چگونه امنیت شبکه خانگی خود را حفظ کنیم


امروزه شبکه های کامپیوتری خانگی در بین طیف وسیعی از مصرف کنندگان محبوب هستند. دانش کاربر از متخصص به مبتدی محدود می شود. بعضی از کاربران ممکن است از خطراتی که می توانند با آن روبرو شوند، آگاه نیستند. دیگران ممکن است فکر کنند امنیت شبکه خانگی خیلی پیچیده یا گیج کننده است. اما امنیت شبکه مهم تر از همیشه است و ارزش تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن است.

یک شبکه محافظت نشده می تواند به هکرهای مخرب – که به عنوان کراکر شناخته می شود – اجازه دسترسی به داده های شما را داشته باشد. این ممکن است حتی اجازه دهد که کسی کنترل رایانه های خود را بگیرد و از ارتکاب جرائم مانند حمله انکار سرویس توزیع شده (DDoS) استفاده کند. حتی اگر هیچ کس به اطلاعات شما دسترسی ندارد یا کامپیوتر شما را کنترل نمی کند، ممکن است کسی از شبکه شما برای دسترسی به اینترنت استفاده کند. همانطور که بیشتر ISP ها شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد چقدر داده ها می توانند دانلود کنید، کنترل شبکه شما بسیار مهم تر می شود. شما نمی خواهید با لایحه ای عظیم برای خدمات اینترنتی که شما حتی از آن استفاده نکردید، لگد زده باشید.

با ابزار و دانش مناسب، می توانید شانس خود را برای به خطر انداختن امنیت توسط هکرهای مخرب یا ویروس های کامپیوتری به حداقل برسانید. بیایید شروع کنیم.

 

سخت افزار امنیت شبکه
هنگامی که ما در مورد شبکه های خانگی صحبت می کنیم، به طور کلی به معنی یک سیستم متشکل از حداقل دو دستگاه متصل به یکدیگر است. معمولا این دستگاه ها نیز به اینترنت متصل می شوند. از لحاظ فنی، اگر فقط یک دستگاه به اینترنت متصل است، این بخشی از یک شبکه بزرگتر است. اما شما یک شبکه از خود ندارید

کامپیوترهای موجود در سیستم عامل ویندوز بیشتر از مأموریت های امنیتی خطر ابتلا به حملات امنیتی را دارند. این انتظار می رود – سیستم عامل ویندوز بر روی بازار کامپیوتر غلبه کند. به این معناست که پلتفرم ویندوز یک هدف بزرگ برای افرادی است که میخواهند از کامپیوترها استفاده کنند – آنها یک هدف بسیار بزرگتر و توان بالقوه را به دست آوردهاند.

سایر دستگاه هایی که می توانند شامل یک شبکه خانگی باشند عبارتند از روتر ها، فایروال ها، مودم های کابلی یا DSL، چاپگرها، کنسول های بازی ویدئویی، تلفن های هوشمند و پروتکل VoIP. بسته به پروتکل هایی که استفاده می کنید، ممکن است دستگاه های بیشتری را با شبکه خود مرتبط کنید. به عنوان مثال، دستگاه های بلوتوث می توانند با همدیگر همگام سازی کنند، زمانی که در محدوده شبکه قرار می گیرند.

از دیدگاه امنیتی، قطعات سخت افزاری که به امنیت کمک می کنند، فایروال ها و روتر ها است. فایروال ها به دو دسته تقسیم می شوند: سخت افزار و نرم افزار. شما می توانید یک دستگاه فایروال فیزیکی خریداری کنید یا یک برنامه فایروال را اجرا کنید. بسیاری از روترها نرم افزار فایروال را در آنها نصب کرده اند.

فایروال ها مانند فیلترها عمل می کنند. آنها به شما در نظارت بر ترافیک داده ها بین شبکه و اینترنت کمک می کنند. اگر ترافیک غیرعادی را تشخیص دهید، این یک نشانه بالقوه است که کسی امنیت شبکه خانگی شما را به خطر انداخته است. اکثر فایروال ها از چندین تنظیم امنیتی استفاده می کنند. تنظیمات محدود کننده به طور کلی امن ترین هستند، اما آنها همچنین گزینه های شما را محدود می کنند. اکثر فایروال ها به شما امکان می دهد لیستی از آدرس های وب را که محدود هستند، ایجاد کنید.

اگر شما از یک روتر بی سیم استفاده می کنید، باید مطمئن شوید رمز عبور را تنظیم کرده و رمزگذاری را فعال کرده اید. شبکه های بی سیم بدون حفاظت یک ایده بد هستند. اکثر روترها گزینه های رمزنگاری بی سیم (WEP) یا رمزگذاری Wi-Fi Protected Access (WPA) را دارند. برخی از آنها هر دو هستند. WPA امن تر از WEP است. فعال کردن رمزگذاری و انتخاب رمز عبور سرپرست روتر قوی دو مرحله است که به حفظ امنیت شبکه شما کمک می کند.

 

نرم افزار امنیت شبکه
در بخش نرم افزاری از مسئله امنیتی، چند برنامه کاربردی مهم هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، فایروال ها در انواع سخت افزار و نرم افزار آمده اند. اگر فایروال سخت افزاری ندارید، می توانید از یک برنامه فایروال برای محافظت از شبکه خود استفاده کنید. شما حتی می توانید از نسخه های سخت افزاری و نرم افزاری هم استفاده کنید.

چندین برنامه فایروال موجود در بازار وجود دارد. برخی از آنها آزاد هستند. بسیاری از آنها بخشی از یک بسته نرم افزاری بزرگتر است که شامل سایر برنامه های مهم می شود.

تقریبا همانطور که یک فایروال مهم است نرم افزار ضد ویروس است. در حالی که شما ممکن است قادر به اجتناب از اکثر ویروس های کامپیوتری، تروجان ها و دیگر انواع نرم افزارهای مخرب از طریق مراقبت از عادات گشت و گذار در اینترنت، گاهی اوقات چیزها از بین می روند. همه اینها یک اشتباه است و شما با یک کامپیوتر آلوده می شوید. یک برنامه ضد ویروس قوی می تواند به حفظ امنیت کامپیوتر شما کمک کند.

نرم افزار آنتی ویروس انزوای نرم افزارهای مخرب و خنثی می کند. اکثر نرمافزار ضد ویروس با مقایسه برنامههای کاربردی در رایانه خود در برابر یک پایگاه داده بزرگ از نرم افزارهای مخرب، برای ویروسها جستجو می کنند. اگر چیزی مطابق باشد، این نرم افزار به کاربر هشدار می دهد و تلاش می کند تا برنامه را خنثی کند. برای ضد ویروس نرم افزار برای حفظ موثر، مهم است که شما آن را به روز نگه دارید. بسیاری از برنامه ها یک ویژگی به روز رسانی خودکار دارند که تعاریف جدید ویروس را به صورت هفتگی دانلود می کنند.

دیگر برنامه های کاربردی مفید برای بررسی در برنامه های ضد جاسوسی یا ضد تبلیغاتی هستند. مانند نرم افزار ضد ویروس، این برنامه ها کامپیوتر شما را برای برنامه هایی که می توانند امنیت شبکه شما را تحت تاثیر قرار دهند، جستجو کنند. جاسوس افزارها و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می توانند فعالیت های آنلاین خود را پیگیری و اطلاعات را به یک کامپیوتر دیگر ارسال کنند.

بسیاری از این برنامه ها دارای حالت های اسکن فعال هستند که به شما کمک می کنند در زمان واقعی چشم خود را بر روی کامپیوتر خود نگه دارید. دیگران ممکن است نیاز به تنظیم یک برنامه اسکن یا انجام اسکن دستی داشته باشند. ایده خوبی است که اسکن ها را بصورت منظم اجرا کنید – حداقل یک بار در هفته.

 

تشخیص ورودی های شبکه بی سیم
فایروال قوی باید به شما در تلاش برای تماس با کامپیوتر خود کمک کند. همچنین باید به شما هشدار بدهد اگر یک برنامه در دستگاه شما در حال تلاش برای برقراری ارتباط با یک رایانه دیگر است. نزدیک این پیام ها را نگاه کنید. برخی از آنها بی ضرر و یا حتی مفید هستند – شما نمی خواهید برنامه ضد ویروس خود را از دانلود آخرین به روز رسانی. اما دیگران می توانند نشانه هایی باشند که کسی در حال تلاش برای دسترسی به اطلاعات شما است یا دستگاه خود را از یک مکان از راه دور کنترل می کند.

اکثر مرورگرهای وب دارای تنظیمات امنیتی هستند که می توانند به حفظ امنیت شبکه شما کمک کنند. چند نفر به شما هشدار می دهند اگر شما مایل به بازدید از یک سایت شناخته شده میزبان نرم افزارهای مخرب هستید. شما همچنین می توانید تنظیمات مانند اینکه آیا مرورگر شما کوکی ها را قبول می کند یا برنامه های جاوا را اجرا می کند تنظیم می کند. غیرفعال کردن کوکی ها، جاوا و سایر گزینه ها به حفظ امنیت شبکه شما کمک می کند، اما همچنین بر تجربه مرور شما تاثیر می گذارد. اگر این گزینه ها را غیرفعال کنید، ممکن است قادر به برقراری ارتباط با سایتها نباشید.

مدیران شبکه های تجاری تجاری گاهی اوقات به نرم افزار و سخت افزار خاصی به نام سیستم های تشخیص نفوذ (IDS) تکیه می کنند. این سیستم ها ترافیک داده ها را بر روی رایانه های میزبان و شبکه ها نظارت می کند. یک IDS خوب می تواند این داده ها را در برابر الگوهای مخرب شناخته شده مقایسه کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، مدیر را هشدار می دهد. اما این یک راه حل برای یک شبکه کامپیوتری بسیار بزرگتر از شبکه خانگی معمولی شما است.

بیشتر نرم افزارهای ضد ویروس مزاحم را شناسایی نمی کنند. اما ممکن است یک برنامه بدافزار را کشف کنید که باعث نفوذ در آن می شود. اجرای نرم افزارهای ضد ویروس اغلب برای اطمینان از امنیت سیستم شما. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که به روز رسانی و تکه های خود را برای سیستم عامل خود نصب کنید. این تکه ها ممکن است باعث آسیب پذیری در رایانه شما شوند.

 

نکات در مورد شبکه های امن بی سیم
راه اندازی یک شبکه امن یک چیز است – نگه داشتن آن امن دیگر است. اگر کار دشواری در مورد نحوه استفاده از اینترنت نداشته اید، تمام کار سخت خود را به هدر خواهد داد. اما اگر چند دستورالعمل را دنبال کنید، احتمال شکستن امنیت شبکه شما کاهش می یابد.

نکته اول این است که از کلیک کردن بر روی پیوندهای موجود در ایمیل یا پیامهای فوری اجتناب کنید، به خصوص اگر نام فردی که آن را برای شما ارسال نکند را شناسایی نکنید. این پیوند ممکن است شما را به وب سایت میزبانی بدافزار هدایت کند. ممکن است حتی یک دانلود بدافزار را آغاز کند. به دوستان و خانواده خود بگویید که از کلیک کردن بر روی لینک ها اجتناب کنید، مگر اینکه مطمئن شوید که آنها به مقصد ایمن منجر می شوند.

گاهی اوقات لینک ها در صفحات وب همچنین می توانند به نرم افزارهای مخرب منجر شوند. شما ممکن است بر روی یک لینک کلیک کنید که فکر میکنید در حال رفتن به یک سایت هستید، زمانی که واقعا به یکی دیگر بروید. برخی از طراحان بدافزار همچنان به دنبال ایجاد یک کپی از یک صفحه وب مشروع هستند و از آن برای میزبانی نرم افزارهای مخرب خود استفاده می کنند. این جعل نامیده می شود. خوشبختانه، این شایع نیست – سایت های مشروع بیشتر زمانی که یک نسخه جعلی را کشف می کنند سریع عمل می کنند.

اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که از سایت حقوقی بازدید می کنید، نباید به لینک ها تکیه کنید. راه مناسب برای دسترسی به سایت مورد نظر شما این است که آدرس URL را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید. حتی این روش به طور کامل ناسازگار نیست، اما این روش قابل اطمینان ترین راه برای اطمینان از رفتن به سایت مورد نظر شما است.

یکی دیگر از چیزهایی که باید مراقب باشید خدمات همگرا به هم هستند. این خدمات به شما اجازه دانلود فایل های میزبانی شده در رایانه های دیگر کاربران را می دهد. اکثر این خدمات به کاربران برای به اشتراک گذاشتن فایل ها متکی هستند. معمولا سرویس یک پوشه مشترک ایجاد می کند. هر فایل در آن پوشه بازی منصفانه است – سایر کاربران سرویس می توانند یک کپی از آن را دانلود کنند. اگر مراقبت نکنید، می توانید دسترسی فوری به تمام فایل های موجود در رایانه خود را مجاز کنید. اگر شما هر گونه اطلاعات خصوصی را در دستگاه خود ذخیره کنید، ممکن است برای مدت طولانی آن را نداشته باشید.

تا زمانیکه شما یک سرویس همکار به همکار را راه اندازی می کنید، احتیاط کنید. فقط به خاطر داشته باشید که با توجه به ماهیت سرویس، شما امنیت شبکه خود را به خطر می اندازید.

ممکن است به نظر میرسد نکاتی که در این مقاله به اشتراک گذاشتهایم بیش از حد است. اما در مورد اهمیت دادن اطلاعات شخصی شما به شما فکر کنید. اگر شخص دیگری به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، میتواند هویت شما را سرقت کند. یک هکر مخرب میتواند به حساب بانکی حمله کند، رتبه اعتباری شما را خراب کند یا از ماشینهای خود برای حمله به یک سرور وب یا ارسال هرزنامه استفاده کند. در حالی که هیچ شبکه ای تاکنون ۱۰۰ درصد مصون به حمله نیست، به دنبال این راهنمایی ها به شدت خطر ایجاد مصالحه امنیتی را کاهش می دهد.


دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *