چگونه WAP کار می کند

 

چگونه WAP کار می کند
توسط جف تیسون

انفجار سلولی

احتمالا مهمترین عامل در تولد اینترنت بی سیم، گسترش چندین تلفن همراه دیجیتال در چند سال اخیر بوده است. شبکه گسترش خدمات مخابراتی تلفن همراه و شخصی (PCS) یک پایگاه جامع برای خدمات اینترنت بی سیم ایجاد کرده است. برآورد شده است که بیش از ۵۰ میلیون تلفن همراه فعال در وب استفاده می شود. در سال ۱۹۹۷، نوکیا، موتورولا، اریکسون و Phone.com برای ایجاد WAP گرد هم آمدند، زیرا آنها معتقد بودند که یک استاندارد جهانی برای اجرای موفقیت آمیز اینترنت بی سیم ضروری است. از آن زمان، بیش از ۳۵۰ شرکت در انجمن WAP به آنها پیوستند.

ساخت یک وب سایت از طریق یک دستگاه بیسیم قابل دسترسی است. تا کنون، تنها بخش کوچکی از بیش از یک میلیارد وب سایت، محتوای اینترنتی بی سیم را ارائه می دهد. با استفاده از دستگاه های فعال WAP رشد می کند، می توانید انتظار داشته باشید که بسیاری از وب سایت های دیگر علاقه مند به ایجاد محتوای بی سیم باشند.

WAP
برای کار بر روی هر یک از خدمات بی سیم موجود، با استفاده از استانداردهای مانند:

    
سرویس پیام کوتاه (SMS)
    
مدار سوئیچ سریع (CSD)
    
عمومی رادیو بسته (GPRS)
    
داده های اضافی خدمات غیر ساختاری (USSD)


 

زبان نشانه گذاری بی سیم

WAP
از زبان نشانه گذاری بی سیم (WML) استفاده می کند که شامل زبان نشانه گذاری دستی (HDML) است که توسط Phone.com توسعه یافته است.

WML
همچنین می تواند ریشه های آن را به زبان نشانه گذاری Extensible Markup Language (XML) ردیابی کند. زبان نشانه گذاری یک راه برای اضافه کردن اطلاعات به محتوای شما است که به دستگاهی که محتوا را دریافت می کند، چه چیزی را با آن انجام می دهد. بهترین زبان نشانه گذاری شناخته شده زبان نشانه گذاری Hypertext Markup Language (HTML) است. برخلاف HTML، WML یک زبان متا در نظر گرفته شده است. اساسا این بدان معنی است که علاوه بر ارائه برچسب های از پیش تعریف شده، WML به شما اجازه می دهد تا اجزای زبان نشانه گذاری خود را طراحی کنید. WAP همچنین اجازه استفاده از پروتکل های استاندارد اینترنت مانند UDP، IP و XML را می دهد.

سه دلیل عمده وجود دارد که چرا اینترنت بی سیم نیاز به پروتکل درخواست بی سیم:

    
سرعت انتقال
    
اندازه و قابل خواندن
    
جهت یابی

بیشتر تلفن های همراه و PDA های دارای Web دارای نرخ انتقال داده ۱۴٫۴ کیلوبیت بر ثانیه یا کمتر هستند. این مقایسه را با مودم ۵۶ کیلوبیتی معمولی، مودم کابلی یا اتصال DSL مقایسه کنید. اکثر صفحات وب امروز پر از گرافیک است که طول می کشد برای بارگیری غیر قابل تحمل در ۱۴٫۴ کیلوبیت بر ثانیه. محتوای اینترنت بی سیم به طور معمول مبتنی بر متن است تا این مشکل را حل کند.

اندازه نسبتا کوچک ال سی دی بر روی یک تلفن همراه یا PDA چالشی دیگر است. اکثر صفحات وب برای وضوح تصویری ۶۴۰x480 پیکسل طراحی شده اند که خوب است اگر شما روی دسک تاپ یا لپ تاپ مطالعه می کنید. صفحه به سادگی بر روی یک صفحه نمایش بی سیم مناسب نیست، که ممکن است ۱۵۰x150 پیکسل باشد. همچنین اکثر دستگاه های بی سیم از صفحه نمایش تک رنگ استفاده می کنند. صفحات برای خواندن هنگامی که فونت ها و رنگ های پس زمینه سایه های خاکستری مشابه می شوند، سخت تر است.

ناوبری یک مسئله دیگر است. شما با استفاده از یک ماوس از طریق یک صفحه وب با نکات و کلیک می کنید؛ اما اگر از یک دستگاه بی سیم استفاده می کنید، اغلب از یک دست برای حرکت کلید ها استفاده می کنید.

WAP
هر یک از این محدودیت ها را به حساب می گیرد و راه را برای کار با یک دستگاه بی سیم معمولی فراهم می کند.

 

 

 

چگونه WAP کار می کند
توسط جف تیسون

پروتکل کاربرد بی سیم

در اینجا چیزی است که هنگام دسترسی به وب سایت با استفاده از یک دستگاه فعال WAP اتفاق می افتد:

    
دستگاه را روشن کنید و مینی مرورگر را باز کنید.
    
این دستگاه یک سیگنال رادیویی ارسال می کند، در جستجوی خدمات است.
    
ارتباط با ارائه دهنده خدمات شما ایجاد شده است.
    
شما یک وب سایت را انتخاب می کنید که می خواهید مشاهده کنید.
    
یک درخواست به سرور دروازه با استفاده از WAP ارسال می شود.
    
سرور دروازه اطلاعات را از طریق HTTP از وب سایت بازیابی می کند.
    
سرور دروازه داده های HTTP را به عنوان WML رمز می کند.
    
داده های کدگذاری WML به دستگاه شما ارسال می شود.
    
شما نسخه بی سیم اینترنت صفحه ای که انتخاب کرده اید را می بینید.

برای ایجاد محتوای اینترنت بیسیم، یک وبسایت، نسخه های خاص متن یا نسخه های کم گرافیکی سایت را ایجاد می کند. داده ها در فرم HTTP توسط سرور وب به یک دروازه WAP ارسال می شود. این سیستم شامل رمزگذار WAP، کامپایلر اسکریپت و آداپتورهای پروتکل برای تبدیل اطلاعات HTTP به WML است. دروازه سپس داده های تبدیل شده را به سرویس گیرنده WAP در دستگاه بیسیم شما ارسال می کند.

چه اتفاقی بین دروازه و مشتری اتفاق می افتد به ویژگی های بخش های مختلف پشته پروتکل WAP متکی است. بیایید نگاهی به هر بخشی از پشته ببریم:

    WAE –
محیط برنامه بی سیم دارای ابزارهایی است که از توسعه دهندگان اینترنت بی سیم اینترنت استفاده می کنند. این شامل WML و WMLScript است که زبان برنامه نویسی مورد استفاده در ارتباط با WML است. این عمل بسیار شبیه جاوا اسکریپت است.
    WSP –
پروتکل پیاده روی بی سیم تعیین می کند که آیا جلسه بین دستگاه و شبکه اتصال و یا connectionless باشد. این چیزی است که اساسا در مورد آن صحبت می شود این است که آیا دستگاه باید در طول یک جلسه با شبکه صحبت کند یا خیر. در جلسه ارتباط گرا، داده ها در هر دو روش بین دستگاه و شبکه منتقل می شود؛ WSP سپس بسته را به لایه پروتکل Transaction Wireless ارسال می کند (نگاه کنید به زیر). اگر جلسه اتصال بی سیم است، معمولا هنگامی که اطلاعات پخش شده یا جریان از شبکه به دستگاه پخش می شود، WSP سپس بسته را به لایه پروتکل بی سیم داده ها هدایت می کند (نگاه کنید به زیر).
    WTP –
پروتکل تراکنش بی سیم مانند یک پلیس راهنمایی و رانندگی عمل می کند و داده ها را به روش منطقی و صحیح جریان می دهد. همچنین تعیین می کند که چگونه هر درخواست معامله را طبقه بندی می کند: قابل اطمینان دو طرفه قابل اعتماد یک طرفه غیر قابل اعتماد یک طرفه WSP و WTP لایه مربوط به پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) در مجموعه پروتکل TCP / IP است.
    WTLS – Wireless Layer Security
بسیاری از ویژگی های امنیتی مشابه موجود در قسمت TCL / IP حمل و نقل لایه امنیتی (TLS) را فراهم می کند. این یکپارچگی داده ها را بررسی می کند، رمزگذاری را فراهم می کند و احراز هویت مشتری و سرور را انجام می دهد.
    WDP –
پروتکل دیتاگرام بی سیم در ارتباط با لایه حامل شبکه کار می کند (نگاه کنید به زیر). WDP آسان ساختن WAP را به انواع حاملها آسان می کند، زیرا همه چیز که نیاز به تغییر دارد، اطلاعاتی است که در این سطح نگهداری می شود.
    
حامل های شبکه – همچنین حامل های نامیده می شود، این می تواند هر یک از فن آوری های موجود که ارائه دهندگان بی سیم استفاده می کند، تا زمانی که اطلاعات در سطح WDP برای رابط WAP با حامل ارائه شده است.

هنگامی که اطلاعات توسط سرویس گیرنده WAP دریافت می شود، آن را به minibrowser منتقل می شود. این یک برنامه کوچک ساخته شده در دستگاه بی سیم است که رابط کاربری بین کاربر و اینترنت بی سیم را فراهم می کند.

مینی مرورگر چیزی بیش از ناوبری اولیه ارائه نمی دهد. اینترنت بی سیم همچنان یک راه طولانی از یک جایگزین واقعی برای اینترنت معمولی است. این واقعا در حال حاضر برای افرادی که نیاز به اتصال بدون توجه به جایی که هستند، قرار دارد. انجمن WAP به طور مداوم بر روی مشخصات استاندارد WAP کار می کند تا اطمینان حاصل شود که به شیوه ای به موقع و مفید به وجود می آید.


 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *