فیشینگ یک کلاهبرداری تا حدودی غیرفعال است در آن، متجاوزان سعی دارند شما را به اطلاعات شخصی شما بفرستند، حملات تهاجمی بیشتری وجود دارد. بسیاری از ویروس ها، کرم ها و تروجان های کامپیوتری برای نصب نرم افزارهای مخرب بر روی کامپیوتر شما طراحی شده اند. بعضی از این موارد عبارتند از کلرگرهای کلیدی که می توانند رمز عبور بانکی خود را هنگام تایپ آن ضبط کنند. نرم افزار ضد ویروس خود را به روز نگه دارید و از یک مرورگر وب استفاده کنید که کد را مانند کد جاوا اسکریپت را بر روی وب سایت ها اجرا می کند. اگر شما یک شبکه بی سیم خانگی دارید، از روش رمزنگاری ایمن مانند WPA2 استفاده کنید. شاید مهمتر از آن، از کلمات عبور قوی در حسابهای حساس استفاده کنید.

 

کلاهبرداری برای مراقبت از
ایمیل یک آسیب پذیری عمده برای سرقت هویت است. صورتحساب، اظهارات حساب و (به ویژه) پیشنهادات کارت اعتباری برخی از چیزهای مورد علاقه دزد هویت است. مطمئن شوید که صندوق پستی خانه شما امن است. هنگام ارسال ایمیل، از پاکتهای امن و مبهم استفاده کنید، بنابراین هیچ کس نمیتواند شماره حسابها و یا چکهای نقطه را فقط با نگه داشتن آنها تا نور، بخواند. توجه داشته باشید که کاهش ناگهانی میزان ایمیل شما دریافت می شود – یک دزد ممکن است تغییرات جعلی را در پست در پست قرار داده است.

ATM
ارائه فرصت های دیگر برای دزدان هویت است. فقط با استفاده از دستگاههای خودپرداز در مکان های امن و روشن، و از دستگاه استفاده نکنید، اگر کسی بیش از حد نزدیک است و یا بیش از شانه خود را نگاه می کند. از تغییرات در دستگاه خودپرداز معمول خود آگاهی داشته باشید یا نشانه هایی را که به شما نزدیک به دستگاه خودپرداز هدایت می کند. Scammers شناخته شده است که از اسکنر کارت جعلی یا حتی جعلی دستگاه خودپرداز استفاده می کنند که اطلاعات حساب شما را هنگامی که شما کارت خود را کشیدن را جمع آوری می کنید. نگاهی به دستگاه ببرید. دزد شناسایی شده است که خوانندگان کارت را در کارت حافظه کارت و دوربین ها بر روی صفحه کلید نصب کرده است تا شماره شناسایی شخصی خود را هنگام تایپ آن وارد کنید.

خانه های شکاری یک منبع ناخوشایند سرقت هویت است. نه تنها شما باید با خودتان درگیر شوید، اما اگر اطلاعات مالی حساس برای دزدن در دسترس قرار گیرد، بدبختی شما فقط آغاز شده است. از بین بردن کاغذ استفاده کنید تا اسناد قدیمی را نابود کنید. صورتحساب های قدیمی، اطلاعات مالیاتی و دیگر مقالات مالی را در یک مکان امن قفل نگه دارید. آنها را مانند آنچه که ارزشمندتر از پول نقد هستند تسلیم می کنند. آنها دزد هستند.

نادیده گرفتن تماس های تلفنی و یا پیام های ایمیل غیر معمول. اگر فورا تماس بگیرید یا نامه ای برای یک کلاهبرداری بیاندازید، با  پلیس فتا تماس بگیرید. هیچ اطلاعاتی از آنها ندهید. اگر با یک آژانس بازرگانی یا مجموعه ای در مورد یک لایحه پرداخت نشده تماس گرفته باشید که می دانید باید از آن متهم نباشید، نه فقط قطع شود. این می تواند اولین نشانه شما باشد که شخصی قبلا هویت شما را دزدیده است. دریافت تمام اطلاعات مربوط به خرید جعلی را که می توانید انجام دهید، بنابراین می توانید به صورت رسمی آن را متذکر شوید.

 

چگونه گزارش سرقت هویت

اگر متوجه شدید که توسط یک دزد شناسایی شده قربانی شده اید، روند رسیدگی به آن می تواند غلبه کند.
اولین قدم شما باید با یکی از ادارات اعتباری تماس بگیرید و یک اعتبار نامه ی کلاهبرداری را در اختیار شما قرار دهید. بعد از آن اداره مجبور است با دو دفتر دیگر تماس بگیرد. هشدار تقلب مانع هر کسی از باز کردن یک حساب اعتباری جدید از هر نوع به نام شما می شود. شما همچنین یک نسخه رایگان از گزارش اعتباری خود را دریافت خواهید کرد – آن را بررسی کنید و با ادارات اعتباری تماس بگیرید تا هرگونه اتهامات جعلی یا حسابهایی که در آنجا وجود دارد را تصحیح کنید.

بعد حسابهایتان را ببندید. برای بسیاری از مردم، این یک ناراحتی بزرگ است، اما این تنها راه مطمئنی برای بستن یک دزد است که بدهی را به اسم شما خرج می کند.

شکایت با پلیس فتا  را از طریق فرم شکایت آنلاین خود در www.cyberpolice.irارسال کنید. سپس، با اداره پلیس محلی شکایت کنید. سوابق مربوط به همه چیز را که مربوط به پرونده شما است، نگهدارید. یک کپی از هر لایحه، ضبط تلفن، بیانیه و گزارش اعتبار در یک مکان امن در صورتی که هر کسی نیاز به دیدن آن داشته باشد، کپی کنید.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *